لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

سنای آمریکا به اتفاق آرا به تشدید تحریم کره شمالی رای داد


در پی فعال کردن دوباره یک راکتور اتمی تولید پلوتونیوم و آزمایش موشک دوربرد در کره شمالی، مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا به تشدید تحریم‌های این کشور رای داد.

آمریکا از قبل کره شمالی را به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور، نقض حقوق بشر و فعالیت‌های مخرب آن در فضای مجازی تحریم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طرح تشدید تحریم‌های کره شمالی در جلسه روز چهارشنبه ۲۱ بهمن مجلس سنا با۹۶ رای موافق بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

نمایندگان سنا در موقع رای دادن گفتند که می‌خواهند با تصویب این طرح به اتفاق آرا، قاطعیت خود را نه تنها به کره شمالی بلکه به سازمان ملل و دولت‌ها، بویژه چین، حامی درازمدت «پیونگ یانگ» و شریک اصلی تجاری آن نشان دهند.

مسدود کردن اموال و دارایی‌ها، محرومیت از دریافت ویزا و خودداری از امضای قراردادهای دولتی با افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و نقض حقوق بشر در این کشور، از جمله مواردی است که در مصوبه جدید سنا تشدید شده است.

طرح سنا در واکنش به پرتاب یک موشک دوربرد در روز یکشنبه در کره شمالی و فعال کردن دوباره یک راکتور اتمی دیگر این کشور به تصویب رسید.

مجلس نمایندگان نیز طرح مشابهی را ماه گذشته تصویب کرد و پیش‌بینی می‌شود که تفاوت‌های این دو طرح به سرعت برطرف شود.

به گفته سناتورهای دمکرات تصور نمی‌شود باراک اوباما با مصوبه کنگره آمریکا مخالفتی داشته باشد.

کره شمالی علت پرتاب این موشک دوربرد را قرار دادن ماهواره‌ای در مدار زمین اعلام کرده، اما آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای دیگر می‌گویند قصد واقعی «پیونگ یانگ»، آزمایش این موشک قاره‌پیما بوده که مانند آزمایش اتمی ماه گذشته این کشور، نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز پرتاب این موشک را محکوم کرده است.

کره شمالی در ۱۶ دی ماه امسال هم اعلام کرد که اولین «بمب هیدروژنی» خود را با موفقیت آزمایش کرده است. هرچند بسیاری از تحلیلگران در مورد صحت این ادعا ابراز تردید کرده‌اند.

جیمز کلپر، رییس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا، هم سه‌شنبه گذشته در سخنانی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت که کره شمالی راکتور تولید پلوتونیوم خود را برخلاف توافق‌های قبلی، در تاسیسات هسته‌ای «یونگ بیون» دوباره فعال کرده است.

پلوتونیوم می‌تواند برای تولید سوخت سلاح هسته‌ای به کار رود.

کره شمالی: تعطیلی شهرک صعنتی اعلام جنگ است

در همین حال، کره شمالی روز پنجشنبه اقدام کره جنوبی را برای تعطیل کردن شهرک صنعتی مشترک در مرز دو کشور در واکنش به این آزمایش‌ها را به منزله «اعلام جنگ» دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی دستور دولت کره جنوبی، ده‌ها کامیون حامل تجهیزات و کالا، روز پنجشنبه از این شهرک صنعتی وارد خاک کره جنوبی شدند.

حدود ۱۲۴ شرکت کره جنوبی که نزدیک به ۵۵ هزار تن از اهالی کره شمالی را در استخدام داشتند، بر اساس طرحی برای همکاری در چارچوب تلاش‌ها برای وحدت دوکشور، در این شهرک فعالیت می‌کردند.

XS
SM
MD
LG