لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

چانه زنی کلینتون با چين پيرامون ايران


هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون
در آغاز دومين سال فعاليت در منصب وزارت خارجه آمريکا ، هيلاری کلينتون سفر ده روزه ای را به شرق آسيا آغازکرده است. در آستانه انجام اين ماموريت، کلينتون طی يک گفتگوی خبری اعلام داشت که اعمال تحريم های تازه عليه ايران در دست بررسی قرار دارد.

دو روز پيش از آغاز سفر جاری به شرق به آسيا، خبر غير رسمی ديدار و گفتگوی يک ساعته وزير خارجه آمريکا با چهار تن از کارشناسان سياسی ايرانی تبار در واشنگتن انتشار يافت . روزنامه تايمز مالی چاپ لندن نيز در تائيد اين خبر گزارشی منتشر کرد.

موضوع در دست بررسی دولت امريکا که در عين حال بر خوردار از فوريت قابل ملاحظه ای است، يافتن راه حل مناسب برای برخورد با مسئله اتمی ايران، با توجه به تحولات داخلی هفت ماه گذشته کشور است.

در عين حال ايجاد هماهنگی بيشتر در شورای امنيت و جلب پشتيبانی روسيه و چين نيز، بمنظور اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران، در دستور کار وزارت خارجه امريکا قرار دارد.

تا چندی پيش انتظار ميرفت محدوديت فروش فراورده های پالايش شده نفتی به ايران، پس از تصويب قطعنامه تازه ای در شورای امنيت بموقع اجرا گذاشته شود. اينک به چند دليل شانس اعمال تحريم های نفتی عليه ايران تا حدودی کاهش يافته است.

مهمترين اين دلايل امکان در تنگنای بيشتر قرار دادن زندگی مردم عادی در داخل ايران است. در صورت اعمال تحريم های تازه عوامل دولتی و نظامی و امنيتی، سهم خود را از موجودی فراورده های نفتی تامين خواهند کرد و در عوض مردم عادی در فشار بيشتری قراتر خواهند گرفت.

بی شک اعمال سهميه بندی از سوی دولت به بهانه مقابله با عوارض تحريم و در نتيجه تشکيل صف های طولانی در مراکز توزيع سوخت، منجمله پمپ های بنزين قابل پيشبينی است. بعلاوه با استفاده از اين فرصت ، دولت قيمت های مواد سوختی، منجمله بنزين و گازوئيل، را افزايش خواهد داد و در نتيجه کمبود عرضه همراه با اجبار مردم عادی در پرداخت قيمت های بيشتر خواهد شد.

اعمال تحريم های سوختی عليه ايران همچنين با مشکل مخالفت و عدم همراهی چين نيز روبرو است. ايران دومين تامين کننده عمده نفت خام چين بعد از عربستان سعودی بشمار ميرود و پکن قصد دارد در غيبت شرکت های نفتی غربی، به سرمايه گذاری های تازه در منابع نفت و گاز ايران نيز مبادرت ورزد.

نکته ديگری که در معادلات امريکا و همپيمانان آن کشور در رابطه با ايران اينک از اهميت جدی بر خوردار شده مخالفت مخالفان داخلی دولت ايران با اعمال تحريم هايی است که ممکن است زندگی روزمره مردم را با مشکلات بيشتری روبرو سازد.

از اين لحاظ امريکا قصد دارد بمنظور متوقف کردن برنامه های نظامی اتمی ايران، بجای مردم عادی، سازمان های نظامی و افراد موثر در تصميم گيری و اجرای برنامه های ياد شده را هدف قرار دهد.

بموجب اين طرح سپاه پاسداران، سازمان های مالی و اقتصادی وابسته به آن و اشخاصی که در اداره واحد های ياد شده فعال هستند هدف تحريم های گسترده قرار خواهند گرفت.

وزير خارجه امريکا در توضيح طبيعت تحريم های احتمالی تازه عليه ايران، از آن بعنوان «تحريم های هوشمند تر» ياد کرد.

تصويب همين تحريم های نيز در شورای امنيت سازمان ملل، نيازمند همراهی روسيه و چين است. در مورد همراهی روسيه با تحريم های تازه نگرانی چندانی در واشنگتن احساس نمی شود حال آنکه جلب حمايت کامل چين در اين زمينه هنوز نيازمند تلاش های بيشتری است.

بمنظور انجام همين تلاش ها، پيش از برگزاری گفتگوهای نهايی در شورای امنيت، وزير خارجه امريکا قصد دارد در آخرين بخش از سفر جاری، با همتايان چينی خود به گفتگو بنشيند.

برخلاف روسيه که امريکا جلب همکاری بيشتر آن کشور را با واگذاری امتيازهايی آغاز کرد، در قبال چين، واشنگتن به ابتکار های تهاجمی تازه ای پرداخته است.

اعلام فروش بيش از يک ميليارد دلار موشک های دفاع هوايی به تايوان، که چين مدعی مالکيت آن است، و همچنين اعلام خبر ملاقات قريب الوقوع اوباما با دالايی لاما رهبر مذهبی بودائيان تبت، از جمله قدم های تهاجمی امريکا در راه مقابله با پکن بشمار ميرود. اينم ديدار را اوباما يکبار در گذشته و پيش از ديدار با رييس جمهور چين، از ملاقات با دالايی لاما خود داری ورزيده بود.

خانم کلينتون در مورد روش بر خورد با چين ضمن تاکيد بر «بلوغ روابط دو کشورو عدم احتمال از خط خارج شدن آن» ياد آور شد که امريکا قصد دارد در مقابل گسترش نفوذ و قدرت چين در آسيا بعنوان وزنه متعادل کننده عمل کند-نمايشی که چين حتی از عنوان کر دن موضوع آن نيز خشنود نخواهد شد چه رسد به اجرا کردن خطوط سياست ياد شده.

انتظار ميرود پس از بازگشت وزير خارجه امريکا از پکن و خاتمه سفر جاری آسيايی او، تدارک های نهايی برای اعمال تحريم های تازه عليه ايران از سرگرفته شده و موضوع در شورای امنيت مطرح شود. در شرايط جاری، علی رغم اين موضوع که گفته ميشود ايران اخيرا و بصورت خصوصی، با خارج ساختن حجم بيشتری از اورانيوم غنی شده خود موافقت کرده، امريکا از رسيدن به توافق نهايی اتمی با دولت کنونی تهران قطع اميد کرده است.
XS
SM
MD
LG