لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

تیم ملی کشتی فرنگی ایران قهرمان آسیا شد


 در رقابت‌های قهرمانی کشتی فرنگی در ازبکستان
در رقابت‌های قهرمانی کشتی فرنگی در ازبکستان
تیم ملی کشتی فرنگی ایران با اختلاف ۱۶ امتیازی نسبت به تیم ازبکستان میزبان رقابت‌ها، روی سکوی قهرمانی بیست و یکمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا ایستاد.

فرنگی‌کاران ایرانی در شرایطی با کسب ۴ مدال طلا و صعود چهار پله‌ای نسبت به مسابقات سال گذشته قهرمان شدند که در همین رقابت‌ها، تیم ملی کشتی آزاد ایران با یک مدال طلا در رده دوم ایستاد.

محمد بنا سرمربی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها از تیم دوم ایران و در برخی اوزان مثل ۹۶ کیلوگرم، از تیم سوم ایران استفاده کرد. با این حال شاگردان او موفق شدند بهترین نتیجه ۱۰ سال اخیر این تیم در رقابت‌های قاره‌ای را رقم بزنند.

کارنامه مردان طلایی

علی محمدی در ۶۶ کیلو ابتدا مصطفی ال کدیری از سوریه را شکست داد. سپس هیرویوکی شیمیزو از ژاپن را مغلوب کرد.

محمدی در مرحله نیمه نهایی مقابل ولادمیر پوگودین از ازبکستان به پیروزی رسید و به دیدار فینال راه یافت. دست او او در دیدار فینال مقابل کیم مین چول نماینده سر‌شناس کره جنوبی نیز به عنوان فرد پیروز، بالا رفت.

در ۷۴ کیلو محسن قاسمی مقابل کازوتامورا از ژاپن به پیروزی رسید. سپس نایب قهرمان اسبق جهان کاناتبک بگالیف قرقیزستانی را شکست داد.

قاسمی در نیمه نهایی مقابل ازبکستان به پیروزی رسید و در دیدار پایانی نیز جین هیوک از کره جنوبی را تسلیم کرد.

قاسمی از پدیده‌های جدید کشتی فرنگی ایران است. او در وزنی کشتی می‌گیرد که ایران از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و پس از احد جوان صالح، تاکنون نماینده‌ای در رقابت‌های المپیک نداشته است.

داود اخباری در ۸۴ کیلو پس از استراحت ابتدا قرقیزستان را شکست داد. در نیمه نهایی هم بر چین غلبه کرد. او در دیدار فینال هیو چول از کره جنوبی را در شکست داد و سومین مدال طلای تیم ایران را به سینه زد.

در فوق سنگین، بشیر باباجان‌زاده ابتدا علی سلمان از عراق را شکست داد. این عراقی در سال ۲۰۰۹ و در تایلند، با پیروزی مقابل نماینده قزاقستان در دیدار رد‌ه‌بندی، باعث قهرمانی تیم ملی ایران شده بود.

باباجان‌زاده در نیمه نهایی مقابل اردن پیروز شد و در فینال بر کیونگ مینگ از چین چیره شد تا چهارمین مدال طلای کشتی فرنگی ایران را به گردن بیاویزد.

ماجراهای وزن ششم

در وزن ۹۶ کیلوگرم، داود گیل نیرنگ می‌توانست پنجمین طلای ایران را نصیب خود کند اما اتفاقاتی مغایر با مقررات بین‌اللملی رخ داد که باعث شد او روی سکوی دوم بایستد.

او ابتدا مارگولان آسیم بکوف فرنگی کار نامدار قزاقستانی را شکست داد. در دور دوم یاماموتو ژاپنی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.
در نیمه نهایی مقابل اردن به برتری رسید.

گیل نیرنگ در دیدار فینال مقابل یوگنی آچکاسوف از ازبکستان قرار گرفت. تیم میزبان نمی‌خواست بدون کسب مدال طلا این رقابت‌ها را به پایان برساند.
آنها زمان انجام این مسابقه را به بعد از فینال فوق سنگین منتقل کردند که خلاف مقررات بود. از طرفی قضاوت داوران در این مسابقه به شدت مورد اعتراض مسئولین ایران قرار گرفت.

سایت فدراسیون کشتی ایران از ماجراهای این وزن به عنوان سناریوی تیم میزبان یاد کرده است.

گفتنی است در بازی‌های آسیایی گوانگجو نیز وقتی ایران ۴ طلا گرفت، امیر علی اکبری در ۱۲۰ کیلو با شرایطی مشابه داود گیل نیرنگ، از تصاحب پنجمین طلای ایران بازماند.

رده بندی اوزان هفتگانه

۵۵ کیلو: ۱-آرسن ارالی یف (قرقیزستان) ۲- الدار حافظ اف (ازبکستان) ۳- محسن حاجی‌پور (ایران) و بایگ جانگ لی (کره جنوبی)

۶۰ کیلو: ۱- آلمات کبیسپایف (قزاقستان) ۲- آنیل کومار (هند) ۳- عبدالمحمد پاپی (ایران) و دلشاد آریپوف (ازبکستان)

۶۶ کیلو: ۱- علی محمدی (ایران) ۲- کیم مین چول (کره جنوبی) ۳- نوگومانوف (قزاقستان) و هیرویوکی شیمیزو (ژاپن)

۷۴ کیلو: ۱- محسن قاسمی (ایران) ۲- هیوگ جین کیم (کره جنوبی) ۳- بیک مرادف (ازبکستان) و آسخات دل محمداف (قزاقستان)

۸۴ کیلو: ۱- داود اخباری (ایران) ۲- هیو چول چو (کره جنوبی) ۳- رستم سلطانوف (ازبکستان) و نینگ دانگ (چین)

۹۶ کیلو: ۱- یوگنی آچکاسوف (ازبکستان) ۲- داود گیل نیرنگ (ایران) ۳- یحیی ابوطابق (اردن) و چانگ گیون (کره جنوبی)

۱۲۰ کیلو: ۱- بشیرباباجان‌زاده (ایران) ۲- کیونگ می‌نگ (چین) ۳- علی سلمان (عراق) و مورات رامونوف (قرقیزستان)

رده بندی تیمی: ۱- ایران ۶۵ امتیاز، ۲- ازبکستان ۵۰ امتیاز، ۳- کره جنوبی ۴۹ امتیاز. تیم‌های قرقیزستان، قزاقستان، چین، ژاپن، هندوستان، اردن، عراق و تاجیکستان در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
XS
SM
MD
LG