لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

سخنگوی کاخ سفيد اظهارات خود درباره احمدی نژاد را تصحيح کرد


رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد
رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد
رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه اظهارات روز گذشته خود درباره اینکه محمود احمدی نژاد را «رييس جمهور منتخب» معرفی کرده بود تصحيح کرد.

آقای گيبس در کنفرانس خبری روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور مشروع ايران، گفته بود: او رييس جمهور منتخب است.

اين در حالی است رابرت گيبس روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: بگذاريد آنچه را که ديروز گفتم کمی تصحيح بکنم.

وی اضافه کرد: محمود احمدی نژاد مراسم تحليف را انجام داده و اين يک واقعيت است. ولی اين برعهده مردم ايران است که درباره منصفانه بودن انتخابات رياست جمهوری در کشورشان قضاوت کنند.

رابرت گيبس تصريح کرد: واضح است که ايرانی ها درباره منصفانه بودن اين انتخابات پرسش هايی دارند، پس تصمیم گیری در این باره را به آنها واگذار کنیم.

مراسم تحليف محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. اين مراسم در حالی برگزار شد که گزارش هايی از تجمع های اعتراضی در سطح تهران منتشر شده است.

در همين زمينه، بريتانيا، آمريکا، آلمان و فرانسه اعلام کردند که از ارسال پيام های تبريک به رييس جمهور ايران خودداری خواهند کرد.

محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مراسم تحليف خود با اشاره به عدم ارسال تبريک از سوی کشورهای غربی، خطاب به آنان گفته است: « کسی در ايران منتظر پيام تبريک شما نيست و ملت ايران نه برای اخم های شما و نه برای تبريک‌ها و لبخند‌های شما ارزشی‌ قائل نيست.»

مراسم تنفيذ حکم رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه توسط آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و در غياب چهره‌های شاخصی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، انجام شد.

پس از آن که وزارت کشور ايران محمود احمدی نژاد را پيروز انتخابات رياست جمهوری اعلام کرد، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات معترضان بود که به گفته مقامات دولت ايران در اين راهپيمايی ها ۳۰ نفر کشته شده اند.

اين در حالی است که گروههای حامی حقوق بشر می گويند تعداد کشته شدگان بسيار بيشتر از آمار دولت ايران است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات رياست جمهوری، نيز با اعتراض به نتيجه انتخابات، می گويند به علت تخلفات و تقلب گسترده در انتخابات، دولت بر آمده از اين انتخابات مشروعيت ندارد.
XS
SM
MD
LG