لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

شورشیان شیعه حوثی و رییس جمهوری یمن به «توافق» رسیدند


یکی از حامیان جنبش حوثی با سربندی که تصویر عبدالملک الحوثی، رهبر این گروه بر آن نقش بسته است
یکی از حامیان جنبش حوثی با سربندی که تصویر عبدالملک الحوثی، رهبر این گروه بر آن نقش بسته است

گزارش‌ها حاکی است رییس جمهوری یمن که روز چهارشنبه توسط شورشیان حوثی در «حصر خانگی» قرار گرفته بود، بر سر توقف درگیری‌ها و دادن اختیارات بیشتر با این گروه شیعه «توافق» رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به گزارشی که خبرگزاری دولتی یمن منتشر کرده است، چهارشنبه اول بهمن ماه گزارش داد که عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، با شورشیان حوثی بر سر توقف درگیری‌ها به توافق رسیده است.

خبرگزاری سبا می‌گوید که در ازای دور کردن جنگجویان حوثی از اطراف خانه رییس جمهوری، منصور هادی قول داده است که به این گروه اختیارات بیشتری در اداره فقیر‌ترین کشور عربی بدهد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده که کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با «کودتا» خواندن وضعیت موجود، اقدامات شورشیان حوثی را محکوم کردند، اما گروه حوثی و به همراه برخی از دستیاران رییس جمهوری، سرنگونی منصور هادی را تکذیب کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری یمن با تکذیب «حصر خانگی» رییس جمهوری گفته است که تنها خانه وی در محاصره نیروهای حوثی بوده است.

رویترز می‌نویسد منصور هادی طی بیانیه‌ای که عصر چهارشنبه منتشر کرد، گفته است که حوثی‌ها حق دارند در همه پست‌های دولتی انتخاب شوند و موارد اختلاف وی و گروه حوثی در پیش نویس قانون اساسی می‌تواند مورد مذاکره و تصحیح شود.

به گفته وی، حوثی‌ها مواقت کرده‌اند که افراد خود را از اطراف کاخ ریاست جمهوری و خانه وی دور کنند و رییس دفتر او را که چند روزی است در بازداشت این گروه است، آزاد کنند.

محمد البخیتی از اعضای گروه حوثی به رویترز گفته است که منصور هادی هم اکنون در خانه است و مشکلی برای بیرون رفتن نیز ندارد.

قبلا خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که جنگجویان حوثی نگهبانان خانه رییس جمهوری را از محوطه دور کرده، نیروهای خود را در محل قرار داده و منصور هادی را در «حبس خانگی» قرار داده‌اند.

آسوشیتدپرس در گزارش جدید خود می‌نویسد که به رغم توافق میان رییس جمهوری یمن و شورشیان حوثی، هنوز این سوال به قوت خود باقی است که هم اکنون کشور را چه کسی اداره می‌کند.

در این توافق همچنین گروه حوثی قول داده است که یکی از دستیاران رییس جمهوری را که چند روز پیش «ربوده شده بود»، آزاد سازد.

خبرگزاری سبا می‌نویسد که توافق میان طرفین همچنین شامل تغییر در قانون اساسی و دادن قدرت و اختیارات بیشتر به گروه شیعه حوثی در ساختارهای دولتی و پارلمان کشور است.

این توافق همچنین از منصور هادی می‌خواهد که سریعا پیش نویس قانون اساسی جدید را که افزایش اختیارات حوثی‌ها را تضمین می‌کند، آماده سازد.

پیش نویس قبلی شامل ایجاد سیستم فدرالیسم در شش منطقه کشور بود که مورد مخالفت حوثی‌ها بود، اما در پیش نویس جدید گفته می‌شود که سیستم فدرالیسم برقرار خواهد شد، اما اشاره‌ای به شش منطقه کشور نشده است.

حوثی‌ها که از سپتامبر سال گذشته تلاش برای کنترل پایتخت یمن را شدت بخشیده و عملا صنعا را در اختیار گرفته‌اند، می‌گویند که آن‌ها تنها خواهان قدرتی برابر در کشور هستند، اما منتقدین می‌گویند که این گروه می‌خواهد رییس جمهوری تنها یک مقام تشریفاتی باشد.

XS
SM
MD
LG