لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

سخنان رهبر ایران؛ «عقب‌نشینی تاکتیکی برای آرام کردن اجتماع»


آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر ایران در خطبه‌های نماز عید فطر
آیت‌الله خامنه‌ای؛ رهبر ایران در خطبه‌های نماز عید فطر
آیت‌الله خامنه‌ای به پخش تلویزیونی برخی دادگاه‌ها اشاره کرد و افزود: اعتراف و اقرار هر متهم علیه خود در دادگاه و در مقابل دوربین‌ها و بینندگان میلیونی، شرعاً، عرفاً و عقلاً مسموع و نافذ است. اما وی افزود: سخنان متهمان درباره اشخاص دیگر، حجیت شرعی ندارد و از این طریق نباید فضا را به تهمت و سوءظن آلوده کرد.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس، با اشاره به آنچه که شکست نمایشنامه اعترافات در دادگاه‌ها نامید، می‌گوید که پخش این اعترافات نتوانست منافع تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند.

سراج‌الدین میردامادی: در پی راهپیمایی عظیمی که سبزها در تهران و در چند شهرستان دیگر و در خارج از کشور بر پا کردند به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی به این تحلیل رسیده است که بعد از آن سیری که برای به خاموشی کشاندن روند اعتراضات پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعمال کرد و فشارهایی که انجام شد و کشتارها و دستگیری‌ها و زندان کردن افراد و اعتراف‌گیری‌ها و نیز شائبه وجود تجاوز و سایر مواردی که وجود داشت، مقابله حاکمیت نتوانسته است چراغ جنبش سبز را خاموش کند.

همچنان سبزها در میدان و در راهپیمایی عظیم روز قدس حضور داشتند. آیت‌الله خامنه‌ای و سایر سردمداران جریان اصولگرا در جمهوری اسلامی به این فکر افتادند که شاید بشود با موضعی کمی نرم‌تر و ملایم‌تر، سعی شود که جنبش سبز را به سمت تعدیل کردن و یا کمی آرام کردن هدایت کرد. دعوت کردن به برابری که ایشان در خطبه‌های عید فطر بر آن تأکید کردند و تأکید بر اخلاق حسنه و برادری و اعلام اینکه امروز جامعه نیازمند این رویکرد است نشان‌دهنده این امر است.

در حالی که آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های قبلی‌شان با شدت و غلظت بیشتری با معترضان برخورد می‌کرد.

  • همزمان با برگزاری محاکمه‌ها در تهران که چهره‌های شناخته شده‌ای از اصلاح‌طلبان نیز در میان بازداشت‌شدگان حوادث اخیر بودند و در این محاکمه‌ها حضور داشتند. درخواست‌هایی از سوی برخی از نمایندگان مجلس و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر بازداشت سران جنبش سبز، یعنی آقایان موسوی، خاتمی و کروبی، ابراز می‌شد. شما فکر می‌کنید صحبت‌های اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، چه تأثیری در فضای سیاسی ایران می‌تواند داشته باشد؟

صحبت‌های آیت‌الله خامنه‌ای یک عقب‌نشینی بود. ایشان تلاش کرد بر اساس سنتی که پیش از انتخابات هم گاهی بر همان اساس عمل می‌کرد، و راه میانه و وسط را در پیش می‌گرفت و سعی می‌کرد در مواردی جامعه را آرام کند، عمل نماید به نقطه تعادل و توازن جناح‌های سیاسی و گروه‌های درون نظام باشد.

این بار هم بر اساس اینکه به این باور رسیده که جنبش سبز همچنان در پی تمام سرکوب‌ها، هنوز هم در میدان ایستاده است و فشار اجتماعی وجود دارد و معترضان (در اعتراضشان) بسیار جدی هستند. و بخشی از بدنه بنیانگذاران و نقاط اتکای انقلاب اسلامی، مثل خانواده آیت‌الله خمینی، خانواده هاشمی رفسنجانی و کروبی و جمعی از مراجع تقلید، هم در کنار جنبش سبز حضور دارند.

بر همین اساس ایشان سعی می‌کند آن جریان تندرو و افراطی مابین نمایندگان مجلس و سران سپاه را به گونه‌ای اداره کند و سعی می‌کند که از شدت فشارهای اجتماعی کاسته و هم اینکه جریان افراطی را به آرامش دعوت کند.

  • اشاره کردید که آیت‌الله خامنه‌ای در برابر تظاهرات مردمی در روز قدس عقب‌نشینی کرده است. فکر می‌کنید این عقب‌نشینی مقطعی است یا استراتژیک؟

به نظر می‌رسد این عقب‌نشینی مقطعی است. جنبش سبز باید حواسش باشد که تا امتیاز کافی نگرفته و به کف مطالباتش دست نیافته است نباید دست از اعتراضات خود بردارد. من فکر می‌کنم آقای مهندس موسوی در بیانیه شماره ۱۱ خود، به ۹ بند از مطالبات مردمی اشاره کرد که این ۹ بند حداقل مطالبات مردم و جنبش سبز است که تا اینها تحقق نیافته‌اند به نظر نمی‌رسد که امتیازی از سوی حاکمیت و آیت‌الله خامنه ای به مردم داده شده باشد.

گذشته هم نشان می‌دهد که این عقب‌نشینی‌ها موقتی و تاکتیکی است. برای اینکه نوعی آرامش اجتماعی برقرار شود تا آنها بتوانند دوباره تجدید قوا کنند.

  • شما گفتید که آقای خامنه‌ای برای نوعی موازنه تلاش می‌کند. آیا فکر می‌کنید جناح افراطی، از مواضعی که تا به حال داشته است عقب‌نشینی خواهد کرد؟

نه. به نظر نمی‌رسد که آنها عقب‌نشینی کنند. اگر آن جناح افراطی را به طور مشخص بخشی از نیروهای افراطی در حلقه امنیتی سپاه پاسداران و بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز عقبه فکری و ایدئولوژیک دولت دهم و اطرافیان آقای احمدی‌نژاد و مصباح یزدی در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که آنها خودشان را فعلاً سوار بر خر مراد می‌دانند و به این زودی‌ها بنای بر این ندارند که از میزان خشونت و تندروی و افراطشان در برابر معترضان بکاهند و فکر هم نمی‌کنند که این مواضع و گفتارشان می‌تواند اوضاع را بد و بدتر کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG