لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

مجمع روحانیون مبارز خواستار همه پرسی برای خروج از «بحران» در ایران شد


مجمع روحانیون مبارز و محمد خاتمی روز یکشنبه خواستار برگزاری همه پرسی آزاد از مردم برای اعلام نظر درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری و آنچه خروج از بحران فعلی در ایران خواندند، شدند.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه ای تاکید کرد: «با توجه به اینکه اعتماد حداقل میلیونها انسان نسبت به روند انتخابات سلب شده است، مجمع روحانیون مبارز بر اساس نص صریح قانون اساسی مصرانه می خواهد برای خروج از بن بست و بحران موجود به جای اصرار بر روش های ناکارآمد که تاکنون نتیجه ای جز سلب اعتماد بیشتر نداشته است، در یک همه پرسی که عموم ملت ایران بتوانند آزادانه در آن شرکت کنند، نسبت به آنچه اتفاق افتاده است، نظرخواهی شود.»

این تشکل سیاسی که در آن روحانیون بلندپایه ای از جناح اصلاح طلب حضور دارند گفته است: این همه پرسی « نه توسط نهادها و مراکزی که انتخابات را به این گونه سرنوشتی دچار کردند بلکه زیر نظر نهاد و مرجعی بی طرف و مورد اعتماد مردم.»

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران با استقبال زیادی روبرو شد ولی اعلام نتیجه آن که به معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان نامزد پیروز منجر شد موج گسترده ای از نارضایتی و اعتراض های خیابانی را به دنبال داشت.

این اعتراض ها با سرکوب نیروهای امنیتی، بازداشت فعالان سیاسی و معترضان و همچنین کشته شدن حداقل 20 نفر همراه بود.

میر حسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای معترض انتخابات، گفته اند که در این انتخابات تقلب های گسترده به نفع آقای احمدی نژاد صورت گرفته و دولت بر آمده از این انتخابات را مشروع نمی دانند.

اصلاح طلبان خواستار ابطال انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی و برگزاری مجدد انتخابات شده اند ولی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شورای نگهبان با رد هر گونه تقلب گفته اند که انتخابات دهم ریاست جمهور سالم برگزار شده است.

هواداران رهبر ایران و محمود احمدی نژاد معترضان به نتیجه انتخابات را «آشوبگر» خطاب کرده اند.

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه خود از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران به شدت انتقاد کرده و گفته است: «جا دارد که حاکمیت به جای اعتماد به تحلیلهای بیمار گونه و توهم زا که مبنای سیاست ها و اعمال زیان بار و منشأ زیر پا نهاده شدن حقوق شهروندی مردم و نقص آشکار قانون اساسی و قاعده انصاف و شرع و عقل شده است، به پیشنهادهای خیرخواهانه عزیزانی چون هاشمی رفسنجانی توجه و اهتمام کنند تا در سایه آن رهبری، ملت و کشور همه برنده صحنه ای باشند که اگر وضع فعلی ادامه یابد، همگان بازنده خواهند بود.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز جمعه هفته اخیر تهران با بحرانی خواندن وضعت داخلی ایران خواستار بررسی حوادث پس از انتخابات، قانع کردن معترضان و همچنین آزادی بازداشت شدگان چند هفته اخیر شد.

اصولگرایان به شدت به خطبه های نماز جمعه آقای هاشمی حمله کرده و او را همدست «آشوبگران» خواندند.

در همین حال، محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران که دبیرکلی مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد در دیدار با خانواده زندانیان سیاسی اخیر گفت: «توصیه های آقای هاشمی حداقل هایی است که می تواند فضای عمومی را تلطیف کرده و اعتماد از دست رفته را برگرداند و من در اینجا نکته ای را اضافه می کنم و به صراحت می گویم راه برون رفت از بحران فعلی، اتکا به آرای مردم و برگزاری رفراندوم قانونی است.»

وی افزود: «این رفراندوم بایستی از سوی نهادهای بی طرف نظیر مجمع تشخیص مصلحت انجام پذیرد. بایستی از مردم پرسید آیا وضعیت پیش آمده، مطلوب است و از آن راضی هستند؟ اگر اكثریت مردم این وضع را قبول داشته باشند، ما هم تسلیم هستیم.»
XS
SM
MD
LG