لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

روشنفکران ایرانی در نیویورک و برلین اعتصاب غذا می‌کنند


گزارش ها حاکی از برگزاری دو اعتصاب غذا در شهرهای نیویورک و برلین با هدف درخواست برای آزادی بازداشت شدگان رویدادهای اخیر در ایران در روزهای آینده است.

۲۶ تن از روشنفکران، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه ای اعلام کردند که از روز ۳۱ تير تا دوم مرداد ماه،۲۲ تا ۲۴ ژوئیه، در حمايت از جنبش اعتراضی در ايران، در برابر سازمان ملل متحد در نيويورک اعتصاب غذا می کنند.

« پشتيبانی از جنبش سبز مردم ايران و محکوم کردن تقلب گسترده در انتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی و بازداشت غيرقانونی صدها شهروند و فعال سياسی و اجتماعی» از جمله اهداف اعتصاب غذای امضاکنندگان نامه در مقابل سازمان ملل متحد در نيويورک است.

اين اعتصاب غذا قرار است بين روز ۳۱ تير و دوم مرداد ماه،۲۲ و ۲۴ جولای، انجام شود.

امضاءکنندگان نامه اعتصاب غذا، با اشاره به آنچه « کودتای دولت حاکم بر ايران» عليه مردم ناميده اند، نوشته اند: « ... دولت برآمده از کودتا در برابر موج اعتراضات گسترده، اما آرام و صلح جويانه مردم نسبت به نقض آشکار حقوق اساسی شان دست به سرکوبی بسيار خشونت آميز و بی رحمانه زده است.»

امضاءکنندگان نامه اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل متحد افزوده‌اند: « شمار زيادی از فعالان سياسی، روشنفکران، روزنامه نگاران، و مردم عادی در خيابان ها بر خلاف رويه های قانونی بازداشت و راهی سلولهای انفرادی شده اند و بنا به اطلاعات موثق، تحت انواع فشارهای شديد روحی و جسمانی قرار دارند تا به جرايم ناکرده اعتراف کنند.»

بحث اعمال فشار بر روی باازداشت شدگان مورد تاييد سازمان های بين المللی قرار گرفته است و آنها خواستار آزادی هر چه سريع تر زندانيان شده اند.

اکبر گنجی روزنامه نگار که در آمريکا به سر می برد، در اين مورد به « راديو فردا» گفت: « صدها تن از بهترين جوانان اين مرز و بوم را بازداشت کرده و در زندان ها در بدترين شرايط ممکن نگه داشته اند. در حال حاضر، زندانيان به لحاظ جسمی و روحی به شدت تحت فشار دارند تا به جرايم ناکرده برای اثبات سناريوی آقای خامنه ای مبنی بر اين که غرب می خواهد ما به عنوان آدم هايی که بيرون از زندان هستيم، وظيفه داريم از زندانی ها پشتيبانی و به بازداشت غير قانونی آنها اعتراض کنيم و افکار عمومی جهان و نهادهای بين المللی را جلب کنيم تا به اين رژيم سرکوبگر اعتراض کنند که چرا بهترين فرزندان ايران را بازداشت کرده است و برای مقاصد شوم خود به آنها هجوم می آورد.»

اين نامه از سوی کسانی مانند طاهر احمدزاده، يرواند آبراهاميان، مهرزاد بروجردی، شهرنوش پارسی پور، عبدالکريم سروش، علی کشتگر، محسن مخملباف، رضا معينی، اکبر موسوی خوئينی ها و حسن يوسفی اشکوری مورد حمايت قرار گرفته است.
امضا کنندگان نامه با توجه به وضعيت نگران کننده جانی و سلامتی بازداشت شدگان هفته های اخير، خواستار ديدار نماينده دبير کل سازمان ملل متحد با بازداشت شدگان و آزادی فوری آنان شده اند.

آنها همچنين از ايرانيان مقيم آمريکا دعوت کرده اند که برای اعلام حمايت از جنبش سبز مردم ايران و اعلام همبستگی با بازداشت شدگان اعتراضات هفته های اخير در ايران، از روز ۳۱ تير تا دوم مرداد ماه،۲۲ تا ۲۴ جولای، به اين همايش اعتراضی در برابر مقر سازمان ملل متحد بپيوندد.

آقای گنجی به اين پرسش که پيوستن به اين اعتصاب غذا به چه صورت می تواند انجام بگيرد، پاسخ داد:« روشنفکران نامی ايران از تمام ايرانيانی که در آمريکا هستند دعوت کرده اند که در اين برنامه به صورت تحصن شرکت کنند. اگر کسی هم خواست اعتصاب غذا کند، مانعی نيست و ما استقبال می کنيم.»

از جمله امضاکنندگان اين نامه عبدالعلی بازرگان، حسين بشيريه، نيره توحيدی، فاطمه حقيقت جو، کاظم علمداری، منصور فرهنگ، احمد کريمی حکاک، مهرانگيز کار، اکبر گنجی و مهرداد مشايخی هستند.

اين نامه همچنين از سوی طاهر احمدزاده، يرواند آبراهاميان، مهرزاد بروجردی، شهرنوش پارسی پور، عبدالکريم سروش، علی کشتگر، محسن مخملباف، رضا معينی، اکبر موسوی خوئينی ها و حسن يوسفی اشکوری مورد حمايت قرار گرفته است.

آقای گنجی در مورد امضاءکنندگان نامه گفت: « در بيانيه ای که توسط روشنفکرانی که در اين اعتصاب غذا شرکت می کنند،امضا شده است، همه مستقل از عقايد و باورهايشان، اعم از مذهبی و غير مذهبی و چپ و راست برای يک هدف مشترک ملی، کنار هم جمع شده اند که آزادی زندانيان سياسی است.»

اعتصاب غذای دو روزه زندانيان سياسی سابق در برلين

۱۰۴ تن از زندانيان سياسی سابق ايران نيز با انتشار بيانيه ای با اشاره به تحولات روزهای اخير ايران و نقض شديد حقوق بشر، که «يادآور سال های دهه ۶۰ است»، خواستار « اقدام فوری، وسيع و همه جانبه عليه وضعيت موجود در زندان های ايران» شده اند.

اين گروه از زندانيان سياسی سابق از سازمان عفو بين الملل و صليب سرخ جهانی خواسته اند از تمامی زندان های علنی و غيرعلنی جمهوری اسلامی ايران بازديد کنند و برای نجات جان زندانيان از هراقدام ممکن دريغ نورزند.

آنها همچنين خواستار آزادی بی قيد و شرط تمامی زندانيان سياسی و ممنوعيت هر نوع شکنجه در زندان ها و همچنين لغو بدون قيد و شرط مجازات اعدام در ايران شده اند.

در اين ميان، حدود ۲۰ تن از اين زندانيان سياسی سابق جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده اند که برای حمايت از آنچه « مبارزات آزاديخواهانه مردم و آزادی تمامی زندانيان سياسی به ويژه بازداشت شدگان حوادث اخير و برای جلوگيری از کشتارسراسری ديگری مانند سال های دهه ۶۰» ناميده اند، در روزهای دوم و سوم مرداد، ۲۵۲۴ و جولای در شهر برلين آلمان دست به اعتصاب غذا می زنند.

در اين بيانيه، از همه فعالان سياسی، سازمان ها، نهادها، مدافعين حقوق بشر و آزادیخواهان خواسته شده است در اين اعتصاب شرکت کنند.»
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG