لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

سحرخیز در زندان به دو سال حبس دیگر محکوم شد


عیسی سحرخیز در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی»
عیسی سحرخیز در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی»
خبرها از ایران حاکی است که عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد به خاطر «فعالیت‌های مطبوعاتی سابق خود» به دو سال حبس دیگر محکوم شده است.

آقای سحرخیز روز پنج‌شنبه حکم جدید برای دو سال حبس دیگر را در زندان دریافت کرده است.

مهدی سحرخیز، فرزند این روزنامه‌نگار زندانی، که در خارج از کشور به سر می‌برد در گفت‌وگو با رادیوفردا خبر افزایش محکومیت پدرش را تایید کرد.

گفت‌وگوی مهتاب وحیدی راد با مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:42 0:00
لینک مستقیم

به گفته مهدی سحرخیز، اتهام عیسی سحرخیز در این حکم تازه دقیقا مشخص نشده و در حکم او فقط از «جرم مطبوعاتی» یاد شده است. او افزود که حکم جدید در مرحله تجدیدنظر است.

عیسی سحرخیز که در وزارت ارشاد دولت محمد خاتمی مقام مدیریت داشت در حالی این حکم جدید را دریافت کرده است که از تابستان سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد.

آقای سحرخیز در سال ۱۳۸۸ به دنبال اعتراضات مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال حبس قطعی محکوم شد.

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد که وضعیت جسمی خوبی ندارد و دچار چند بیماری و عارضه است در تیرماه در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران وضع زندان‌های ایران را «مصداق جنایت علیه بشریت» دانست.

عیسی سحرخیز در این نامه به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران، نوشت که با وجود گذشت نیمی از دوران محکومیتش، اجازه یک روز مرخصی حتی برای درمان پزشکی را هم نداشته است.

تقوایی: گزارشگر سازمان ملل با زندانیان دیدار کند

در همین حال ناصر تقوایی، فیلمساز سرشناس ایرانی، در گفت‌وگویی با یک سازمان مدافع حقوق بشر که روز پنج‌شنبه منتشر شد با انتقاد از این که مرضیه وفامهر، همسرش، هم‌چنان در زندان به سر می‌برد خواستار آن شد که گزارشگر ویژه سازمان ملل خود را هر چه زودتر به ایران برساند.

خانم وفامهر که به دلیل بازی در فیلم «تهران من، حراج» بازداشت شده است بیش از یک ماه است که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد و هنوز از آزادی او خبری نیست.

به گفته ناصر تقوایی، به رغم وعده سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر آزادی سینماگران زن، همسرش هم‌چنان در زندان به سر می‌برد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای حدود یک هفته گذشته اعلام کرد که سینماگران زن زندانی آزاد خواهند شد، اما به دنبال این وعده فقط پگاه آهنگرانی، بازیگر و مستندساز، و مهناز محمدی، مستندساز، آزاد شدند.

آقای تقوایی در گفت‌وگوی تازه خود قاضی پرونده همسرش را به «برخورد سلیقه‌ای» متهم کرده و از قول این قاضی گفته است که همسرش به دلیل مصاحبه‌های او با رسانه‌های خارجی آزاد نشده است.

به گفته ناصر تقوایی، قاضی پرونده حتی با وجود پادرمیانی رخشان بنی‌اعتماد، امین تارخ و پرویز پرستویی نیز حاضر به آزاد کردن مرضیه وفامهر نشده است.
XS
SM
MD
LG