لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

هوگو چاوز درگذشت


هوگو چاوز به همراه دخترانش در بیمارستان
هوگو چاوز به همراه دخترانش در بیمارستان
نيکلاس مادورو، معاون رياست جمهوری ونزوئلا شامگاه سه شنبه ۱۵ اسفندماه اعلام کرد که هوگو چاوز رئيس‌جمهور ونزوئلا در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او دو سال با سرطان دست‌به‌گریبان بود.

هوگو چاوز ۱۴ سال بر ونزوئلا حکومت کرد و در سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد از متحدان نزدیک دولت ایران بود.

ساعاتی پیش‌تر با وخیم‌تر شدن وضعیت سلامت هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، دولت این کشور طی بیانیه‌ای که از تلویزیون رسمی ونزوئلا پخش شد شرایط وی را «بسیار حساس» توصیف کرد. آقای چاوز که به بیماری سرطان مبتلا بود با «مشکلات جدید تنفسی حاد» مواجه شده بود.

هوگو چاوز درگذشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:37 0:00

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، دولت ونزوئلا در بیانیه رسمی خود که روز دوشنبه ۱۴ اسفند، توسط ارنستو ویله گاس، وزیر ارتباطات در تلویزیون رسمی این کشور خوانده شد خبر بدتر شدن اوضاع سلامتی رهبر ۵۸ ساله سوسیالیست ونزوئلا را به اطلاع مردم این کشور رساند.

آقای ویله گاس اعلام کرد که رئیس جمهوری ونزوئلا دچار «عفونت جدید شدیدی» شده که خبرگزاری رسمی ونزوئلا آن را «تنفسی» توصیف کرد.

آن طور که وزیر ارتباطات کابینه آقای چاوز تأیید کرد، رئیس جمهوری این کشور در هفته‌های اخیر تحت «یک دوره شدید شیمی درمانی» قرار گرفته بود.

از یازدهم دسامبر، ۲۱ آذر ماه ۱۳۹۱، که هوگو چاوز برای انجام چهارمین دور جراحی به کوبا سفر کرد، تنها چند قطعه عکس از وی «جهت تأیید زنده بودن او» منتشر شده بود.

ارنستو ویله گاس، وزیر ارتباطات، در بیانیه‌ای که در برابر دوربین تلویزیون رسمی ونزوئلا قرائت کرد، گفته بود: «هوگو چاوز با هوشیاری و آگاهی از سختی‌هایی که در برابر دارد ایمان خود به عیسی مسیح و امیدش را به زندگی حفظ کرده است.»

این عضو کابینه دولت همچنین با استفاده از فرصت به دست آمده به جناح‌های سیاسی دست راستی کشور تاخت و با «فاسد» خواندن این نیروها، آن ها را متهم کرد که با راه انداختن جنگی روانی به دنبال عملی کردن «سناریوی خشونت به عنوان پوششی برای دخالت خارجی» در کشور هستند.

آقای چاوز بعد از انجام چند عمل جراحی در کوبا برای مقابله با بیماری سرطان دوره‌های شیمی درمانی و پرتودرمانی را آغاز کرد. با این حال در این مدت تلاش بسیاری صورت گرفته تا جزئیات درمان او از دید عموم مردم مخفی بماند.
XS
SM
MD
LG