لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

«پایان مسالمت بین جناح‌های جمهوری اسلامی ایران»


محمود احمدى نژاد روز سه شنبه شب، با حضور در تلویزون دولتی ایران خود را «نماد تغيير» در ايران نامید و گفت: تغييرات در دولت آينده قابل توجه خواهد بود.

آقاى احمدى نژاد كه به عنوان برنده انتخابات رياست جمهورى دهم معرفى شده است، انتخابات اخير را «كاملا پاك و سالم» دانست و گفت: با اين انتخابات ما وارد دوران جديدى در عرصه داخلى و خارجى شديم.

مخالفان نتايج انتخابات رياست جمهورى مى گويند كه در اين انتخابات تقلب‌هاى گسترده اى به نفع محمود احمدى نژاد صورت گرفته است و دولت بر آمده از اين نتيجه را مشروع نمى‌دانند.

دکتر علی جوادی، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و تحلیل گر مسائل ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا می گوید که در پی این انتخابات «همزیستی جناح راست جمهوری اسلامی با اصلاح طلبان از میان رفته» و «بحران سیاسی در ایران ادامه خواهد یافت».

علی جوادی: آقای احمدی نژاد اعلام کرده که من خودم نماد تغييرم و نه تنها ۱۴ ميليون منتقد هستند بلکه ۴۰ ميليون منتقد هستند.

او در حقيقت می خواهد بگويد فرياد اعتراض و انتقاد مردم را می شنود و می خواهد پاسخ دهد. اين يک نشانه از عقب نشينی در قبال اوضاع پرتلاطم و خيزش عظيم مردم در شرايط کنونی است.

هيچ کس حرف های احمدی نژاد را جدی نخواهد گرفت و در پس پرده اين صحبت ها اذعان به شکست و تغيير موقعيت سياسی در ايران به چشم می خورد.

محمود احمدی نژاد که از حمايت آقای خامنه ای برخوردار است، وعده داد که با برخوردهای پليسی با مردم مقابله خواهد کرد. ارزيابی شما از اين صحبت چيست؟

به نظر من حل مسايل فرهنگی کشور عمدتا در رابطه با مسئله حجاب است. حل اين مسايل تنها با تغيير قوانين ضد زن، حجاب اجباری و آپارتايد در جمهوری اسلامی ممکن است.

اين در عين حال شکست سياست های جمهوری اسلامی را نشان می دهد؛ کسانی که بر پيکر زنان در جامعه تيغ کشيدند، حجاب را به زنان تحميل کردند و زنان را تحت عنوان بدحجابی شلاق زدند، حال اذعان می کنند که ما شکست خورديم و ناچاريم به عقب برگرديم و کار فرهنگی بکنيم. اينها کدها و کلمات قصاری هستند که وقتی يک سياست شکست می خورد و می خواهند در آن چرخش ايجاد کنند، دنبال می شود.

به نظر من اين آغاز کار است و ما شاهد عقب نشينی های بيشتر جناح راست و کل نظام جمهوری اسلامی خواهيم بود. اين مسئله يکی از پيامدهای خيزش عظيم توده های مردم است.

نکته ديگری که محمود احمدی نژاد در سخنان خود اشاره کرد، اين بود که از مدعيان سياستمداری پذيرفته نيست که نتيجه انتخابات را زير سؤال ببرند. نظر شما در اين باره چيست؟

به نظر می رسد جناح ها توافق کرده بودند که به يک سری اصول در نظام جمهوری اسلامی پای بند باشند. اين توافقات را در ابتدا جناح راست بر هم زد و البته به نظر می رسد جناح اصلاح طلب هم به اين توافق پایبند نيست.

آقای خامنه ای هميشه اين دو جناح را دو بال نظام توصيف می کرد، اما امروز اين دو بال رو در روی هم قرار گرفته اند و شرايط به گونه ای تغيير کرده که ديگر نمی توانند در همزيستی و مسالمت به سر ببرند.

منظورتان اين است که بحران سياسی در ايران همچنان ادامه پيدا خواهد کرد؟

بله، همچنان ادامه خواهد يافت. بحران سياسی که شاهد آن هستيم يک ماده انفجاری عظيمی است که ۳۰ سال در جامعه انباشته شده و اکنون فقط فوران کوچکی از آن را ديديم. اين آغاز فوران های بزرگتر و پيش لرزه های زلزله ای عظيم است.
XS
SM
MD
LG