لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

سازمان ملل: بان کی‌مون به احمدی‌نژاد تبريک نگفته است


بان کی مون به احمدی نژاد تبریک نگفته است.
بان کی مون به احمدی نژاد تبریک نگفته است.
سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد، بان کی‌مون، دبير کل اين سازمان به احمدی‌نژاد تبريک نگفته است.

به گزارش رويترز ماری اوکابه سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اظهار داشت، بان کی‌مون، دبير کل اين سازمان به محمود احمدی‌نژاد به خاطر «انتخاب دوباره به عنوان رييس جمهور ايران» تبريک نگفته است.

وی روز سه‌شنبه در پاسخ به اين سوال که آيا بان‌ کی‌مون برای احمدی‌نژاد پيام تبريک فرستاده است يا خير، گفته بود: «بله».

با اين حال پس از آن که روز چهارشنبه خبرنگاران از سخنگوی سازمان ملل متحد خواستند، جزئيات بيشتری در باره اين نامه اعلام کند، وی اظهار داشت: « اين نامه را به هيچ رو نمی‌توان به منزله تبريک به احمدی‌نژاد تلقی کرد.»

وی با اشاره به اين که قرار نيست متن نامه منتشر شود، اعلام کرد، اين نامه صرفاً به مناسبت آغاز دوره جديد رياست جمهوری ارسال شده و در آن ابراز اميدواری شده است که ايران و سازمان ملل به همکاری‌های خود در مسايل منطقه‌ای و بين‌المللی ادامه دهند.

دبير کل سازمان ملل متحد معمولاً پس از برگزاری انتخابات به رهبران کشورها تبريک می‌گويد، اما به گفته مقام‌های مسئول در سازمان ملل ارسال اين نامه‌های تبريک به منزله حمايت از اين رهبران يا تاييد روند انتخابات نيست.

سازمان ملل متحد در گذشته متن برخی از اين پيام‌های تبريک به رهبران جهان را منتشر کرده است.

برخی رسانه‌های دولتی ايران از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری فارس روز چهارشنبه از «تبريک دبير کل سازمان ملل به احمدی‌نژاد خبر داده بودند.»

پيشتر نيز ادعای اين خبرگزاری‌ها در باره «ارسال پيام تبريک حسنی مبارک رييس جمهور مصر به احمدی‌نژاد» از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر رد شده بود.

رهبران چند کشور غربی نيز اعلام کرده‌اند قصد ندارند، به احمدی‌نژاد به خاطر آنچه که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن به عنوان پيروزی در انتخابات ياد می‌کنند، تبريک بگويند.

معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران می‌گويند، در انتخابات بيست و دوم خرداد تقلب‌های گسترده و سازمان يافته‌ای صورت گرفته و در واقع اين ميرحسين مو‌سوی بوده که در اين انتخابات پيروز شده است.

در جريان اعتراض‌های مردمی نسبت به نتايج انتخابات در ايران عده زيادی از تظاهرکنندگان کشته شده‌اند و شمار زيادی از فعالان سياسی و معترضان نيز بازداشت شده‌اند.

خانم اوکابه همچنين در باره درخواست شيرين عبادی برنده ايرانی جايزه صلح نوبل از بان کی‌مون برای سفر به ايران برای مشاهده ابعاد نقض حقوق بشر در اين کشور پس از انتخابات تنها به گفتن اين جمله بسنده کرد که « بان کی‌مون با عبادی حرف نزده است.»

خانم شيرين عبادی می‌گويد، در جريان اعتراض‌های پس از انتخابات در ايران بيش از صد نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG