لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

کواکبیان هم به مطهری پیوست: دخالت سپاه در انتخابات


مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی
مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و مهدی‌شهر در مجلس شورای اسلامی
در حالی که جدال بر سر اظهارات علی مطهری در خصوص به گفته وی درباره دخالت سپاه در انتخابات اخیر مجلس هم‌چنان ادامه دارد، مصطفی کواکبیان، دیگر نماینده مجلس، نیز این اتهام را علیه سپاه مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و مهدی‌شهر، روز سه‌شنبه، دوم خردادماه، در نطق میان‌دستور خود در مجلس اظهار کرد که مستنداتی مبنی بر دخالت سپاه پاسداران در انتخابات اخیر مجلس دارد و خواستار تشکیل هیئتی شد تا این مستندات را بررسی کند.

آقای کواکبیان گفت: «بسیار خوشحالم که مسئولان سپاه هرگونه دخالت را تکذیب کرده‌اند، البته پیشنهاد می‌کنم اگر خواستند به این موضوع رسیدگی کنند، هیئتی را برای این موضوع تعیین کنند. مخصوصا به حوزه انتخابیه اینجانب رسیدگی کنند تا بنده هم مستنداتی در اختیارشان قرار دهم.»

علی مطهری، نماینده تهران، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سخنانی در مجلس گفته بود: «دخالت سپاه در بسياری از حوزه‌های انتخابيه مشهود بود و بسياری از کانديداها، چه آنها که در حوزه‌ها رای آوردند و چه کسانی که رای نياوردند، اين واقعیت را تاييد می‌کنند.»

به دنبال این اظهارات سپاه این اتهام را رد و تأکید کرد که این ارگان حق پیگیری حقوقی اتهام‌زنندگان را برای خود محفوظ می‌داند.

اظهارات علی مطهری همچنین انتقادهایی را از سوی تشکل‌های مختلفی چون جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و برخی از نمایندگان مجلس نظیر حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده به همراه داشت.

حمید رسایی، نماینده تهران، ۳۱ اردیبهشت‌ماه پس از اظهارات علی مطهری در تذکری از سپاه به عنوان یکی از نهادهای موثر جمهوری اسلامی یاد کرد و گفت: «از تریبون مجلس که حاصل خون شهداست نباید این مسائل مطرح شود، اگر هم در گوشه و کناری کسی اقدامی کرده، این مسئله مربوط به کل سپاه پاسداران نمی‌شود.»

وی دوم خردادماه نیز بار دیگر در صحن مجلس خواستار پیگیری انتقاد خود بود که نایب رئیس مجلس با اظهار این‌که تریبون مجلس جای این گونه تذکرات نیست، به وی مجال صحبت کردن نداد و پس از آن مهدی کوچک‌زاده در حمایت از آقای رسایی گفت: «چطور است پشت تریبون اشکالی ندارد درباره سپاه حرف بزنند؟ اینها ضد انقلاب هستند.»

علی‌رغم این اعتراض‌ها علی مطهری دوم خرداد‌ماه بار دیگر اظهارات خود را تکرار کرد و گفت: «سپاه پاسداران در انتخابات مجلس نهم از برخی کاندیداهای مورد نظر خود حمایت کرد و برای این کار تمام‌قد وارد شد، همین امر دخالت در انتخابات است.»

وی افزود: «نماینده می‌تواند درباره همه امور کشور اظهار نظر کند. نباید هیچ قداستی برای هیچ نهادی قائل شویم.»

انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی ۱۲ اسفند‌ماه در حالی برگزار شد که بسياری از گروه‌های مستقل و اصلاح‌طلب انتخابات مجلس نهم را به دليل دخالت‌های نيروهای بسيج و سپاه در آن و همچنين آزاد نبودن رای‌گيری تحريم کرده بودند.

با این‌ حال علی مطهری نخستین نماینده اصولگرا بود که سپاه پاسداران را متهم به دخالت در انتخابات مجلس نهم کرد و نقش آن در حوزه‌های رأی‌گیری را مورد انتقاد قرار داد.
XS
SM
MD
LG