لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

واکنش مشاور نظامی آيت الله خامنه ای به نامه باراک اوباما


یحیی رحیم صفوی، مشاور علی نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران.
یحیی رحیم صفوی، مشاور علی نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران.
يحيی رحيم صفوی، مشاور عالی نظامی آيت الله علی خامنه ای، روز دوشنبه به نامه باراک اوباما به رهبر جمهوری اسلامی ايران درباره تنگه هرمز واکنش نشان داد و گفت که ايران از تمام ابزارها برای مقابله با تهديدات استفاده خواهد کرد.

روزنامه نيويورک تايمز، پنجشنبه هفته گذشته خبر داد که کاخ سفيد از طريق کانال محرمانه ای، به آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده است که بستن تنگه هرمز، عبور از خط قرمز آمريکاست و واکنش آمريکا را در پی خواهد داشت.

رامين مهمانپرست می گويد که «ما نامه آمريکا در مورد تنگه هرمز را از سه راه دريافت کرديم. هم دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل آن را تحويل گرفته، هم نسخه‌ای از آن را سفير سوييس در ايران به عنوان حافظ منافع آمريکا فرستاده و همچنين جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق اين پيام را به ايران منتقل کرده است.»

يحيی رحيم صفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، درباره موضع ايران نسبت به اين نامه گفته است: «تنگه هرمز يک گذرگاه استراتژيک هم برای تجارت جهانی و هم برای انرژی جهان است.»

مشاور عالی نظامی رهبر جمهوری اسلامی با بيان اينکه «۱۵ تا ۱۷ ميليون بشکه نفت» از تنگه هرمز عبور می کند گفته است: «از آنجايی که ايران مقتدرترين کشور منطقه است... به همين دليل تضمين کننده انرژی جهان بوده و اين امنيت را يک امنيت دسته جمعی می داند.»

اين فرمانده پيشين سپاه پاسداران تهديد کرده است: «اگر خطراتی متوجه ايران شود، از ابزارهای مختلف سياسی و غيره برای دفاع از منافع خود استفاده خواهيم کرد.»

ایران می گوید که هنوز درباره پاسخ به نامه باراک اوباما تصمیمی گرفته نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه گفت: «در حال حاضر مشغول بررسی نامه هستیم و اگر حس کنیم نیازی به فرستادن پاسخ باشد، به آن جواب می‌دهیم ولی در حال حاضر به بررسی‌های خودمان ادامه می‌دهیم.»

نامه رييس جمهوری آمريکا به آيت الله خامنه ای پس از آن فرستاده شد که فرماندهان نظامی و مقام های ايران تهديد کردند در صورت حمله و يا تحريم نفتی ايران تنگه هرمز مسدود خواهد شد و اجازه نخواهند داد تا نفت از اين آبراه به بازارهای جهانی صادر شود.

اين تهديدهای ايران با واکنش مقام های آمريکايی روبرو شده و آنها اعلام کردند که اين رفتار ايران را تحمل نخواهند کرد.

بر اساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، باراک اوباما در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی هشدار داده بود که بستن تنگه هرمز «خط قرمز» محسوب می‌شود و چنين حرکتی پاسخ آمريکا را در پی خواهد داشت.

در همين زمينه، احمد وحيدی، وزيردفاع ايران، هفته گذشته در مورد مسدود کردن تنگه هرمز گفته بود: «نگفتيم تنگه هرمز را می‌بنديم؛ مساله اين است که اگر کسی بخواهد امنيت خليج فارس را به خطر اندازد،‌ در آن صورت امنيت آن برای همه به خطر می‌افتد.»

تنگه هرمز نقشی استراتژيک در انتقال انرژی به بازارهای جهانی دارد و طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمريکا در سال ۲۰۰۹ روزانه ۱۵.۵ ميليون بشکه نفت خام، معادل حدود ۱۷ درصد کل نفت صادراتی جهان از اين تنگه به بازارهای جهانی منتقل شده است.

در همين ارتباط، محمدعلی خطيبی، نماينده ايران در اوپک، نيز به کشورهای حاشيه خليج فارس هشدار داده است که اقدام آنها در افزايش توليد نفت خود برای جبران کسری ناشی از تحريم احتمالی نفت ايران اقدامی «غير دوستانه» است.

وی گفته است: ««اگر همسايگان جنوبی ما با استفاده از جايگزينی نفت‌شان به جای نفت ايران، با کشورهای ماجراجو همکاری کنند اين کشورها هم در حوادث بعدی شريک هستند.»
XS
SM
MD
LG