لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

محاکمه سه نماینده مجلس هشتم در دادگاه «اختلاس بزرگ»


مه‌آفرید امیر خسروی، متهم اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به اعدام محکوم شده است
مه‌آفرید امیر خسروی، متهم اصلی پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به اعدام محکوم شده است
محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری استان تهران، روز دوشنبه، دوم اردیبهشت، از محاکمه قریب‌الوقوع سه نفر از نمایندگان مجلس هشتم ایران در رابطه با پرونده فساد اقتصادی سه هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای افتخاری بدون آن‌ که به نام این نمایندگان اشاره کند گفت که پرونده آنان در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و زمان برگزاری دادگاه نیز به‌زودی اعلام می‌شود.

ریاست شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران بر عهده قاضی سیامک مدیرخراسانی است که در پرونده‌ای دیگر به اتهامات سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، در رابطه با تخلفات بازداشتگاه کهریزک و مرگ دست‌کم سه نفر در این بازداشتگاه رسیدگی می‌کند.

اما پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی که از آن با عنوان «اختلاس بزرگ» یاد می‌شود، یکی از پرحاشیه‌ترین پرونده‌های قوه قضاییه ایران در سال‌های اخیر بوده است که نام برخی از مقامات دولت نیز همراه آن طرح شده است، از جمله معاون وزیر صنایع و قائم مقام پیشین بانک مرکزی کشور.

این پرونده به اتهامات فردی به نام مه‌آفرید خسروی می‌پردازد که، چنان‌چه مقامات قضایی ایران می‌گویند، توانسته است از شیوه‌های غیرقانونی و با کمک مسئولان بانک صادرات و بانک ملی ایران مبلغ هنگفتی به اندازه سه هزار میلیارد تومان «اختلاس» کند که در تاریخ کشور اتفاقی بی‌سابقه بوده است.

آقای خسروی به همراه سه متهم دیگر پرونده به اعدام محکوم شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که حاشیه‌های آن هم‌چنان برخی از مقامات جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند و به مناسبت‌های مختلف نام آن‌ها به میان می‌آید.

از جمله این مقامات، اسفندیار رحیم‌ مشایی، رئیس دفتر پیشین محمود احمدی‌نژاد، و از نزدیک‌ترین یاران اوست که حسین شریعتمداری در سرمقاله روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت، روزنامه کیهان او را به ارتباط با مه‌آفرید امیر خسروی متهم کرد.

آقای شریعتمداری در این سرمقاله که حاوی حملات شدیدی به محمود احمدی‌نژاد بود با اشاره به حمایت‌های او از نامزدی احتمالی اسفندیار رحیم‌ مشایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نوشت که آقای مشایی با «متهم اول فساد کلان و ۳ هزار میلیارد تومانی بانکی دست‌کم دو ملاقات خصوصی در هتل لاله تهران» داشته است.

او سپس از آقای احمدی‌نژاد خواست که موضوع ملاقات آنها را در دادگاه «فاش» سازد.

در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی تاکنون به اتهامات ۵۵ نفر رسیدگی شده است که علاوه بر چهار حکم اعدام، برخی نیز به حبس ابد و زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.
XS
SM
MD
LG