لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

حضور کروبی در نماز جمعه؛ وزیر اطلاعات در باره نا آرامی هشدار داد


سخنگوى حزب اعتماد ملى اعلام كرد كه مهدى كروبى، نامزد معترض انتخابات رياست جمهورى، در نماز جمعه اين هفته تهران شركت مى كند و همزمان وزیر اطلاعات نسبت به بروز «صحنه نامطلوب» در نماز جمعه هشدار داد.

اكبر هاشمى رفسنجانى امامت نماز جمعه این هفته تهران را بر عهده دارد.

خبر حضور آقاى كروبى در نماز جمعه روز ۲۶ تيرماه يك روز پس از بيانيه مير حسين موسوى ديگر نامزد معترض انتخابات اعلام مى شود كه گفته است در اين نماز جمعه شركت مى كند.

اين دو نامزد در بيانيه هاى مختلف گفته اند كه در انتخابات تقلب هاى گسترده اى صورت گرفته و دولت محمود احمدى نژاد را به رسميت نمى شناسند.

بسيارى از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى پس از مشخص شدن امامت جمعه هاشمى رفسنجانى در روز يكشنبه هفته جارى، فراخوان گسترده اى را از طريق اينترنت به راه انداخته اند تا طرفداران موسوى و كروبى را به حضور در نماز جمعه ترغيب كنند.

در اين فراخوان خواسته شده است تا افراد معترض با حضور در نماز جمعه، قدرت خود را به نمايش بگذارند و از رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نیز خواسته اند تا ملاحظات سياسى را كنار گذاشته و صريحا درباره سركوب هاى پس از انتخابات و آنچه تقلب در نتايج آن خوانده اند موضعگيرى كند.

بسيارى از معترضان به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى پس از مشخص شدن امامت جمعه هاشمى رفسنجانى در روز يكشنبه هفته جارى، فراخوان گسترده اى را از طريق اينترنت به راه انداخته اند تا طرفداران موسوى و كروبى را به حضور در نماز جمعه ترغيب كنند.
نماز جمعه هاى ايران يكى از سنتى ترين مراسم در تاريخ جمهورى اسلامى به شمار مى رود و سخنرانان آن همواره از ميان افراد نزديك به محافظه كاران و رهبران اصلى جمهورى اسلامى انتخاب مى شوند.

اين از معدود دفعاتى است كه نماز جمعه تهران به سمبلى براى بيان خواسته هاى سياسى نامزدهاى اصلاح طلب و هواداران آنها يا اعتراض احتمالى به نتيجه انتخابات تبديل مى شود.

نماز جمعه این هفته تهران نخستين حضور آقاى رفسنجانى پس از نزديك به هشت هفته در اين مراسم است و برخى از افراد نزديك به او گفته اند: وى «ضمن دفاع از حقوق مردم، نارضايتى خود را از حوادث پس از انتخابات و تحت فشار قرار گرفتن مردم اظهار خواهد داشت.»

به گفته تحليلگران، نماز جمعه روز ۲۶ تيرماه يكى از سياسى ترين مراسم در تاريخ جمهورى اسلامى خواهد بود و پيش بينى مى شود كه تعداد زيادى از معترضين در آن شركت كنند.

روزنامه «اعتماد» چاپ تهران روز پنجشنبه خبر داد كه در آستانه اين مراسم سجاده سبز در تهران كمياب شده است. رنگ سبز نشان اختصاصى هواداران مير حسين موسوى در انتخابات رياست جمهورى بود.

رسانه ها و سياستمداران نزديك به دولت احمدى نژاد نيز از نزديك اين رويداد را دنبال كرده و پيش بينى كرده اند كه احتمالا درگيرى هايى در آن بروز خواهد كرد.

روزنامه كيهان كه از سوى نماينده ولى فقيه اداره مى شود روز پنجشنبه در يادداشتى نوشت: «يك خبر كاملا موثق حاكى از آن است كه فردا عده اى قصد تحريك و نهايتا ايجاد درگيرى در نماز جمعه- ولو درگيرى لفظى- دارند و حتى شنيده شده كه قرار است افرادى با ظاهر حزب اللهى زمينه اين تحريك و درگيرى را فراهم آورند.»

غلامحسين محسنى اژه اى، وزير اطلاعات ايران نيز در گفت و گو با خبرگزارى فارس هشدار داده است: «ملت فهيم ايران بايد هوشيار باشند تا نماز جمعه به عرصه بروز صحنه هاى نامطلوب تبديل نشود.»

در آستانه نماز جمعه تهران، محمود احمدى نژاد همراه با هيئت دولت خود به مشهد سفر كرده است و در اين مراسم شركت نخواهد كرد.

اكبر هاشمى رفسنجانى از مخالفان اصلى محمود احمدى نژاد در نظام جمهورى اسلامى به شمار مى رود و رييس دولت نهم نيز بارها وى و خانواده اش را به كارشكنى در امور دولت و فساد مالى متهم كرده است.

آيت الله على خامنه اى، رهبر ايران، در نماز جمعه ۲۹ خرداد كه به دنبال ناآرامى هاى پس از انتخابات صورت گرفت، از سياست هاى آقاى احمدى نژاد حمايت كرد و گفت كه در مقايسه با آقاى هاشمى رفسنجانى، ديدگاه هاى رييس جمهور به او نزديك تر است.
XS
SM
MD
LG