لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

«نماینده مجلس می‌رود، زندانی می‌ماند و بازجو»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
روز چهارشنبه درست يک روز پس از آنکه علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامه مهدی کروبی به آيت الله هاشمی رفسنجانی، قول داد هر گونه آزار جنسی بازداشت شدگان را پیگیری کند، وجود چنین مسئله‌ای را رد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی نتيجه تحقيق و تفحص کميته ويژه مجلس را اين گونه اعلام کرد: « در بررسی‌های دقيق و جامع انجام شده درباره بازداشت شدگان کهريزک و اوين، هيچ گونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد مشاهده نشده است».

فرشته قاضی، روزنامه نگاری که خود پیشتر در ایران بازداشت شده و پس از آن گزارش‌هایی را در مورد بازداشت و شکنجه منتشر کرده بود، درباره سخنان علی لاريجانی به راديو فردا می‌گويد: « صحبت‌های روز چهارشنبه آقای لاريجانی که قضيه مربوط به تجاوز به زندانيان را کذب محض دانست و گفت در بازديد نمايندگان از کهريزک و اوين چنين چيزی وجود نداشته و کذب است، انسان را به شگفتی وامی‌دارد. من بعد از صحبت‌های آقای لاريجانی با چند تن از نمايندگان مجلس صحبت کردم، آنها هم تاکيد داشتند آقای لاريجانی در اين مرحله نمی‌تواند اين مسئله را تکذيب کند، چون او مستندات و شواهدی که آقای کروبی از آن صحبت می‌کند را نديده است».

روزنامه اعتماد ملی روز چهارشنبه خبر از آن داد که دومين گزارش کميته حقيقت ياب مجلس آماده خوانده شدن در صحن علنی مجلس است، اما دست‌هايی در کار است که به هر طريق مانع از انتشار رسمی و حتی غير رسمی پشت پرده‌های حوادث اخير شوند.

فرشته قاضی می‌گويد: «من با يکی از نمايندگان مجلس که اتفاقاً جزو هيئت رئیسه مجلس است تماس گرفتم. ايشان حاضر نشد مصاحبه کند، ولی گفت يک سری گزارش‌هایی هم کميته پيگيری مجلس در رابطه با تجاوز به برخی از بازداشت‌شدگان دارد و قرار است اين مسئله را بيشتر پيگيری کند».

علی لاريجانی در سخنان پيش از دستور روز چهارشنبه همچنين گفت که در گزارش کميته مجلس بيان شده است در صورتی که جناب آقای کروبی شواهد و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختيار دارند به رئیس مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند.

تنها اندکی پس از آن علی لاريجانی در ادامه سخنانش گفت: «ملاحظه می‌کنيد که موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان کذب است و امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدايی به راه انداخت».

فرشته قاضی در ارتباط با گزارش کميته پيگيری مجلس می‌گويد: « به گفته نمايندگان، آقای لاريجانی مشخص نکرد کميته پيگيری مجلس که به زندان رفته و با بازداشت‌شدگان ديدار کرده، در چه شرايطی اين ديدارها صورت گرفته و چگونه و با چه احساس امنيتی زندانی به نماينده مجلس بگويد به او تجاوز شده است. آيا زندانيان حاشيه امنيتی در زندان دارند که اگر اتفاقی برايشان افتاده باشد به نماينده‌های مجلس يا به افراد ديگر بگويند؟ نماينده مجلس آمده سری زده و بعد می‌رود و زندانی می‌ماند با همان بازجو و تيم بازجويی».

اما داستان بازداشتگاه‌ها و زندان‌هايی که خبرهای ناخوشايندی از آن به گوش می‌رسد با نام زندان اوين و بازداشت‌گاه کهريزک به پايان نمی‌رسد.

روز چهارشنبه برخی روزنامه‌های داخلی نوشتند که نمايندگان عضو کميته حقيقت ياب مجلس از دو بازداشتگاه ديگر نيز بازديد خواهند کرد؛ بازداشتگاه «شاپور» زير نظر اداره آگاهی تهران و بازداشتگاه «پاسارگاد» در جنوب غربی تهران که سپاه پاسداران آن را اداره می‌کند.
XS
SM
MD
LG