لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

وزیر خارجه بحرین: آمریکا در مقابل ایران بایستد


خالد بن حمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین.
خالد بن حمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن» پست روز پنجشنبه خبر داد که خالد بن حمد آل خليفه، وزير امور خارجه بحرين، با اشاره به مطرح شدن اتهام توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن، گفته است: «ما از آمريکا می خواهيم برای دفاع از منافع خود (مقابل ایران) بايستند و خطوط قرمز را مشخص کند.»

دیوید ایگناتوس، روزنامه نگار معروف واشینگتن پست، می نویسد: وزير خارجه بحرين خطاب به اوباما می گويد «شما به ايران هشدار داديد که بهای توطئه برای ترور سفير عريستان در واشينگتن را خواهد پرداخت. اما آمريکا چه کاری انجام می دهد تا به ايران نشان دهد که واشينگتن جدی است؟»

دیوید ایگناتوس با اشاره به گفت و گوی خود با خالد بن حمد می گوید: «وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به حملاتی که با حمایت جمهوری اسلامی به نیروهای آمریکایی در عراق و لبنان شده، می افزاید شما بارها در عملیات تروریستی تلفات دادید و هنوز ما پاسخ مناسبی از جانب شما ندیدیم. این موضوع واقعا جدی است و به خاک شما رسیده است.»

ايالات متحده آمريکا هفته گذشته تهران را متهم کرد که در توطئه دو ايرانی برای کشتن سفير عربستان در واشينگتن و بمب‌گذاری در سفارتخانه‌های عربستان و اسرائيل در همین شهر دست داشته است.

اين دو ايرانی، منصور ارباب سير، تبعه ايرانی- آمريکايی، و غلام شکوری هستند که گفته می‌شود این فرد دوم عضو نيروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، است و احتمالا در ایران به سر می‌برد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران در روزهای نخست پس از طرح این اتهام از سوی آمريکا واکنشی خشمگينانه نشان دادند، اما روز دوشنبه خواستار ارائه اطلاعات مربوط به اين حادثه برای بررسی شدند، هرچند که محمود احمدی‌‌نژاد بعدا هر گونه بررسی در این زمینه را رد کرد.

شيخ خالد بن حمد آل خليفه می افزايد علی غلام شکوری، چهره تازه ای برای ما نيست و منابع اطلاعاتی بحرین از فعالیت های وی در منطقه آگاهی داشتند.


سازمان های اطلاعاتی عربستان و بحرين، ماه ها پيش از توطئه ترور سفير عربستان، غلام شکوری را يک مامور مهم ايرانی که با فعالان راديکال شيعه ارتباط دارد، معرفی کرده بودند.

وزير امور خارجه بحرين در گفت و گو با «واشینگتن پست»، همچنين احمد چلبی، سياستمدار شيعه عراقی، را به عنوان مامور جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

به نوشته این روزنامه، احمد چلبی در سال ۲۰۰۳ نقش مهمی در ترغیب دولت جرج بوش برای حمله به عراق ايفا کرد.

وی بيش از بيش از سياست های منطقه ای جمهوری اسلامی حمايت می کند. وی همچنين از اعتراض شيعيان بحرين عليه حکومت اين کشور دفاع کرده است.

در بحرین اقلیت سنی‌مذهب بر اکثریت شیعه حکومت می‌کند و معترضان خواهان ایفای نقش بیشتر در صحنه سیاسی این شیخ‌نشین هستند.

اخیرا هفته نامه «تایم»، بحرین را میدان زورآزمایی عربستان و ایران خواند و نوشت: «در بحرین سرکوب مخالفان هنوز ادامه دارد. با وجود آنکه تانک‌های عربستان از خیابان‌های شهر منامه خارج شده‌اند ولی اکثر شب‌ها در محلات شیعه‌نشین بین معترضان و مأموران امنیتی بحرین برخوردهایی روی می‌دهد.»

این هفته نامه افزوده است: «در اوج تظاهرات مخالفان در ماه‌های بهار امسال تلویزیون دولتی بحرین که مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی ضد شیعیان است شایعات متعددی را در مورد دخالت ایران و حتی ارسال قایق‌های حامل اسلحه برای مخالفان منتشر می‌کرد.»

XS
SM
MD
LG