لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

عراقچی: نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه در وین برگزار می‌شود


عباس عراقچی
عباس عراقچی

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام در ایران از برگزاری نشست مشترک کار‌شناسان ایران و آمریکا درباره موضوع «ایسا»، قانون تمدید تحریم‌های آمریکا، در روز دوشنبه خبر داد و گفت که نتایج این مذاکرات روز سه‌شنبه به کمیسیون مشترک برجام ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی روز دوشنبه ۲۰ دی همچنین گفت که جمهوری اسلامی «زیر پا» گذاشته شدن تعهدات طرق مقابل در توافق اتمی وین «به بهانه‌های مختلف» را «تحمل نخواهد کرد» و به چنین رفتارهایی «واکنش متناسب» نشان می‌دهد.

وی اعلام کرد که پس از نامه وزیر خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره قانون «ایسا»، کمیسیون مشترک برگزار خواهد شد.

به گفته آقای عراقچی، در «سازوکارهای داخل برجام» اگر کشوری نسبت به نقض برجام شکایت داشته باشد اول باید «مشورت‌های» دوجانبه بین این کشور و کشور نقض کننده انجام و پس از آن جلسه «کمیته کاری مربوط به رفع تحریم‌ها» در سطح کار‌شناسی برگزار شود.

وی اعلام کرد که نشست کار‌شناسان ایران و آمریکا در روز دوشنبه برگزار و نتیجه مذاکرات آنان روز سه شنبه به کمیسیون مشترک ارائه خواهد شد.

درباره نتایج نشست کار‌شناسان ایران و آمریکا هنوز گزارشی منتشر نشده است.

در همین حال خبرگزاری مهر خبر داد که رئیس هیات ایرانی در نشست «کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها» در روز دوشنبه، اسماعیل بقایی دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام است.

پیش از این حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل وزارت خارجه، ریاست تیم کار‌شناسی ایران در مذاکرات اتمی را بر عهده داشت که در شهریور ماه به سمت سفیر ایران در بریتانیا منصوب شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام بین نمایندگان ایران و گروه ۱+۵، سه‌شنبه در هتل «پاله کوبورگ» در وین، پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

این نشست در سطح معاونان برگزار می‌شود و عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید به نمایندگی از فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارند.

به دنبال تمدید قانون «داماتو» در آمریکا، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند این اقدام به منزله «نقض» برجام است و آن‌ها در این خصوص سکوت نکرده و واکنش «مناسبی» خواهند داشت.

آمریکا تصویب این تحریم‌ها را نقض برجام نمی‌داند.

در همین حال حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه ۲۴ آذر به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی دستور داده بود که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد «‏نقض» این توافق بین‌المللی را اجرا کنند.

سه روز پس از آن وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وی خواسته بود کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به «تمدید قانون تحریم‌های ایران» توسط آمریکا تشکیل شود.

پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در دی ماه سال گذشته، اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

از زمان اجرایی شدن برجام، این کمیسیون مشترک تاکنون چند بار تشکیل جلسه داده که عمده مطالب مورد بررسی در آن موضوع فروش آب سنگین ایران، موضوع مشکلات بانک‌های اروپایی برای مشارکت در ایران و همچنین طرح «پنج، شش پرونده جدی» از سوی ایران دربارهٔ «زیر پا گذاشته شدن روح برجام» از سوی آمریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG