لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

آیت الله خامنه‌ای، اعتراف متهمان علیه دیگران را قابل استناد ندانست


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در خطبه‌های نماز عید فطر با حمایت از قوه قضاییه اعترافات تلویزیونی بازداشت‌شدگان انتخاباتی را مورد تایید قرار داد اما در عین حال اعتراف متهمان علیه دیگران را قابل استناد ندانست.

در نماز عید فطر امسال که برخلاف سال‌های گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان، حسن خمینی، علی لاریجانی رئیس مجلس، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری و تنی چند از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند.

آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز با دعوت مخاطبان خود با رعایت اخلاق، به دادگاه‌های انتخاباتی نیز پرداخت و اظهار داشت که وی «موافق» ایجاد «فضای سوء ظن و بدگمانی» در جامعه نیست.

رهبر رجمهوری اسلامی گفت: «این که متاسفانه باب شده روزنامه و رسانه ودستگاه‌های گوناگون ارتباطی که امروز روزبه روز هم گسترده‌تر و پیچیده‌تر می‌شود، متهم کردن یکدیگر را در پیش گرفته‌اند، این چیز خوبی نیست، دل ما را تاریک می کند، فضای زندگی ما را ظلمانی می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی که معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را به «انقلاب مخملی» متهم کرده است، در توصیف شرایط مورد پسند وی گفت: «هیچ منافاتی ندارد که گناهکار تاوان گناه خودش را ببیند؛ اما فضا، فضای اشاعه گناه نباشد، تهمت زدن، دیگران را متهم کردن به شایعات و خیالات.»

آیت الله خامنه‌ای در حالی از فضای به وجود آمده در جامعه انتقاد می‌کند که دستگاه قضایی، سپاه پاسداران، صدا وسیما، برخی از ائمه جمعه، که به طور مستقیم زیر نظر وی هستند، از جمله اشخاص و نهادهایی هستند که در روزهای پس از انتخابات به شدت به چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب حمله‌ور شده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی با تکرار موضع پیشین خود، «تهمت به نظام را بسیار سنگین‌تر از گناه تهمت به اشخاص» دانست و گفت: «نبايد كسی كل نظام را به اموری كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شان نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.»
رهبر جمهوری اسلامی خود از نخستین کسانی بود که تصریح کرد که در این انتخابات برخی از نخبگان «مردود» شده و در ورطه «سقوط» قرار گرفتند.

آیت الله خامنه‌ای در ادامه خطبه‌های نماز عید فطر اعتراف‌های صورت گرفته در محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» علیه دیگران را غیرقابل استناد دانست و گفت: «اینکه در دادگاه‌ها که از تلویزیون هم پخش می‌شد از قول یک متهمی راجع به کس دیگری گفته می‌شود ، این را بگویم، این حجیت ندارد، شرعا.»

آیت الله خامنه‌ای با این حال در واکنش به انتقادهای صورت گرفته از محاکمات موسوم «کودتای مخملی» گفت: «متهم هر چه درباره خود بگوید در دادگاه این حجت است؛ این که بگویند اگر در دادگاه اگر اعترافی کرد علیه خودش، این حرف مهملی است؛ حرف بی ارزشی است.»

برخی از مراجع تقلید قم، از جمله آیت الله منتظری، صانعی و بیات زنجانی، با اعتراض شدید نسبت به برگزاری محاکمات اخیر این دادگاه‌ها را غیرقابل قبول و غیر شرعی دانسته‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی از نحوه برگزاری محاکمات اخیر در حالی دفاع می‌کند که بسیاری از این زندانیان، در سلول‌های انفرادی نگهداری شده و از حق داشتن وکیل محرومند.

همچنین این دادگاه‌ها بدون حضور هیات منصفه و در چهار مورد به صورت دسته‌جمعی برگزار شده است. در دادگاه پنجم شمار متهمان کمتر بود و نماینده دادستان کیفرخواست خود را به تفکیک قرائت کرد.

در این دادگاه‌ها برخی از متهمان، از چهره‌های شاخصی چون نظیر اکبر هاشمی رفسنجانی و فرزندانش، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز نام بردند و به آنها اتهاماتی را نسبت دادند.

‌آیت الله خامنه‌ای در ادامه درباره این محاکمه‌ها گفت: «هر اقراری، هر اعترافی، شرعا، عرفا و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین در مقابل بینندگان میلیونی هر اعترافی که متهم علیه خود بکند مسموع و نافذ است اما علیه دیگری نه.»

وی افزود: «نباید این جور فضا را از تهمت و از گمان سوء پر کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی با تکرار موضع پیشین خود، «تهمت به نظام را بسیار سنگین‌تر از گناه تهمت به اشخاص» دانست و گفت: «نبايد كسی كل نظام را به اموری كه شايسته نيست متهم كند چرا كه شان نظام از اين گونه تهمت ها بسيار بالاتر است.»

پیش از این رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی گفته بود که عده‌ای می‌خواهند وقایع بازداشتگاه کهریزک و حمله به کوی دانشگاه را اصل قرار دهند و از «ظلمی» که به نظام پس از انتخابات رفته است، چشم‌پوشی کنند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از حضور گسترده مردم در روز قدس قدردانی کرد. با وجود هشدارهای مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی، در آخرین جمعه ماه رمضان، هزاران نفر از معترضان به انتخابات ریاست جمهوری با نشان‌های سبز در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران حضور یافتند و دست به اعتراض زدند.
XS
SM
MD
LG