لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

امير جوادی لنگرودی در «زندان اوين» جان باخت


امير جوادی لنگرودی
امير جوادی لنگرودی
یکی از نزدیکان امیر جوادی فر لنگرودی به رادیو فردا گفته است که بر جسد وی نشان از آثار شکنجه های جسمی، از جمله کشیده شدن ناخن های پا، شکستگی دندان، و ضرب دیدگی های شدید شده است.

در همین حال پدر امير جوادی لنگرودی، ۲۴ ساله، دانشجوی دانشگاه قزوين که در اعتراض های ۱۸ تير دستگير شده بود، در نامه‌ای نوشته که فرزندش در زندان اوين جان باخته است.

مهندس علی جوادی لنگرودی، پدر امير، نامه ای در مورد کشته شدن پسرش به خبرگزاری ها ارسال داشته است.

در اين نامه آمده است : «حال که اين نامه را ارسال می‌کنم از اوين زنگ زدند و گفتند بيا جنازه‌ی پسر و جگر گوشه‌‌ات را از پزشکی قانونی تحويل بگير. لازم است بگويم پسرم در تاريخ ۱۸ تير ماه در محدوده‌ی اميرآباد توسط لباس شخصی‌ها مصدوم و در بيمارستان بستری بود اما پس از بهبودی به زندان اوين برده شد و حالا جنازه‌ی پسر ۲۴ ساله‌ام را تحويلم می‌دهند.»

اين نامه می افزايد: «پسرم بنام اميرجوادی لنگرودی پسری بود به دور از جريانات سياسی و فقط عاشق وطن بود همين و بس پسری مودب و سر به زير که به تازه‌گی مادرش را از دست داده بود و عزادار مادرش بود. حال من تنها بايد برای‌اش عزا بگيرم و مادری نيست تا برايش گريه کند.»

روزنامه اعتماد چاپ تهران نيز در اين مورد نوشته است که «مقام ها به خانواده امير جوادی فر اطلاع داده بودند که پيکر او را ساعت نه صبح روز يکشنبه [دیروز] تحويل بگيرند.»

اين روزنامه می افزايد که «آقای جوادی فر روز ۱۸ تير به علت شکستگی بينی و دست به بيمارستان منتقل شد و بعد از دريافت معالجات اوليه دستگير و زندانی شد.»

پيشتر، در پی کشته شدن محسن روح‌الامينی، فرزند مشاور ارشد محسن رضايی، که در روز ۱۸ تيرماه بازداشت شده بود، نامه‌ای از سوی حسين علايی، رئيس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران در برخی سايت‌های اصلاح‌طلب به چاپ رسيد که در آن تصريح شده است که «محسن روح‌الامينی زير شکنجه جان باخته است.»

در اين نامه حسين علايی از قول عبدالحسين روح‌الامينی، پدر محسن می‌نويسد: « راه افتادم و به پزشکی قانونی رفتم. مشخص شد که فرزندم را وقتيکه گرفته‌اند مورد ضرب و شتم شديد قرار داده و او را مجروح کرده‌اند. جنازه‌اش را که ديدم متوجه شدم که دهانش را خرد کرده‌اند. فرزندم انسان صادقی بود. دروغ نمی‌گفت. مطمئنم هرچه از او سؤال کرده‌اند، درست پاسخ داده است. آنها احتمالاً نتوانسته اند، صداقت او را تحمل کنند و وی را به شدت، کتک زده و زير شکنجه کشته‌اند.»

مقامات امنيتی ايران در دو ماه اخير، پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری، صدها نفر را دستگير کرده اند.

بسياری از نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر از وضعيت اين زندانيان ابراز نگرانی شديد کرده اند و می گويند که طبق برخی از گزارش های دريافتی برخی از اين زندانيان شکنجه شد ه اند.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی می گويند که ۲۰ نفر در اعتراضات دو ماه گذشته کشته شده ولی منابع غير رسمی خبر از صدها کشته می دهند.
XS
SM
MD
LG