لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

آیت‌الله خامنه‌ای: دانشگاه را نباید به حال خود رها کرد؛ برخورد انضباطی لازم است


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در دیدار با گروهی از دانشجویان همسو با حاکمیت، از برخوردهای انضباطی با دانشجویان دفاع کرد و تصریح کرد که محیط دانشگاه نباید فضای «معارضه دستگاه‌ها» باشد.

در این دیدار آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «جریان و جنبش دانشجویی نباید تصور کند که معارضه با دستگاه‌ها، جزء وظایف اوست، بلکه آنچه مهم است طرح سئوال و مطالبه پاسخ از مسئولان ذیربط است.»

آیت‌الله خامنه‌ای هچنین در پاسخ به یکی از حضار که درباره «برخی تندروی‌ها در برخورد‌های انضباطی» پرسیده بود گفت: «البته نمی‌شود محیط دانشگاه را که آماج توطئه‌های دشمن است، به حال خود رها کرد و طبعاً مسائل انضباطی لازم است اما تندروی در هر زمینه‌ای از جمله در این زمینه خوب نیست.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی از لزوم برخورد‌های انضباطی با دانشجویان سخن می‌گوید که در سال‌های اخیر و به ویژه پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۸۸، برخورد‌های انضباطی با دانشجویان که منجر به اخراج یا تعلیق آنها شده است شدت یافته است.

همچنین شمار استادانی که مجبور به بازنشستگی شده‌اند، در ماه‌های پس از انتخابات افزایش پیدا کرده است.

کامران دانشجو وزیر علوم در میان دانشجویان همسو با حاکمیت
بالاترین مقام جمهوری اسلامی پیش از این نیز به ویژه از تحصیل شمار بسیاری از دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی ابراز نگرانی کرده و این علوم را موجب ایجاد شبهه در میان جامعه دانسته بود؛ اظهاراتی که در دیگر مواضع مقام‌های جمهوری اسلامی به دفعات منعکس شده است.

روز یکشنبه کامران دانشجو، وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد، نیز در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی حضور داشت.

کامران دانشجو، در اسفند ماه سال ۱۳۸۸به صراحت گفته بود «هر کسی نتواند در مسیر نظام حرکت کند، بدون تعارف باید از جمع برود.... افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه‌ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند.»

هرکسی اصول را قبول ندارد از دایره وحدت خارج است

آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه، بار دیگر بر وحدت جریان‌های سیاسی در کشور تاکید کرد؛ وحدتی که به گفته او «اتحاد بر مبنای اصول» است.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «بر این مبنا، با هرکسی به همان اندازه که اصول را قبول دارد متصل و متحدیم و هرکسی اصول را قبول ندارد طبعاً از این دایره وحدت خارج است.»

چهارشنبه هفته گذشته رهبر جمهوری اسلامی، در عین حال که نسبت به هرگونه حمله خارجی به ایران هشدار داده بود، اختلاف در سطوح بالای سران را «خلاف شرع» اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به اختلاف مجلس و دولت، گفته بود «تبدیل این اختلاف سلایق به شکاف‌های غیرقابل اصلاح و زخم‌های غیرقابل علاج، خطایی بزرگ است.»

در هفته‌های اخیر تنش میان مجلس و دولت به جایی کشیده شد که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت این دو نهاد حاضر نیستند به نقطه مشترکی برسند.

به تازگی احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، از اینکه دولت محمود احمدی‌نژاد چندین مصوبه خود را به مجلس ابلاغ نکرده و در عین حال از اجرای مصوبات مجلس خودداری کرده، به شدت گلایه کرد و این رفتار دولت را «سرکشانه» خواند.

پیشتر نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، تهدید کرده بود، چنانچه روند عدم اجرای مصوبات مجلس توسط دولت ادامه یابد، مجلس از «ابزارهای نظارتی» خود استفاده خواهد کرد.

همچنین علی مطهری، از نمایندگان اصولگرای منتقد دولت، در انتقادی تند، محمود احمدی‌نژاد و هفکرانش را به گروه فرقان تشبیه کرده بود.
XS
SM
MD
LG