لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

«سهام عدالت، یک دام برای کارگران است»


Iran – A worker (labor) in steel factory in Ghom, Apr2011
Iran – A worker (labor) in steel factory in Ghom, Apr2011
دولت محمود احمدی نژاد پس از آغاز به کار، آيين نامه اجرايی افزايش ثروت خانوارهای ايرانی را به نام سهام عدالت در بهمن سال ۸۴ و از طريق فروش تسهيلاتی بخشی از سهام شرکتهای دولتی معين تصويب کرد.

‌پايگاه اطلاع رسانی سهام عدالت،‌ هدف از واگذاری اين سهام عدالت را « تعميم نسبی عدالت اقتصادی» و «تامين عدالت اجتماعی» دانسته است.

کاهش وابستگی خانواده های نيازمند به کمک های دولت و ايجاد درآمد دراز مدت برای آنان،‌ ارتقاء کارايی بنگاه های اقتصادی،‌ افزايش رقابت پذيری در اقتصاد ملی و افزايش سطح عمومی اشتغال از ديگر اهداف اين طرح اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌شمس الدين حسينی،‌ وزير امور اقتصادی و دارايی،چند روز پيش در مجلس در توضيح عملکرد اجرايی طرح واگذاری سهام عدالت گفت که تاکنون ۴۲ ميليون تن از اين سهام برخوردار شده اند.

وی در تابستان سال گذشته در ديدار رييس جمهور و هيات دولت با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی‌،‌ درباره سهام عدالت گفته بود:«برای شش دهک جمعيت،‌يعنی ۷۵ ميليون نفر،‌يک جامعه ۴۵ ميليون نفری هدف گذاری شده است. تاکنون برای ۴۴ ميليون و ۸۰۰ هزار دعوت نامه ارسال شده است و حدود ۴۰ ميليون نفر با ثبت نام در تعاونی های شهرستانی سهامدار شده اند.»

اما در مورد ميليون ها کارگر ايرانی چطور؟

داوود رضوی،‌فعال سنديکايی در تهران،‌ به راديو فردا می گويد:«متاسفانه ما هيچ چيزی در اين زمينه به عنوان کارگر نديده ايم،‌يعنی کارگران هيچ بهره ای از آن نبرده اند. فقط در سال ۸۸ که زمان انتخابات بود، به گفته وزير اقتصاد،‌به حدود ۸۰ هزار تن پرداخت شده است.»

وی می افزايد:«در شرکت واحد اتوبوس رانی تهران که خودم به عنوان کارگر شاغل بودم،يک کارگر را هم سراغ ندارم که از سهام عدالت بهره مند شده باشد.»

به نوشته خبرگزاری مهر،‌ کارگران به عنوان يکی از مستعدترين گروه ها به لحاظ سطح درآمد تا به امروز، از دريافت برگه های سهام عدالت بی نصيب مانده اند.

بر اساس اين گزارش،‌دولت در پايان سال ۸۹ ،‌يعنی ۵ سال پس از تصويب طرح سهام عدالت،‌ سايتی را به منظور ثبت نام کارگران ساختمانی و فصلی و پس از آن، کارگران قراردادی و رسمی برنامه ريزی و سازماندهی کرد.

به نوشته مهر،‌به دنبال آن،‌سه ميليون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی و فصلی مراحل ثبت نام خود را تکميل کردند.

اما اين تنها آغاز کار بود؛‌چرا که به نوشته خبرگزاری مهر در روز اول آذر ماه،‌‌توقف طولانی مدت پرونده واگذاری سهام عدالت کارگران دو سال ادامه يافت.

بر اساس اين گزارش،‌ رييس سازمان خصوصی سازی کشور به تازگی گفته است: مشکل واگذاری سهام عدالت کارگران مربوط به انجام برخی اصلاحات قانونی در روند واگذاری اين سهام است.

اما در ديگر سو،‌ وزير امور اقتصادی و دارايی در مجلس با اعلام اينکه کارگران فصلی و ساختمانی از قلم افتاده بودند،‌گفت که‌ سهام عدالت تا ۲۲ بهمن سال جاری به دو ميليون و ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی اعطا خواهد شد.

فعالان کارگری بر اين باورند که حکومت به اين وسيله می خواهد به کارگران بقبولاند که سهامدار شده اند، در توليد شرکت دارند و به نوعی ديگر،‌بخشی از سرمايه داران محسوب می شوند.

بهروز فراهانی، ‌از گروه همبستگی سوسياليستی با کارگران ايران،‌مقيم پاريس،‌ در گفت و گو با راديو فردا توضيح بيشتری می دهد:«با واگذاری سهام عدالت می خواهند به کارگران بگويند حالا که شما حقوق نگرفته ايد،‌به جايش سهام می دهيم و حالا که نمی توانيم حقوق تان را پرداخت کنيم،‌به جای آن سهام عدالت پرداخت می کنيم.»

در چند سالی که از تصويب و اجرای طرح واگذاری سهام عدالت می گذرد،‌ گزارش ها و اخباری در خبرگزاری های رسمی و نيز سايت های کارگری منتشر شده است،‌مبنی بر اينکه در برخی موارد سهام کارخانه های رو به تعطيل و زيان ده به مشمولان اين طرح داده شده است.

آقای فراهانی می گويد:«لازم نيست آدم مغز افلاطون داشته باشد تا متوجه شود که در شرايط اقتصاد تورمی ايران و در شرايط عقب ماندگی پرداخت حقوق ها،‌دادن اين سهام فقط يک دام است؛‌يعنی خلاص کردن سرمايه داران و کارفرمايان از پرداخت حقوق های عقب مانده و اجرای وظايف مشخص در روابط کارفرما و کارگر است.»

او با اشاره به قوانين سازمان بين المللی کار که دولت ايران بسياری از مقاوله نامه های آن را امضا کرده است،‌اضافه می کند:«پرداخت به موقع حقوق،‌يکی از ارکان مناسبات بين کار و سرمايه و به عبارتی بين کارگر و کارفرما به شمار می رود و اين موضوع به طور مداوم در ايران نقض می شود و به همين خاطر است که آنها به جای پرداخت حقوق، سهام عدالت را پرداخت می کنند.»

بهروز فراهانی اشاره می کند:«‌بديهی است که کسی که خود را نماينده کارگران بداند،‌ حتی اگر از نوع کمرنگ هم باشد،‌ نمی تواند با طرح سهام عدالت موافقت کند.»‌

داوود رضوی در مورد سودده نبودن سهام عدالت،‌به گفته خودش،به يک مثال عينی اشاره می کند:«کارگر بازنشسته ای را سراغ دارم که در پنج سال گذشته فقط يک بار ۴۰ هزا رتومان از بابت يک ميليون تومان سهمش دريافت کرده و ديگر پولی به او پرداخت نشده است.»

در همين حال،‌نکته جالبی که در سخنان وزير امور اقتصادی و دارايی در مجلس وجود داشت،‌اين بود که گفت:‌ممکن است ۲۰ هزار مدير هم سهام عدالت دريافت کرده باشند.


اخبار

خبرگزاری ايلنا گزارش داد که حقوق سه تا چهار ماه ۳۰ هزار بازنشسته ذوب آهن اصفهان پرداخت نشده است.

بر اساس اين گزارش،‌صدها تن از اين بازنشستگان و خانواده هايشان در روزهای اخير در اعتراض به اين وضعيت در مقابل کانون صنفی بازنشستگان ذوب آهن در اصفهان تجمع کرده اند.

به نوشته ايلنا،پیش از این،‌‌استاندار اصفهان و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صندوق بازنشستگی فولاد کشور از حل دائمی اين مشکل خبر داده بودند.

***

۵۰ کارگر ساختمانی که در میان شعله‌های آتش محاصره شده بودند، با کمک نیروهای آتش نشانی مشهد نجات یافتند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این کارگران در ساختمانی در دست احداث مشغول کار بودند که ساختمان آتش گرفت. در این گزارش،‌اشاره ای به دلیل این آتش سوزی نشد.

***

پرونده شکایت بازماندگان ۱۸ کشته شده انفجار سال گذشته در کارخانه فولاد غدیر یزد در دادگستری یزد بسته شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌کارفرمای کارخانه فولاد غدیر یزد به علت آنچه در حکم دادگاه آمده است،‌ «به لحاظ وضعیت خاص و حسن سابقه» به تحمل شش ماه حبس تعزیری و یک و یک سوم دیه کامل مرد مسلمان در حق هر یک از اولیاء دم مرحومان محکوم شد.

به گزارش ایلنا،‌ کارخانه فولاد غدیر همواره یکی از واحدهای تولیدی حادثه خیز بوده و از زمان راه‌اندازی درسال۸۶ تا سال گذشته، حداقل ۵پنج حادثه مشابه دیگر در کارخانه فولاد غدیر رخ داده است.

***

غلامرضا زنگی اهرمی، عضو انجمن صنفی کارگری دریانوردان جمهوری اسلامی مرکز خلیج فارس، از پرداخت نشدن سختی کار به دو هزار کارگران شرکت ملی نفت کش ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ وی گفت: این کارگران خواستار اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در قبال خود هستند.

***

بهزاد سازنده،‌نایب رئیس سندیکای کارخانه های چای شمال کشور، اعلام کرد: بیش از ۶۵ واحد تولید چای به سبب سیاست گذاری‌های غیر کار‌شناسانه دولت در خرید برگ سبز از چای کاران تعطیل شده‌اند.

وی به خبرگزاری ایلنا گفت:‌در هر کارخانه چای حدود ۵۰ کارگر اشتغال داشتند که شغل خود را از دست داده‌اند.

