لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

دست‌کم پنج کشته سر صحنه فیلم تازه مسعود ده‌نمکی


نمایی از فیلم معراجی‌ها، فیلم تازه مسعود ده‌نمکی
نمایی از فیلم معراجی‌ها، فیلم تازه مسعود ده‌نمکی
رسانه‌های داخلی ایران از وقوع انفجاری شدید در جریان فیلم‌برداری فیلم «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی در یک شهرک سینمایی اطراف تهران و کشته شدن دست‌کم پنج نفر در این انفجار خبر می‌دهند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌نویسد که این انفجار روز چهارشنبه، ۱۸ دی، در «شهرک سینمایی دفاع مقدس» رخ داده و «پیگیری‌های به عمل آمده حاکی از کشته شدن پنج نفر ازجمله مدیرعامل شهرک سینمایی، دو نفر از دستیاران تولید این فیلم و یک نفر از نگهبانان این شهرک سینمایی و آتش گرفتن چند خودرو» است.

برخی خبرها نیز حاکی از زخمی شدن دو نفر در این انفجار و انتقال آنها به بیمارستان‌های نزدیک به محل است.

شهرک سینمایی دفاع مقدس در کیلومتر ۳۵ بزرگراه تهران- قم واقع شده است.

خبرگزاری «آنا» در ارتباط با علت این انفجار نوشت که این حادثه امروز زمانی رخ داد که سر صحنه فیلم جدید مسعود ده‌نمکی، جواد شریفی راد، مدیر جلوه‌های ویژه فیلم، قصد داشته است با بنزین، «یک انفجار بزرگ ایجاد کند».

این خبرگزاری می‌افزاید: «این انفجار ایجاد شد و ترکش‌های اتوموبیل منفجر شده به اتوموبیل جواد شریفی که در نزدیکی محل انفجار پارک بود اصابت کرد. در اثر این حادثه جواد شریفی که در نزدیکی اتوموبیل خود بود به همراه علی‌اکبر رنجبر، مدیر شهرک سینمایی دفاع مقدس، کشته شد.»

به نوشته این خبرگزاری، جواد شریفی از نیروهای بازنشسته نیروی هوایی است که تاکنون در چندین فیلم‌ و سریال‌ به عنوان مدیر جلوه‌های ویژه حضور داشته‌ است.

به نوشته «آنا»، همچنین «رضا فرجی» که در صحنه این حادثه حضور داشت نیز کشته شد. یک کارگر صحنه و بدلکاری که سوار بر اتوموبیل بود نیز از دیگر قربانیان این حادثه معرفی شده‌اند.

دو کارگر روزمزد هم در این صحنه حضور داشتند که به علت انفجار کشته شدند.

دشواری واردات و «استفاده از مواد منفجره جنگی»

عباس شوقی، عضو هیئت مدیره انجمن جلوه‌های ویژه خانه سینما، روز چهارشنبه با تأیید خبر انفجار در پشت صحنه فیلم مسعود ده‌نمکی به خبرگزاری ایسنا گفت: «این انفجار در حین حمل مواد منفجره رخ داده است.»

عباس شوقی افزود: «مواد منفجره جنگی بوده و دست ما به هیچ جایی بند نیست، چون مسئولان حفاظتی و حراستی اجازه نمی‌دهند چنین موادی را که مخصوص استفاده در فیلم است، وارد کنیم و به همین دلیل مجبوریم از مواد منفجره جنگی استفاده کنیم.»

وی افزود: «همه چیز بازی سیاسی شده و با وجود اعتراض‌هایی که ما همواره در این باره داشتیم هیچ اتفاق نیفتاده است و به دلیل این که مجبور به استفاده از مواد منفجره جنگی بودیم، شاهد کشته شدن سه، چهار نفر از عوامل فیلم معراجی‌ها هستیم.»

به گفته آقای شوقی، این اتفاق در شهرک سینمایی دفاع مقدس و در حالی که فیلمبرداری فیلم «معراجی‌ها» به روزهای پایانی خود رسیده رخ داده است.

قرار بود نسخه نهایی فیلم «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی در روزهای پیش‌رو و با به پایان رسیدن فیلمبرداری به دبیرخانه جشنواره فجر سال جاری ارائه شود.

وقوع سانحه به هنگام فیلم‌برداری‌ها در ایران بی‌سابقه نیست، ازجمله پیش از این یک فیلم‌بردار جوان به نام مصطفی کرمی بر اثر حادثه‌ای در حین فیلم‌برداری دو دست و تمامی انگشتان پای خود را از دست داد.

این حادثه هفت سال پیش از این و بر اثر برق‌گرفتگی سر صحنه روی داد و در آن زمان هزینه‌های بیمارستان آقای کرمی حدود ۴۰ میلیون تومان و هزینه دیه دست و پای او نیز حدود ۳۰ میلیون تومان برآورد شد.

خبرگزاری ایسنا در آن زمان در خبری نوشت که حوزه هنری به عنوان تهیه‌کننده این فیلم، از زیر بار پرداخت این هزینه‌ها شانه خالی کرده است.

این فیلمبردار جوان که فیلم‌برداری دو سفر استانی رئیس‌جمهوری را نیز انجام داده‌ بود در آن زمان با نگارش نامه‌ای خطاب به دفتر ریاست جمهوری، خواستار حمایت احمدی‌نژاد شد.
XS
SM
MD
LG