لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

میلانی: جمهوری اسلامی نشسته بر آتش‌فشان، نگران واکنش مردم


عباس میلانی
عباس میلانی
در حالی که وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان در ایران، از حبس او به همراه مهدی کروبی و همسران‌شان در زندان حشمتیه در شرق تهران خبر می‌دهد، هنوز هیچ واکنش رسمی در این زمینه از مقامات حکومتی دیده نشده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران و حامی محمود احمدی‌نژاد خبر حبس رهبران جنبش سبز را تکذیب کرده و سخنگوی قوه قضاییه نیز تنها به محدود شدن ارتباطات آقایان موسوی و کروبی اشاره کرده است.

  • خبرنگار رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در این زمینه با عباس میلانی، کارشناس و استاد تاریخ ایران،در آمریکا، گفت‌وگو کرده و نظر او را درباره صحت و سقم خبر دستگیری رهبران جنبش سبز پرسیده است:

عباس میلانی: با توجه به این که وب‌سایت «کلمه» درگذشته محتاط بوده، در مورد خبر‌ها و با توجه به این که طرفداران آقای موسوی در دستگاه‌های دولتی کم نیستند، من فکر می‌کنم احتمال این که خبر درست باشد زیاد است.

گفته‌های همسایگان و فرزندان آقایان کروبی و موسوی مبنی بر این که در منزل چراغی روشن نیست و نیروهای امنیتی محل را ترک کرده‌اند، به نظر من تایید این واقعیت است.

  • البته تاکنون مقامات خیلی محتاط بودند و کسی از کلمه زندانی کردن آقایان موسوی و کروبی استفاده نکرده بلکه از حصر صحبت شده و این که تماس آن‌ها با دنیای خارج قطع شده است. فکر می‌کنید این خبر باعث شود مقامات واکنش نشان دهند و در مورد شرایط این دو نفر واضح‌تر صحبت کنند؟

نحوه صحبت کردن مقامات ایران درمورد مسائل سیاسی جرج اورول را در [رمان] ۱۹۸۴ و برادر بزرگ اورول را روسفید کرده است. این‌ها با یک شجاعت شگفت‌انگیز به دوربین نگاه می‌کنند و دروغ می‌گویند، در حالی که می‌دانند همه مردم دروغ بودن این صحبت‌ها را می‌دانند، ولی کماکان بر دروغ‌شان پافشاری می‌کنند.

این که تا به حال از کلمه زندان استفاده نکرده‌اند نشان می‌دهد از واکنش مردم نگران هستند و می‌دانند رژیم در یک التهاب سیاسی است و روی یک آتش‌فشان بالقوه خروشان نشسته‌اند و نمی‌دانند چه چیزی ممکن است‌‌ همان جرقه‌ای باشد که مردم را به حرکت درمی‌آورد.

در تونس یک جوان دست‌فروش خود را آتش زد و همین موضوع جرقه‌ای شد. رژیم‌هایی مانند تونس و ایران که روی این آتش‌فشان نشسته‌اند همیشه بیمناکند و نمی‌دانند آن جرقه چیست. به همین دلیل دو نفری که در گذشته روسای قوه‌های سه‌گانه این مملکت بودند را زندانی کرده‌اند، اما جرأت نمی‌کنند موضوع را بگویند و این پدیده شگفت‌انگیزی است در عالم سیاست.

  • اگر خبر زندانی شدن آقایان موسوی و کروبی تایید شود، آیا این موضوع می‌تواند جرقه‌ای باشد و در واقع یک خودکشی سیاسی است؟

این نوع جرقه‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و این‌ها برای این که موضوع تبدیل به جرقه نشود به تدریج این کار را انجام دادند. اول شروع به صحبت در مورد حصر کردند، بعد تهدید جدی‌تر کردند، بعد واقعا حصر خانگی کردند و در آخر هم که حبس کردند.

ولی به نظر من در مفهوم دقیق کلمه به قول ما ایرانی‌ها «کور خواندند»، یعنی نمی‌شود پیش‌بینی کرد جرقه چه خواهد بود. اگر از بن علی می‌پرسیدید یک جوان می‌تواند حکومت فساد و زور تو را پایین بیاورد، حتما به ریش بنده می‌خندید، ولی دیدیم که شد. اما در مورد این که برای آقای سید علی خامنه‌ای چه چیز می‌تواند آن جرقه باشد، شخصا هیچ پیش‌بینی نمی‌توانم بکنم، ولی این که چنین جرقه‌ای خواهد بود و تحول دموکراتیک در ایران اجتناب‌ناپذیر است، برای من اظهر من‌الشمس است.

  • اگر خبر زندانی شدن آقایان موسوی و کروبی تایید شود، چه تاثیری می‌تواند روی جنبش سبز داشته باشد؟

تنها تاثیری که می‌تواند داشته باشد این است که جنبش را در جهت رادیکالیزه‌تر شدن سوق می‌دهد. آقای خامنه‌ای هر روز با اقدامات و صحبت‌هایش راه را بر هر گونه مسالمت، هرگونه آشتی و حکمیت بین رژیم با مردم که اکثرشان با این رژیم مخالفند می‌بندد و بستن این در‌ها نارضایتی را از بین نمی‌برد، بلکه بر آن می‌افزاید و هرچه نارضایتی افزایش یابد امکان انفجار هم بیشتر می‌شود.
XS
SM
MD
LG