لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

آمريکا: دولت ايران با بحران اعتماد رو به رو است


رابرت وود
رابرت وود
يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه گفت: «دولت جمهوری اسلامی در مقابل شهروندان خود با بحران اعتماد رو به رو است و اين مردم ايران هستند که می توانند مشروعيت دولت خود را تعيين کنند نه دولت های خارجی.»

رابرت وود، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران در انتقاد از انتخابات رياست جمهوری و محدويت رسانه ها گفت: واقعيت اين است که به سخنان يک روحانی برجسته ايران که پيش از اين هم رييس جمهوری ان کشور بوده درباره اين موضوعات حرف زده و اين مسئله ای است که بايد به ان توجه کرد.

رابرت وود افزود: «اين که درايران آزادی بيان و آزادی اجتماعات وجود ندارد راز پنهانی نيست و ما همچنان نگران خشنونت هايی که پس از انتخابات صورت می گيرد، هستيم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران گفت: «از اتفاقات پس از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران با عنوان «بحران» و «دوران تلخ» ياد کرد و از اين رويدادها ابراز تاسف کرد.»

آقای رفسنجانی از رويکرد صدا و سيما در جريان انتخابات و همچنين عملکرد شورای نگهبان به دليل استفاده نکردن از مهلت پنج روزه قانونی برای رسيدگی شکايت معترضان به انتخابات انتقاد کرد.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران گفت: «اين مساله ای است که دولت ايران بايد با شهروندانش حل کند.»

رابرت وود راهپيمايی های معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری را نشانه ديگری از شکاف جدی در ايران دانست و به دولت ايران توصيه کرد تا واقعيت های که با آنها مواجه است را درک کند.

به دنبال اعلام انتخابات رياست جمهوری، تهران و بسياری از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی های اعتراضی بود که به گفته مقام های دولتی ايران دست کم بيست نفر در اين تظاهرات اعتراضی کشته شده اند. اين در حالی است که گروههای طرفدار حقوق بشر معتقدند که تعداد کشته شدگان بسيار بيشتر از امار رسمی است.

رابرت وود همچنين با اشاره به اين که « بحران اعتماد» در ايران گفت: آنچه که مسلم است، مردم ايران از وضعيت کنونی خوشحال نيستند و به خوبی از رويدادهای پس از انتخابات اگاهيم. دولت ايران با بحران اعتماد نسبت به مردم خود مواجه است و می بايست نياز دارد تا اين مسئله بحران اعتماد حل کند.

وی افزود: «تا زمانی که اين مسئله باقی است، برای دولت ايران سخت خواهد بود تا مشروعيت را از نظر مردم کسب کند.»

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه امريکا با اين حال بارديگر تاکيد کرد آمريکا تمايل به دخالت در آنچه که در ايران می گذرد ندارد.

رابرت وود در پاسخ يکی از خبرنگاران که پرسيده بود آيا باتوجه به بحران اعتمادی که درايران پيش آمده هنوز آمريکا آماده گفت گو با تهران است؟ گفت: همانطور که می دانيد امريکا از دولت ايران برای گفت وگو دعوت کرده است.

آقای وود در مورد اينکه آيا جدول زمانی مشخصی برای گفتگوی ايران با آمريکا وجود دارد، گفت: «گزينه ی گفت وگو در حال حاضر وجود دارد و ما زمان مشخصی را هم برای ان تعيين نکرده ايم، ولی بديهی است که اين گزينه برای هميشه و تا ابد وجود نخواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG