لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

استقبال آمریکا از پیشنهاد لغو محدودیت رسانه‌ها در ایران


اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه راه‌کارهایی برای رفع بحران در ایران پیشنهاد کرد.
اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه راه‌کارهایی برای رفع بحران در ایران پیشنهاد کرد.
ایالات متحده روز جمعه در واکنش به گفته‌های آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه، از پیشنهاد او برای لغو محدودیت‌های رسانه‌های داخل ایران استقبال کرد.

آقای هاشمی رفسنجانی روز جمعه در بخشی از راه حل‌های خود برای رفع «بحران» موجود در ایران خواستار شرایطی شد که «همه بتوانند حرف‌شان را بزنند.» او گفت:‌ «باید فضایی به وجود بیاید که همه بتوانند حرف‌شان را بزنند، به‌خصوص در صداوسیما.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «این کار صداوسیماست و سایر رسانه‌ها. راه برای مناظره و مباحثه باز باشد، شاید به راه صلاح برود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: «اصولی همگانی هست که به نظر ما اهمیتی بسیار دارند... آزادی مطبوعات و این که رسانه‌ها بتوانند از اتفاقات گزارشی منصفانه بدهند.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز پیشتر در واکنش به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بر این «اصول جهانی و همگانی، حق آزادی بیان و حق تجمعات» تاکید کرده بود.

در حالی که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی برگزاری تجمعات و راه‌پیمایی‌ها در ایران آزاد است، راه‌پیمایی‌های صلح‌آمیز و آرام مردم معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با سرکوب روبه‌رو شده است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در عین حال از اظهار نظر در مورد نتیجه انتخابات در ایران سر باز زد و آن را مسئله داخلی ایران دانست.

آقای کراولی گفت: «ما طبیعتا هم‌چنان به حوادث داخل ایران توجه می‌کنیم. اما این مسئله‌ای نیست که ایالات متحده حلش کند. این بحث و مباحثه‌ای است که در داخل ایران در جریان است.»

اکبر هاشمی رفسنجانی که روز جمعه پس از هشت هفته در مقام امام جمعه تهران ظاهر می‌شد با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفت که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد».

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «از لحاظ قانون اساسی همه چیز ما به رای مردم بستگی دارد. جمهوری اسلامی لفظ تشریفاتی نیست، هم جمهوری است و هم اسلامی. اگر هر یک از این دو آسیب ببیند، کل نظام آسیب می‌بیند.»

در یک ماهی که از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می گذرد، منتقدان دولت نهم بارها اشاره کرده‌اند که «جمهوریت نظام» لطمه جدی دیده است.
XS
SM
MD
LG