لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

مقام آمریکایی: کوبا احتمالا از فهرست دولت‌های حامی تروریسم حذف می‌شود


یک مقام آمریکایی روز سه شنبه ۱۸ فروردین (۷ آوریل) گفت وزارت خارجه این کشور احتمالا در چند روز آینده نظر مشورتی خود در مورد خروج کوبا از فهرست کشورهای متهم به حمایت از تروریسم را اعلام می‌کند. این اقدام گام مهمی برای بهبود مناسبات دو کشور در آستانه نشست رهبران کشوهای قاره آمریکا محسوب می‌شود که در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما پس از تصمیم تاریخی برای برقراری مناسبات بین دو کشور در ۱۷ دسامبر گذشته، از وزارت خارجه در مورد خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم نظر خواهی کرد و قول داد به محض دریافت توصیه این وزارتخانه به سرعت اقدام کند.

آقای اوباما روز چهارشنبه به جامائیکا و سپس برای شرکت در نشست رهبران کشورهای قاره آمریکا در روز‌های ۱۰ و ۱۱ آوریل، به پاناما می‌رود و در آنجا با رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا رو در رو خواهد داشت.

یک مقام مطلع از این موضوع گفت وزارت خارجه می‌تواند نتیجه گیری خود در مورد خروج کوبا از این فهرست را طی یک یا دو روز آینده اعلام کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا پیش‌تر گفته بود بررسی وزارت خارجه رو به اتمام است اما نمی‌تواند زمان دقیق آن را پیش‌بینی کند. او روز سه‌شنبه صبح در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «تصور می‌کنیم که احتمالا در مراحل پایانی باشد. ولی زمان آن در کنترل ما نیست. وزارت خارجه آن را تعیین می‌کند.»

باقی ماندن کوبا در فهرست سیاه آمریکا یکی از موانع ازسرگیری مناسبات و بازگشایی سفارت دو کشور است.

این مقام دولت باراک اوباما گفت آمریکا و کوبا در آستانه حل کردن یکی از موانع مهم برای تکمیل بررسی هستند. آمریکا از کوبا خواسته است تعهد کتبی بدهد که در آینده از تروریسم حمایت نمی‌کند. کوبا نیز از آمریکا درخواست متقابلی کرده است.

خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم به لغو بعضی از مالی علیه این کشور می‌شود. اما تحریم واردات و صادارت این کشور که تنها می‌تواند توسط کنگره لغو شود، به جای خود باقی می‌ماند.

مقام آمریکایی دیگر به خبرگزاری رویترز در مورد احتمال تکمیل بررسی گفت که تاکنون هیچ توصیه‌ای به کاخ سفید ارسال نشده و تحقیقات ادامه دارد. او گفت: «ما نمی‌توانیم حدس بزنیم که توصیه وزارت خارجه چه می‌تواند باشد.»

خروج کوبا از این فهرست برای باراک اوباما فرصت مناسبی است تا تمایل به گسترش مناسبات با کوبا و همچنین تمایل آمریکا برای بهبود مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین را به شرکت کنندگان در اجلاس روزهای آینده نشان دهد. آقای اوباما روز سه شنبه در مصاحبه‌ای با رادیو و تلویزیون ملی آمریکا (ان پی آر) گفت: «به محض دریافت توصیه، در موقعیتی خواهم بود که می‌توانم اقدام کنم.»

توصیه وزارت خارجه پس از تایید باراک اوباما و یک بررسی ۴۵ روزه در کنگره آمریکا قابل اجرا خواهد بود و کنگره نمی‌تواند با این تصمیم مخالفت کند.

کوبا سال ۱۹۸۲ در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG