لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

ناتو خواستار اعمال فشار روسیه بر ایران شد


اندرس فوگ راسموسن
اندرس فوگ راسموسن
ناتو روز جمعه از روسيه خواست برای اعمال حداکثر فشار دیپلماتیک بر ايران برای کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای، به دیگر قدرت های جهان بپيوندد.

به گزارش رويترز، اندرس فوگ راسموسن، دبير كل ناتو، در سخنانى در بروكسل، و در آستانه گفت و گوهاى ميان ايران و گروه پنج و به علاوه يک كه قرار است اول ماه اكتبر برگزار شود، خواستار مشاركت بيشتر روسيه در اعمال فشار عليه ايران شد.

اين گروه كه شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان است با ارائه يک بسته پيشنهادى خواستار تعليق غنى سازى اورانيوم از سوى ايران شده است.

اين در حالى است كه ايران هر گونه تعليقى را رد كرده و مى گويد كه در مذاكرات با پنج به علاوه يک در باره حق دستيابى خود به انرژى هسته اى مذاكره نمى كند.

ديميترى مدودف رييس جمهور روسيه پیشتر اعمال تحريم‌هاى بيشتر عليه ايران در ارتباط با برنامه اتمى اين كشور را منتفى ندانسته بود.

درخواست دبير كل ناتو از روسيه براى همكارى بيشتر در مورد ايران در چارچوب پيشنهاد تازه ناتو براى گسترش همكارى هاى با روسيه مطرح شده است.

آقاى راسموسن در اين باره اظهار داشت:« آنچه من انتظار دارم اين است كه روسيه به تلاش‌هاى ما براى اعمال حداكثر فشارهاى سياسى و ديپلماتيك به ايران به منظور متوقف كردن جاه‌طلبى‌هاى اتمى اين كشور ملحق شود.»

دبير كل ناتو همچنين افزود، چنانچه ايران به سلاح‌هاى اتمى دست يابد، ممكن است، همسايگان اين كشور نيز در مسير مشابهى گام بردارند، كه اين امر نه به نفع ناتو است و نه به نفع روسيه.

ايران مى‌‌گويد، برنامه اتمى اين كشور صرفاً اهداف صلح آميز را دنبال مى‌كند، اين در حالى است كه كشورهاى غربى و اسرائیل، ایران را به تلاش براى ساخت جنگ افزارهاى هسته‌اى متهم مى كنند.

آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش‌هاى خود در باره برنامه اتمى ايران تاكيد كرده است كه نمى‌تواند ماهيت صلح آميز برنامه اتمى ايران را تاييد كند.

پيشنهاد ناتو براى همكارى با روسيه در زمينه دفاع موشكى

به دنبال صرف نظر كردن ايالات متحده از ساخت سامانه دفاع موشكى در كشورهاى اروپاى شرقى، دبيركل پيمان آتلانتيک شمالى خواستار همكارى با روسيه در زمينه دفاع موشكى شد.

آقاى راسموسن ضمن ابراز اميدوارى به تعميق روابط با روسيه در اين باره گفت:« ما بايد امكان همكارى ميان ناتو، آمريكا و روسيه را در زمينه سيستم دفاع موشكى در فرصتى مناسب بررسى كنيم.»

در اين ميان ولاديمير پوتين نخست وزير روسيه اقدام باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در لغو طرح احداث سامانه دفاع موشكى در اروپاى شرقى را اقدامى «صحيح و جسورانه» توصيف كرده و نماينده روسيه درمقر ناتو نيز از پيشنهاد دبيركل اين سازمان براى همكارى نزديک‌تر با روسيه استقبال كرد.
ديميترى روگازين در اين باره اظهار داشت:« اين پيشنهاد بسيار مثبت و سازنده است و ما بايد تمام ابعاد و جزييات آن را بررسى كنيم.»

مناسبات روسيه و ناتو از زمان پايان جنگ سرد رو به بهبود نهاده بود،اما در پى گسترش ناتو در شرق اروپا اين مناسبات رو به سردى گذاشت. جنگ گرجستان در سال گذشته نيز باعث تيرگى بيشتر اين مناسبات شد.
XS
SM
MD
LG