لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۲

«درخواست‌های خانواده کبودوند عملاً بدون پاسخ مانده است»


محمد صدیق کبودوند
محمد صدیق کبودوند
آن گونه که وب سایت سازمان حقوق بشر کردستان گزارش داده است محمد صدیق کبودوند برای دومین بار در ماه گذشته در زندان دچار حمله عصبی شده است.

به نوشته این سایت آقای کبودوند، بر اثر فشار مغزی و عصبی و قطع تنفس دچار بی‌هوشی شده که پس از به هوش آمدن با نابینایی موقتی و از کار افتادن قسمتی از مغز روبرو شده که پس از نیم ساعت وضعیت ایشان به طور نسبی به حال عادی بازگشته است.

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع بشر کردستان ابتدا از آخرین وضعیت آقای کبودوند می‌گوید:

متأسفانه آقای محمد صدیق کبودوند برای بار دوم در طول یک ماه گذشته به حمله مغزی و عصبی، نابینایی موقت، خستگی و فشارهای روحی و روانی دچار شده است. اما او را به بهداری زندان اوین انتقال داده و پس از حدود نیم ساعت معالجه سرپایی دوباره به بند انتقال داده‌اند.

متأسفانه عدم اعطای مرخصی در مورد آقای کبودوند ادامه دارد و ما شاهد هستیم پس از گذشت چهار سال از دوران محکومیت، هنوز مرخصی به او تعلق نگرفته در حالی که این امر حق یک زندانی است. خانواده، دوستان و همفکران آقای کبودوند نگران وضعیت وخیم جسمی او در زندان هستند.

  • آیا خانواده و یا وکلای آقای کبودوند درخواست کرده‌اند که او را به مرکز پزشکی خارج از زندان منتقل کنند تا آزمایش‌ها و معالجات پزشکی کامل شود؟

بارها وکلا و خانواده آقای کبودوند چنین چیزی را از رئیس قوه قضاییه، دادستان تهران و دادستان عمومی و انقلاب کل کشور درخواست کرده اند، اما متأسفانه تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

همان گونه که اطلاع دارید مدتی پیش آقای کبودوند در ملاقات کابینی با خانواده‌اش اعلام کرد که آنها دیگر هیچ گونه تقاضای کتبی یا شفاهی مبنی بر اعطای مرخصی به او و اعزام به خارج از زندان برای درمان نداشته باشند، چون عملاً هیچ پاسخی به درخواست‌های مکرر خانواده آقای کبودوند داده نمی‌شود.

  • از مدت محکومیت آقای کبودوند چقدر باقی مانده است؟

مدت محکومیت آقای کبودوند ۱۰ سال و شش ماه است که اکنون او وارد چهارمین سال محکومیت خود شده است، یعنی آقای کبودوند از ۱۸ تیر سال ۱۳۸۶ به زندان رفته تا دوران محکومیتش را طی کند.

  • آقای کبودوند به چه اتهامی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است؟

اساسی‌ترین اتهام آقای کبودوند تشکیل سازمان «دفاع از حقوق بشر کردستان» است. آنها می‌گویند آقای کبودوند یک جمعیت غیرقانونی را تشکیل داده است، در حالی که سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان یک نهاد مدنی است در راستای آموزش حقوق بشر، ترویج فرهنگ حقوق بشری و فعالیت‌های انسان‌دوستانه و جرم آقای کبودوند همین است.

شش ماه دیگر حبس هم برمی‌گردد به محکومیت او در نشریه «پیام مردم» که صاحب امتیاز و مدیر مسئول این نشریه دو زبانه کردی و فارسی درمناطق کردنشین ایران بوده است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG