لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

کاهش ۵۰ درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران


صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل آن تا نصف کاهش یافت.
صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل آن تا نصف کاهش یافت.
کره جنوبی واردات نفت از ایران را طی ماه آوریل نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته تا ۵۱ درصد کاهش داده است.

خبرگزاری بلومبرگ با استناد به آمار اداره گمرک کره جنوبی که چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه منتشر شد، گزارش داده است است که کره جنوبی طی ماه گذشته، آوریل، ۵۰۷ هزار و ۸۲۱ تن نفت (روزانه ۱۲۴ هزار بشکه) از ایران وارد کرده است، در حالی که سال گذشته در همان ماه بیش از یک میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده بود.

بر اساس اطلاعات گمرک کره جنوبی، واردات نفت این کشور از ایران طی ماه آوریل نسبت به مارس نیز روزانه تا ۸ هزار بشکه کاهش یافته است.

کره جنوبی طی ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته واردات نفت از ایران را به‌طور کامل قطع کرد. این کشور در مجموع خرید نفت از ایران را طی سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ تا یک سوم کاهش داده است.

این کاهش در سال جدید میلادی نیز ادامه داشته، به‌طوری که آمار رسمی کره جنوبی حاکی است که در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز پالایشگاه‌های این کشور واردات نفت از ایران را باز هم ۲۲ درصد کاهش داده‌اند.

ادامه کاهش خرید نفت ایران توسط کره جنوبی، چهارمین مشتری بزرگ نفت خام ایران، در حالی است که شرکت‌های بيمه اين کشور اعلام کرده‌اند که ديگر حاضر به ريسک ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران نيستند.

ماه گذشته پالايشگاه‌های این کشور هشدار دادند که در صورت عدم حمايت دولتی مجبور به توقف کامل واردات نفت از ايران هستند.

شرکت‌های اروپایی که ۹۵ درصد از خدمات بیمه‌ای کشتی‌ها در جهان را ارائه می‌کنند، از ماه ژوئیه سال گذشته ارائه بیمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ایران را متوقف کرده‌اند، موضوعی که پالایشگاه‌های آسیایی مشتری نفت ایران را با مشکل مواجه کرده است.

طی چند ماه گذشته به غیر از کره جنوبی، شرکت‌های بیمه هند نیز هشدار داده‌اند که دیگر قادر به تامین بیمه نفت وارداتی از ایران نیستند.

پالایشگاه‌های این کشور از دولت هند خواسته‌اند که بیمه نفت وارداتی از ایران را خود بر عهده بگیرد، اما مذاکرات میان دولت هند، شرکت‌های بیمه و پالایشگاه‌های این کشور طی دوماه گذشته به نتیجه نرسیده است.

صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه نسبت به سال قبل آن تا نصف کاهش یافت.

ادامه این کاهش در سال جاری در حالی است که آمریکا طی تحریمی که ماه فوریه علیه ایران اعمال کرد، انتقال پول نفت صادراتی ایران با هر ارزی را ممنوع کرد، به‌طوری که تهران تنها می‌تواند پول نفت صادراتی خود را در کشور خریدار نفت پس انداز و صرف خرید «کالاهای مجاز» کند.

روزنامه واشنگتن پست نیز ۲۴ اردیبهشت ماه نیز گزارش داد که گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی طرحی برای قطع کامل صادرات نفت ایران پیشنهاد کرده‌اند.

بر اساس گزارش سالانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا که ۲۸ مارس منتشر شد، نفت و محصولات نفتی بیش از نیمی از درآمد دولت ایران و حدود ۸۰ درصد از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.
XS
SM
MD
LG