لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

سازمان ملل، ارتش اسرائیل و حماس را به جنایات جنگی متهم کرد


نبرد غزه از بيست و هفتم دسامبر۲۰۰۸ آغاز شد و هجدهم ژانويه ۲۰۰۹ به پايان رسيد.
نبرد غزه از بيست و هفتم دسامبر۲۰۰۸ آغاز شد و هجدهم ژانويه ۲۰۰۹ به پايان رسيد.
کميسيون حقيقت ياب سازمان ملل متحد با ارائه گزارشی در باره نبرد ۲۲ روزه ارتش اسرائيل در نوار غزه، اين کشور را به اقداماتی که می تواند «جنايت جنگی» و حتی «جنايت عليه بشريت» خوانده شود، متهم کرد.

اين گزارش که سه شنبه از سوی قاضی ريچارد گلد ستون رئيس کميسيون حقيقت ياب منتشر شد، می گويد «نيروهای ارتش اسرائيل در نبرد غزه قوانين بين المللی حقوق بشر و قوانين انسانی را پايمال کردند.»

گزارش کميسيون توسط قاضی گلد ستون، که اهل آفريقای جنوبی است، و سه کارشناس جهانی در ۵۷۴ صفحه تنظيم شده و بر وجود «شواهد جدی از جنايات جنگی» تاکيد دارد.

قاضی گلد ستون در يک نشست خبری درنيويورک گفت، عمليات نظامی ارتش اسرائيل بخشی از سياست هميشگی اين کشور عليه فلسطينی ها، و اين بار، تنبيه دسته جمعی مردم باريکه غزه بود، که عواقب آن مانند محاصره غزه و بسته بودن گذرگاه ها ادامه دارد.

قاضی گلد ستون افزود که ارتش اسرائيل در پاسخ به حملات راکتی فلسطينی ها، نيروی عظيم نظامی خود را به گونه ای «غير متقارن» عليه جمعيت غير نظامی به کار گرفت. گزارش از جمله اتهام کاربرد بمب های فسفر سفيد از سوی ارتش اسرائيل را در حمله به مراکز غير نظامی غزه بررسی کرده بود.

کميسيون حقيقت ياب، تشکل های مسلح فلسطينی را نيز به خاطر حملات راکتی به خاک اسرائيل نکوهش می کند.

این کمیسیون تاکيد کرد که اين راکت ها دقت نشانه گيری ندارند و پرتاب کنندگان آن، عمدا جمعيت غير نظامی اسرائيل را هدف قرار می دادند.

کميسيون همچنين فلسطينی ها را فرا می خواند که گيلعاد شاليط سرباز اسرائيلی اسير را آزاد کنند.

اين گزارش از اعدام های صحرائی که سازمان حماس در غزه عليه رقيبان خود به اتهام «همکاری با اسرائيل» انجام داد، و يا فلسطينی های مخالف حماس را دستگير می کرد، انتقاد کرد.

کميسيون در روند کار خود ۳۶ حادثه پرتلفات را بررسی کرد، و اعضای چهار نفره کميسيون با ۱۸۸ نفر ديدار کرده و بيش از ده هزار سند و مدرک را مطالعه کردند. ۱۲۰۰ عکس، که عمدتا تصاوير ماهواره ای مربوط به مناطق جنگی بود، از ديد اعضای کميسيون گذشت.

گزارش بيست ونهم سپتامبر، هفتم مهر، رسما به کميسيون حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه خواهد شد.

حمله اسرائیل به غزه از بيست و هفتم دسامبر۲۰۰۸ آغاز شد و هجدهم ژانويه ۲۰۰۹ به پايان رسيد.
XS
SM
MD
LG