لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

حکم ویژه رئیس قوه قضائیه برای دستگیری عاملان تعرض جنسی در خمینی‌شهر


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
با گذشت حدود سه هفته از حادثه خمینی‌شهر و ورود گروهی به یک باغ و تعرض جنسی به زنان حاضر در آن مکان، رئیس کل دادگستری اصفهان از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای دستگیری عاملان این حادثه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، غلامرضا انصاری روز چهارشنبه اعلام کرد که به دستور صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، برای رسیدگی به این حادثه، پرونده متهمان به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری‌ها، اوایل خردادماه، عده‌ای از «اراذل و اوباش» با ورود به یک باغ در خمینی‌شهر، زنان و دختران حاضر در محل را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

به گفته حسن کرمی راد، فرمانده نیروی انتظامی، متهمان «۱۴ تن» بوده‌اند که با ورود به باغی که میهمانی خصوصی در آن برپا بود، با زندانی کردن مردان در یک اتاق دختران و زنان آن جمع را مورد تجاوز قرار داده‌اند.

آگاهی اصفهان متعرضان به این زنان را ۱۲ تن اعلام کرده است.

آقای کرمی راد اعلام کرده است که پلیس تاکنون پنج تن را دستگیر کرده و در حال حاضر «چهار تیم پلیس» پی‌گیر مجرمین این حادثه هستند.

رئیس کل دادگستری اصفهان روز چهارشنبه با تشریح اقدامات قانونی در این خصوص تأکید کرد که مسئولان دادگستری و مأموران انتظامی شهرستان بلافاصله پس از وقوع حادثه وارد عمل شده و اکنون مقرر شده است که رسیدگی به جرایم عاملان جنایت «به طور فوق‌العاده» در دادگاه کیفری استان پیگیری شود.

هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی، نیز روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، از شناسایی تمامی عوامل حادثه خمینی‌شهر خبر داد و تأکید کرد که تعدادی از متهمان دستگیر شده‌اند و مابقی نیز به زودی دستگیر خواهند شد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که به دنبال این واقعه، فضای خمینی‌شهر برای چندین روز ملتهب بود و به گزارش رسانه‌های ایران عده‌ای با تجمع مقابل دادگستری این شهرستان، به این واقعه و کم‌توجهی مسئولان اعتراض کرده بودند.

تأکید بر وضعیت «تحریک‌آمیز» میهمانان

اگرچه مسئولان در خصوص این حادثه بر به کیفر رساندن متهمان تأکید کرده‌اند، بسیاری نیز وضعیت به گفته آن‌ها «تحریک‌آمیز» حاضرین در این میهمانی را در وقوع این حادثه بی‌تأثیر ندانسته‌اند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در این خصوص گفته بود: «ممکن است اگر مرحله اول که کوتاهی در شئونات اسلامی بود رعایت می‌شد این تعرضات صورت نمی‌گرفت.»

حسین حسین‌زاده، رئیس پلیس آگاهی اصفهان، نیز در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفته بود زنانی که در این باغ حضور داشتند «از پوشش مناسبی برخوردار نبوده و حاضران در این میهمانی اقدام به شرب خمر کرده‌ بودند».

وی افزوده بود: «اگر در اين حادثه خانم‌ها حداقل حجاب را در اين باغ رعايت كرده بودند، شايد مورد آزار و اذيت قرار نمی‌گرفتند.»

هادی مصطفایی، معاون مبارزه با جرائم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی، نیز تأکید کرده است که «شرایط موجود در آن مکان باعث تسهیل این جرم شده بود».

محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، ضمن انتقاد از رسانه‌ای شدن گسترده این موضوع، اظهار کرده است که در حادثه خمینی‌شهر «تعدادی زن و مرد محرم و نامحرم» مراسم تفریح و جشن داشته‌اند.

همچنین وب‌سایت خبری «فرصت‌آنلاین»، پایگاه خبری شهرستان خمینی‌شهر، آورده است که موسی سالمی، امام جمعه این شهرستان، ضمن تأکید بر قاطعیت در رسیدگی به این پرونده گفته است که «البته آنها هم که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند آدم‌های علیه‌السلامی نبوده‌اند» و از «۱۴ نفر» حاضر در این باغ «فقط دو نفرشان خانواده بودند».

وی همچنین با اشاره به این که این افراد برای «پارتی» به خمینی‌شهر آمده بودند و «با شراب‌خواری و رقاصی» عده‌ای را تحریک کرده‌ بودند، افزوده است که در جای خودش به این جرایم هم باید رسیدگی شود.

حسن کرمی راد، فرمانده نیروی انتظامی، نیز زمانی که در گفت‌و‌گو با خبرنگار برنامه تلویزیونی ۲۰:۳۰ به شرح این واقعه می‌پرداخت تأکید کرد که رفتار حاضران در میهمانی «قدری هم تحریک‌آمیز» بوده است.

با این‌حال، غلامرضا انصاری، رئیس کل دادگستری اصفهان، تأکید کرده است امنیت خصوصی مردم مورد احترام تشکیلات قضایی و نظام است و افزوده است که با قاطعیت با افرادی که امنیت خصوصی مردم را مورد تعرض قرار می‌دهند، برخورد خواهد شد.
XS
SM
MD
LG