لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

«هيچگونه معاينات پزشکی به روی هاله سحابی انجام نشده است»


هاله سحابی
هاله سحابی
در واکنش به ویدئوی منتشر شده در شبکه «یوتیوب» در خصوص معاينات پزشکی هاله سحابی، فعال سياسی و مدنی و فرزند عزت‌الله سحابی، همراهان خانم سحابی می‌گويند که هيچگونه معاينات پزشکی به روی هاله سحابی در لواسان و در پزشکی قانونی انجام نشده است.

هاله سحابی که با مرخصی زندان در مراسم خاکسپاری پدرش عزت‌الله سحابی شرکت کرده بود، صبح روز چهارشنبه در مراسم تشييع جنازه که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی برگزار شد، در پی حمله اين نيروها دچار ایست قلبی شد و درگذشت.

در همين زمينه، در نخستین ساعات روز پنج‌شنبه، ويدئويی بر روی سايت يوتيوب قرار گرفت که در آن صدای فردی منتشر شده که بدون اعلام نامش، خود را جراح داخلی معرفی می‌کند.

او به جزئيات معاينه هاله سحابی اشاره می‌کند و ادعا می‌کند که مرگ وی به دليل پارگی طحال رخ داده است.

اين در حالی است که آن گونه که همراهان خانم سحابی به راديو فردا گفته‌اند در درمانگاه لواسان، اصلاً پزشکی حضور نداشته که بخواهد پيکر هاله سحابی را معاينه کند و تنها چند تکنسين و پرستار در حالی ايفای وظيفه بوده‌اند.

به گفته همراهان هاله سحابی، اين افراد تلاش کرده‌اند تا با وصل کردن لوله اکسيژن به بينی هاله و تنفس مصنوعی او را احيا کنند که تلاششان بی‌حاصل مانده است.

به گفته همراهان هاله سحابی، شواهد نشان می‌دهد که وی دچار حمله قلبی شده است که این حمله می‌تواند ناشی از ضربه فيزيکی يا فشار شديد روحی باشد.

در همين حال کسانی که بدن هاله سحابی را هنگام شستشو ديده‌اند به راديو فردا گفته‌اند که هيچ اثری مبتنی بر معاينات تخصصی پزشکی قانونی بر بدن وی وجود نداشت. همچنان که هيچ اثری از کبودی نيز در بدنش ديده نمی‌شد.

اين در حالی است که عصر روز چهارشنبه پيکر هاله سحابی توسط آمبولانسی که هدايت آن را مأموران امنيتی برعهده داشتند به پزشکی قانونی کهريزک منتقل شد تا اجازه دفن وی صادر شود.

نحوه در گذشت هاله سحابی، واکنش‌های زيادی را در ميان شخصيت‌ها و گروه‌های داخلی و خارجی را به دنبال داشته است و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نيز روز چهارشنبه از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا درباره چگونگی مرگ هاله سحابی، تحقيق کند.

کلوديا روت، رئيس حزب سبزهای آلمان، هم روز چهارشنبه در واکنش به خبر درگذشت هاله سحابی، از مرگ او با عنوان «جنايتی با انگيزه‌های سياسی» ياد کرده و خواستار انجام تحقيقات مستقل در اين باره و مجازات تمام عاملان اين «جنايت» شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نيز در بيانيه‌ای مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی را به قتل هاله سحابی متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG