لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

بازداشت تعدادی از معترضان در درگیری پلیس ایران با تظاهرکنندگان


خبرگزارى هاى خارجى گزارش داده اند كه در درگيرى روز دوشنبه ميان ماموران امنيتى با معترضان به تعطيلى روزنامه اعتماد ملى، شمارى از تظاهركنندگان بازداشت شده اند.

بنا بر گزارش ها، تظاهركنندگان در اعتراض به توقيف روزنامه اعتماد ملى در نزديكى دفتر اين روزنامه در تهران گرد آمده و شعارهاى «مرگ بر ديكتاتور» سر داده اند.

گزارش ها حاكى است كه ماموران امنيتى براى متفرق كردن تظاهر كنندگان از باتوم استفاده كرده اند و به نقل از شاهدان افزوده اند كه دست كم دو جوان مورد ضرب و شتم ماموران امنيتى قرار گرفته اند.

خبرگزارى رويترز شمار تظاهركنندگان را صدها تن و خبرگزارى فرانسه، تظاهركنندگان را در گروه هاى بيست و سى نفره گزارش كرده اند.

روزنامه اعتماد ملى يكشنبه شب و به دنبال اقدام به چاپ اظهارات مهدى كروبى، دبير كل حزب اعتماد ملى، در باره نحوه صحنه سازى دستگاه های امنيتى و خبرى جمهورى اسلامى براى تكذيب قتل ترانه موسوى در زندان، از سوى دادستان عمومى تهران توقيف موقت شد.

آقاى كروبى در مصاحبه با سايت «سحام نيوز»، ارگان رسمى حزب اعتماد ملى، ماموران امنيتى و صدا و سيماى جمهورى اسلامى را متهم كرده است كه خانواده شوهر فردى به نام ترانه موسوى، ساكن كانادا، را وادار كرده اند كه مقابل دوربين تلويزيون حاضر شده و مرگ عروس خود را تكذيب كنند.

اين در حالى است كه به گفته دبير كل حزب اعتماد ملى، ترانه موسوى واقعى پس از بازداشت در مقابل مسجد قبا، به زندان منتقل شده و در آن جا به قتل رسيده است.

تجمع روز دوشنبه در حالى برگزار شد كه دفتر آقاى كروبى از هواداران اين نامزد انتخابات خواسته بود كه «به دليل عدم تشكيل تجمع منتقدين» از حضور در مقابل دفتر روزنامه خوددارى كنند.

پيشتر مخالفين و منتقدين اظهارات مهدى كروبى در باره لزوم رسيدگى به شايعه «تجاوز به دختران و پسران بازداشتى پس از انتخابات»، در مراسم نماز جمعه اين هفته، اعلام كرده بودند كه در پاسخ به سخنان وى روز شنبه مقابل دفتر روزنامه اعتماد ملى تجمع خواهند كرد.

گزارش هاى منتشره حاكى است: روز دوشنبه دهها پليس ضد شورش در كوچه هاى اطراف خيابان كريمخان زند و ميدان هفتم تير مستقر شده بودند و از تجمع معترضان به تعطيلى روزنامه اعتماد ملى جلوگيرى مى كردند.

شاهدان عينى در تهران گفته اند هواداران مهدى كروبى بارها تلاش كردند تا خود را به مقابل دفتر روزنامه برسانند ولى با باتوم نيروى هاى ضد شورش روبرو شدند.

خبرگزارى رويترز مى گويد: با اين حال پس از مدتى حدود ۴۰۰ نفر چند صد متر دورتر از دفتر روزنامه تجمع كرده و شعار «مرگ بر ديكتاتور» سر دادند.

با وجود آنكه اعتراض ها به نتيجه انتخابات در هفته هاى گذشته به شدت سركوب شده است ولى مخالفان هر از چند گاهى با انجام تجمع هاى پراكنده به مخالفت با نتايج انتخابات رياست جمهورى مى پردازند.

در جريان اين اعتراض ها تا كنون بيش از چهار هزار نفر بازداشت شده و مرگ حداقل ۳۰ نفر به طور رسمى تاييد شده است. اين در حالى است كه مخالفان از كشته شدن حداقل ۶۹ نفر در حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى ايران خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG