لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

آیت الله صانعی: نباید در باره حقوق مردم سکوت کرد


آیت الله یوسف صانعی در دیدار با برخی دانشجویان گفته است که نباید درباره حقوق مردم سکوت کرد و استاندار تهران نیز از بروز نا آرامی در دانشگاه های ایران ابراز نگرانی کرد.

این مرجع تقليد روز دوشنبه گفت: نبايد شرايط به گونه اى بشود كه ما همينطور سكوت كنيم خصوصا جايى كه حقوق مردم مطرح است.

آیت الله صانعی در ديدار با برخى از اعضاى دفتر تحكيم وحدت اظهار عقيده كرد كه وظيفه داريم دنبال حقوق مردم باشيم و نگذاريم حقوق مردم ضايع شود.

وى با انتقاد شديد از اتهام هاى وارده از سوى مسئولان جمهورى اسلامى ايران به بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات گفت: «تهمت و دروغ بستن به شخصيت هاى انقلابى اين نظام است كه بوى تعفنش تمامى عالم را مى گيرد.»

آيت الله صانعى كه ديدگاه هاى وى به اصلاح طلبان ايران نزديك است پس از سركوب هاى گسترده معترضان به نتيجه انتخابات از سوى نيروهاى امنيتى، مواضع صريحى بر ضد اقدامات حكومت جمهورى اسلامى اتخاذ كرده است.

اين مرجع تقليد با صدور بيانيه هايى از برخوردهاى خشونت بار با مردم معترض و همچنين برگزارى دادگاه هاى بازداشت شدگان پس از انتخابات به شدت انتقاد كرده است.

«برخى با اعمال فشارها مى خواهند كه ديگر كسى به فكر مردم و دفاع از منافع مردم نباشد، لكن تا زمانى كه فرزندان متعهد و متدين انقلاب، همچون كروبى ها مصمم به دفاع از حقوق مردم مى باشند، آنها نمى توانند به اهداف شوم خود برسند.»

آیت الله یوسف صانعی


آیت الل

وى روز دوشنبه، اتهام هاى وارده به برخى از چهره هاى سياسى بازداشت شده را «دروغ» خواند و گفت: «برخى با اعمال فشارها مى خواهند كه ديگر كسى به فكر مردم و دفاع از منافع مردم نباشد، لكن تا زمانى كه فرزندان متعهد و متدين انقلاب، همچون كروبى ها مصمم به دفاع از حقوق مردم مى باشند، آنها نمى توانند به اهداف شوم خود برسند.»

ديدار اعضاى شوراى مركزى دفتر تحكيم وحدت، بزرگترين تشكل دانشجويى، با مراجع تقليد در روزهاى اخير در آستانه بازگشايى دانشگاه هاى و مراكز علمى ايران صورت مى گيرد.

اعضاى اين تشكل دانشجويى دو روز پيش نيز با آيت الله حسنيعلى منتظرى در قم ديدار و گفت و گو كردند كه در اين نشست، اين مرجع تقليد در سخنانى گفت: «دستورات اسلام را زير پا مى ‎گذارند و مى ‎گويند براى حفظ‏ ‏نظام است... ‏الان صريحا مى‎ گويند ملاك رأى يك نفر است و اين بر خلاف موازين‏ ‏است.»

در هفته های اخير گزارش هاى مختلفى در باره احتمال تاخير در بازگشايى دانشگاه هاى ايران به مدت يك ترم يا بيشتر در رسانه هاى مخالفان منتشر شده است.

مخالفان مى گويند كه دولت احمدى نژاد نگران است با بازگشايى دانشگاه ها موج تازه اى از نا آرامى ها و اعتراضات به آنچه «تقلب گسترده» در انتخابات دهم رياست جمهورى خوانده شده است، آغاز شود.

ابراز نگرانی از نا آرامی در دانشگاه ها

مرتضى تمدن، استاندار تهران، روز دوشنبه احتمال بروز نا آرامى در دانشگاه هاى ايران را تاييد كرد ولى از آن به «تلاش جريان شكست خورده در انتخابات براى ايجاد فتنه در دانشگاه ها» تعبير كرد.

آقاى تمدن در نشست تشكيلاتى بسيج دانشجويى دانشگاه‌ هاى استان تهران با ابراز نگرانی از وقوع نا آرامی ها گفته است: «برخى جريان‌ها و افراد همزمان با بازگشايى مراكز آموزش عالى قصد دارند ناكامى‌ هاى خود را در كشور با بازگشايى مراكز آموزش عالى جبران كنند.»

با اين حال، استاندار تهران اعلام كرد: «در جلسه ‌اى كه امروز با مسئولان ذيربط در خصوص تقويم آموزشى داشتيم، تصميم بر اين شد كه حتى يك لحظه هم تاخير در بازگشايى مراكز عالى وجود نداشته باشد.»

مخالفان دولت احمدى نژاد در هفته هاى پس از اعلام نتايج انتخابات، تظاهرات و اعتراض هاى خيابانى متعددى در واكنش به معرفى وى به عنوان رييس جمهور پيروز بر پا كردند كه در جريان آنها، دهها نفر كشته شدند.

در حالى كه مخالفان شمار كشته شدگان را بين ۷۲ تا يكصد نفر اعلام كرده اند، مقام هاى جمهورى اسلامى از جمله استاندار تهران اين تعداد را ۲۹ نفر دانسته اند.

برخى از سايت هاى نزديك به اصلاح طلبان با انتشار اسامى افرادى كه گفته مى شود در حوادث پس از انتخابات كشته شده اند، اعلام كرده اند كه در ميان آنها، نام چند دانشجو نيز در حمله لباس شخصى ها و نيروهاى امنيتى به كوى دانشگاه تهران به چشم مى خورد.
XS
SM
MD
LG