لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

درخواست از مرکل؛ «بررسی سرکوب اعتراض‌های ایران در شورای امنیت»


آنگلا مرکل، صدر اعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان
درپی ارسال طوماری با امضای پانصد شخصیت سیاسی، حقوق بشری، دانشگاهی و هنری به کاخ صدارت عظمای آلمان، تنی چند ازاین شخصیت‌ها، ازجمله مهران براتی ، تحلیلگر مسائل سیاسی، با رئیس بخش ایران در وزارت خارجه آلمان درشهر برلین، دیدار کردند.

این پانصد چهره سرشناس آلمانی و ایرانی، در طومار خود از آنگلا مرکل، صدراعظم و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان خواسته‌اند از شورای امنیت سازمان ملل بخواهد برای رسیدگی به پایمال شدن حقوق بشر درایران یک اجلاس ویژه ترتیب دهد.

مهران براتی پس از پایان دیدار خود در وزارت خارجه آلمان به رادیو فردا می‌گوید:

اين ديدار با رئيس بخش ايران انجام گرفت. اين بخش حدود يک سال است که در وزارت خارجه ايجاد شده است.

خواست اصلی طومار اين است که سرکوب جنبش اعتراضی ، دستگيری ها، شکنجه ها و کشتار مردم ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد مطرح شود و دولت آلمان هم مطرح کننده مسئله در شورای امنيت باشد.

نماينده وزارت خارجه آلمان در صحبت های خود به شدت نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده و تا کنون چندين بار سفير ايران را به وزارت خارجه احضار کرده اند و اعتراض خود را اعلام نموده‌اند. در عوض دولت ايران هم در جواب تکرار کرده که آلمان نبايد در امور داخلی ايران دخالت کند.

آلمان و کشورهای اتحاديه اروپا به رغم اين که نمی‌خواهند روابط خود را با ايران قطع کنند، ولی مسئله حقوق بشر به ويژه در مورد کشتار، شکنجه‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران و حقوق‌دانان را رها نخواهد کرد و ادامه روابط خود را با ايران همراه با اين سياست پيش خواهد برد که کشورهای اروپايی حاضر به پذيرش نقض حقوق بشر درايران نيستند.



آقای براتی! شما يکی از امضا کنندگان طوماری هستيد که امضای ۵۰۰ چهره سياسی، هنری، فرهنگی و حقوق بشری در آن ديده می‌شود. فکر می‌کنيد دولت آلمان بتواند خواسته شما را مبنی بر برپايی اجلاس شورای امنيت سازمان ملل برای رسيدگی به وضعيت حقوق بشر درايران برآورده کند؟

«طومارهای مشابه با امضاءهای بسيار بيشتر در راه خواهد بود و دولت آلمان چند بار گفته که عکس العمل نشان خواهد داد، چون نظر شهروندان کشور برای دولت بی‌اهميت نيست.»
بله، دولت آلمان نه فقط از طرف امضاءکنندگان اين طومار بلکه از طرف مردم آلمان هم نامه‌هايی در اين زمينه دريافت می‌کند و چون دولتی دمکراتيک و منتخب مردم است، نمی‌تواند نسبت به خواسته شهروندان آلمانی بی‌تفاوت باشد.

طومارهای مشابه با امضاءهای بسيار بيشتر در راه خواهد بود و دولت آلمان چند بار گفته که عکس العمل نشان خواهد داد، چون نظر شهروندان کشور برای دولت بی‌اهميت نيست.

آقای براتی! در اين طومار دادگاه هايی که در تهران اين روزها برگزار می شود را محکوم کرده‌ايد و خواهان اين شده‌ايد که حکومت جمهوری اسلامی اجازه دهد تظاهرات مسالمت‌جويانه در شهرهای ايران صورت گيرد.

بله، دولت آلمان هم اشاره کرده که دولت ايران کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی را امضاء کرده و حتی تصويب کرده و نسبت به انجام آن متعهد است. به همين دليل خلاف روال حقوق بين الملل نيست اگر دولت آلمان از دولت ايران بخواهد به مفاد اين کنوانسيون عمل کند. اين مفاد شامل خواست‌هايی است که در طومار هم مطرح شده از جمله مسئله دادگاه‌ها و حقوق شهروندی مردم ايران.
XS
SM
MD
LG