لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ اواسط مهر آغاز می شود


کريستينا گالاک
کريستينا گالاک
کريستينا گالاک، سخنگوی خاوير سولانا، مسئول امور خارجی اتحاديه اروپا، اعلام کرد که مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک در مورد برنامه هسته ای ايران ابتدای اکتبر (اواسط مهر) برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم گالاک دوشنبه گفت که سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و خاوير سولانا امروز صبح با يکديگر گفتگوی تلفنی داشته و روز اول اکتبر را برای آغاز مذاکرات تعيين کرده اند.

وی افزود که مکان اين مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا،سعيد جليلی در مورد مذاکرات هسته ای گفت: «جمهوری اسلامی ايران آماده است در گفتگوهای اکتبر با جديت و انگيزه ای مضاعف که حاصل مشارکت بی نظير ۸۵ درصدی ملت ايران در انتخابات اخير است، جهت همکاری ها و تعامل بيشتر تلاش کند.»

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفت: « ملت ايران بر روی حقوق مسلم هسته ای خود گفت و گو نمی کند ولی آماده است در چارچوب بسته پيشنهادی به موضوع خلع سلاح جهانی هسته ای و رفع نگرانی ها در اين زمينه بپردازد.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، پیشتر ،روز يکشنبه، در ديدار با سفير جديد بريتانيا در ايران بار ديگر با اشاره به پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی تکرار کرد که ايران «درباره حقوق مسلم خود با کسی مذاکره نمی‌کند.»

جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هفته گذشته بسته پيشنهادی جديد خود را برای آن چه حل «چالش‌های جهانی» می‌خواند به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

کاخ سفيد در مورد بسته پيشنهادی ایران گفته بود محور اصلی گفت وگو های با ايران برنامه هسته ای اين کشور خواهد بود.

بر اساس گزارش های منتشره، در اين بسته اشاره ای به تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم و همچنين مذاکره بر سر آينده فعاليت های هسته ای ايران نشده است.

اعضای گروه پنج به علاوه يک يا همان اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل متشکل از ايالات متحده، فرانسه، چين، روسيه، بريتانيا به علاوه آلمان در سال ۲۰۰۶ مشوق‌های اقتصادی و سياسی را در ازای تعليق غنی‌سازی اورانيوم به ايران پيشنهاد دادند.

اما جمهوری اسلامی مکررا پيش‌شرط تعليق غنی‌سازی اورانيوم را رد و تاکيد کرده است که اهدافش از توليد انرژی هسته‌ای صلح‌آميز است.
XS
SM
MD
LG