لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

شعله سعدی: جنبش سبز وارد فاز تازه‌ای شده است


قاسم شعله‌سعدی
قاسم شعله‌سعدی

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه با تهدید مخالفان و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که دستگاه قضایی در مقابل اقدام های غیر قانونی و ادعاهای کذب خواهد ایستاد. رئیس قوه قضائیه همچنین اعلام کرد، تمام کسانی که به گفته او در اغتشاشات اخیر به سمت قانون شکنی و زیر سؤال بردن اصل نظام رفتند، در هر جایگاهی که هستند، بدانند دستگاه قضایی ساکت نمی‌ماند و بر حسب مقررات نسبت به آنان تصمیم‌گیری خواهند کرد. در همین زمینه، قاسم شعله‌سعدی، حقوقدان و عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای شعله سعدی، با توجه به اینکه سران اصلاحات خواستار شرکت معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در راهپیمایی روز قدس شده اند، آیا اغتشاش گر خواندن سران اصلاحات از سوی آقای لاریجانی، با هدف بی اعتبار جلوه دادن فراخوان سران اصلاحات انجام گرفته است؟

قاسم شعله سعدی: این اقدام می‌تواند انگیزه‌های مختلفی داشته باشد. یکی از این انگیزه‌ها می‌تواند این باشد که بخواهند مردم را بترسانند که حضور نداشته باشند.

چون ظاهراً جنبش سبز ملی، مصمم است که در تظاهرات روز قدس حضور فعال داشته باشد. خصوصاً که در این مورد شعارهایی طراحی شده اند که من روی سایت‌ها آن را دیده‌ام. مثل «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، که اگر این شعارها در مراسم روز قدس طرح شوند، طبیعتاً به اهداف حکومت لطمه خواهد زد.

آقای خامنه‌ای هم در هفته گذشته هشدار داد که روز قدس فقط باید اختصاص به موضوع قدس داشته باشد. در واقع ایشان نگران همین شعارهاست. چون اگر بحث ایران در روز قدس مطرح شود، ممکن است جان تازه‌ای در کالبد جنبش سبز ایران دمیده شود.

به خصوص با توجه به اینکه در طول چند روز آینده شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی خواهیم بود که حضور دانشجویان و دانش آموزان در صحنه التهابات جدید، می‌تواند جان تازه‌ای به این جنبش ببخشد.

لذا مقامات به طور آشکاری نگرانند. برخی مقامات همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشدار داده‌اند و دلشان می‌خواهد که مراسم روز قدس بی سر و صدا برگزار شود. اما از آن سو،‌ جنبش سبز ایران ممکن است برای فرصت‌ها و وضعیت‌هایی مثل روز قدس و روز عید فطر برنامه‌هایی را تدارک دیده باشند تا یک بار دیگر مردم،‌ اعتراض مسالمت‌آمیز خودشان را نسبت به آنچه در انتخابات و آنچه پس از انتخابات گذشت،‌ نشان دهند.

به هر حال، پس از انتخابات یک کارنامه بسیار بسیار منفی از حکومت به جای ماند. حکومت دلش می‌خواهد که این مسائل مختومه شود و به هر وسیله ممکن این قضیه را تمام شده القا کند.

  • آقای شعله سعدی، با توجه به اینکه اشاره کردید این گونه هشدارها برای ترساندن معترضات برای حضور در روز قدس است، فکر می‌کنید چقدر این هشدارها بر حضور مردم در روز راهپیمایی قدس تأثیر بگذارد؟

مردم دیگر نمی‌ترسند. همان طور که آقای دکتر سروش گفتند:«این دیگر شورش غیرت در برابر غارت است» مردم دیگر نمی ترسند. من به نظرم می‌رسد که جنبش سبز، وارد فاز جدیدی می‌شود. که دیگر مردم از بگیر و ببند و این قبیل کارها نمی‌ترسند. این قانون طبیعت است که در یک فرآیند تکاملی، جنبش به این مرحله برسد.

  • آقای لاریجانی اخیراً در مراسم معارفه‌شان، بر حاکمیت قانون تأکید کردند. به نظر شما اقداماتی که از زمان حضور آقای صادق لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضاییه صورت گرفته است تا چه حد قانون‌گرا بوده است؟

اصلاً اقدام خود ایشان غیر قانونی است. ایشان حق ندارد که مردم را تهدید کند. ایشان در سمتی نیست که بتواند تهدید کند. اگر دادگاه‌های ما، آن طور که می‌گویند، مستقل است و کسی که مرتکب جرم شد، مراجع قانونی طبق قانون با او برخورد می‌کنند، دلیلی ندارد که ایشان جلو جلو تهدید کند. لذا موضع ایشان اصلاً خلاف قانون است.
XS
SM
MD
LG