***

محمد مهدی انتشاری، مدیرعامل شركت مفید سپاهان، با اشاره به انحصار پروژه ها توسط شرکت های دولتی و پرداخت نشدن مطالبات شرکتش از سوی دولت گفت: کار ما خود به خود کاهش پیدا کرده و به خاطر کارهای اندکی که انجام می‌دهیم،‌پولی را به موقع از طرف دولت یا کارفرما دریافت نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ او افزود:‌این مشکل مستقیما کارگران ما را درگیر می‌کند و بعد از ما، اولین کسانی هستند که از این قضیه صدمه می‌بینند.

***


حبیب الله محقق، دبیر خانه كارگر سمنان، گفت: پرداخت پنج ماه از حقوق ۲۰۰ کارگر کارخانه صنایع پلاستیکی پارمیدا به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاده است.

او به خبرگزاری ایلنا گفت: کارخانه صنایع لاستیکی پارمیدا، از قطعه‌سازان خودرو، با وجود آنكه در سال‌های گذشته هیچ مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشت، هم اکنون به دلیل كمبود نقدینگی و عدم گردش مالی، دچار مشکل شده است.

آقای محقق اشاره کرد که واحد‌های تولیدی «مهره سازان» با ۳۰۰ کارگر و «ماشین لنت» با ۷۰ کارگر در سمنان،‌هر کدام بین چهار تا پنج ماه حقوق کارگران خود را به تعویق انداخته‌اند.

***

سه تشکل کارگری در ایران خواستار پیگیری و مشخص شدن آمران و عاملان مرگ ستار بهشتی،‌کارگر وبلاگ نویس،‌ شدند.

سندیکای رانندگان شرکت واحد تهران وحومه،‌ اتحادیه نیروی کار پروژه‌ای و کانون مدافعان حقوق کارگر در بیانیه مشترکی همچنین خواستار آن شده اند که دیگر چنین اتفاقاتی در ایران روی ندهد.

ستار بهشتی پس از بازداشت توسط پليس سايبری ايران (فتا) در زندان درگذشت.

دادستانی تهران روز دوم آذرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق نظر پزشکی قانونی، علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نیست، اما محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد.

***

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری به ادامه بازداشت فعالان کارگری اعتراض کرد و آنچه که قتل ستار بهشتی،‌کارگر وبلاگ نویس،‌در زندان نامید،‌ را محکوم کرد.

این تشکل کارگری‌ آنچه برخورد غیرقانونی دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی در سرکوب و بازداشت فعالین کارگری وتشکل های مستقل کارگری نامید،‌ محکوم کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط تمامی فعالین زندانی شد.

***

آتش‌سوزی در یک کارخانه تولید پوشاک در حومه داکا، پایتخت بنگلادش دست‌کم ۱۱۲ کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ مدیر عملیات آتش‌نشانی بنگلادش گفت: این ساختمان خروجی اضطراری نداشت.

پای صحبت شوندگان

یکی از شنوندگان برنامه کارنامه در مورد محاسبه حقوق بازنشستگان نوشته است: یکی از مشکلاتی در برنامه ریزی اشخاص درسال های آخر کارشان،‌ محاسبه میزان حقوق بازنشستگی بر پایه پنج سال به جای متوسط دو سال است.

این شنونده نوشته که این موضوع باعث شده است که حقوق کارگران در هنگام بازنشستگی کاهش قابل توجهی پیدا کند و افزوده است که به دیوان عدالت اداری شکایت کرده که این شکایت نیز نتیجه ای نداشته است.

آشنایی با قانون کار

ماده 151 قانون کار می گوید:‌ در ﮐﺎرﮔﺎه هایی ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺪت ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺠﺎم ﮐﺎری ﻣﻌﯿﻦ مانند راه ﺳﺎزی، دور از ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ اﯾﺠﺎد ﻣـﯽﺷـﻮﻧﺪ، ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎﯾﺎن ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺳﻪ وﻋﺪه ﻏﺬاي ﻣﻨﺎﺳﺐ و ارزان ﻗﯿﻤﺖ ﺑﺮاي ﮐﺎرﮔﺮان ﺧﻮد ﻓﺮاﻫﻢ کنند ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ وﻋﺪه آن ﺑﺮاي ﻏﺬاي ﮔﺮم ﺑﺎﺷﺪ.

به نوشته این ماده، در اﯾﻦ نوع ﮐﺎرﮔﺎه ها، ﺑﻪاﻗﺘﻀﺎي ﻓﺼﻞ، ﻣﺤﻞ و ﻣﺪت ﮐﺎر، ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻮاﺑﮕﺎه ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺰ ﺑﺮاي ﮐـﺎرﮔﺮان اﯾﺠﺎد ﺷﻮد.

***

شما می‌توانيد مشکلات‌ و پيام‌های خود را در مورد برنامه کارنامه، با آدرس kar@radiofarda.com يا شماره تلفن۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ در ميان بگذاريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG