لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

کری در دیدار با ظریف: تحریم‌های موجود علیه ایران باقی می‌ماند


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست) و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف. ژنو ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (راست) و همتای ایرانی‌اش محمدجواد ظریف. ژنو ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳.
گزارش‌ها حاکی است جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، بامداد روز یک‌شنبه ۱۳ بهمن در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، دیدار داشته و به او گفته‌است که آمریکا به اِعمال تحریم‌های موجود علیه ایران ادامه می‌دهد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز یک‌شنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که: «بامداد امروز کری، وزیر خارجه، و محمدجواد ظریف در حاشیه نشست امنیتی مونیخ دیدار کردند.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز به خبرگزاری رویترز گفت که «جان کری در این دیدار بر اهمیت انجام مذاکرات بر اساس حسن نیت از سوی طرفین تاکید کرده و اهمیت پای‌بندی ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترک را نیز خاطرنشان کرد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش ذکر نشده در ادامه گفت که آقای کری در دیدار با ظریف «به روشنی بیان کرد که تحریم‌های موجود آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت.»

خبرگزاری فرانسه نیز می‌نویسد که این مقام وزارت خارجه آمریکا گفته‌است جان کری از ظریف خواسته تا برای آزادی امیر حکمتی، و سعید عابدینی، شهروندان آمریکایی محبوس در ایران، و رابرت لوینسون، که هفت سال پیش در ایران ناپدید شده با ایالات متحده همکاری کند.

به نوشته خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، «هنوز جزئیات دیگری در مورد این دیدار مخابره نشده‌است.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:06 0:00
لینک مستقیم

تأکید جان کری در مورد ادامه تحریم‌های موجود علیه ایران در حالی است که تهران در راستای امضای توافقنامه ژنو قصد دارد با انجام اقدامات داوطلبانه جهت رفع نگرانی از برنامه هسته‌ایش، به طور گام به گام از شدت تحریم‌ها علیه خود بکاهد.

جان کری ششم آذرماه نیز گفته‌بود توافق هسته‌ای ژنو اگر چه حدود هفت میلیارد دلار تسهیلات مالی و صادراتی در اختیار ایران قرار می‌دهد اما شاکله اصلی تحریم‌های آمریکا علیه تهران را که برمبنای تحریم‌های بانکی و نفتی استوار است، تغییر نمی‌دهد.

اطلاعیه وزارت خارجه ایران درباره دیدار کری و ظریف

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه روز یک‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مونیخ با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و در این دیدار درباره ادامه مذاکرات هسته‌ای و نشست آتی ایران و ۱+۵ مذاکره رایزنی شده‌است.»

این اطلاعیه هم‌چنین می‌افزاید: «هرگونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد.»

دیدار روز یک‌شنبه کری و ظریف در آستانه دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که برای ۲۹ بهمن‌ماه (۱۸ فوریه) در وین برنامه‌ریزی شده اتفاق می‌افتد.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از سال ۱۹۸۰ و در پی گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران روابط رسمی دیپلماتیک نداشته‌اند اما از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اتخاذ رویکردی تازه از سوی وی باعث شده تا دیدارها و مکالمات کوتاه اما کم‌سابقه‌ای میان مقامات دو کشور اتفاق بیفتد.

در همین راستا، حسن روحانی در سفری که ماه گذشته میلادی برای شرکت در کنفرانس داووس به سوئیس داشت در مصاحبه با شبکه آرتی‌اس سوئیس بازگشایی سفارت آمریکا در تهران را «امری غیرمممکن» ندانست.

پیش از این در جریان حضور هیات ایرانی در نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت‌وگوهای دو جانبه‌ای میان مقام‌های آمریکایی و ایرانی صورت گرفت.

هنگام حرکت روحانی به سمت فرودگاه نیویورک برای بازگشت به ایران، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا طی یک تماسی تلفنی با او گفت‌وگو کرد. این اولین گفت‌وگوی روسای جمهوری دو کشور پس از ۳۴ سال قطع رابطه بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در جلسه وزرای امور خارجه گروه ۱+۵ در نیویورک که برای بحث بر سر پرونده هسته‌ای ایران برگزار شده بود، شرکت کرد؛ جلسه‌ای که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم در آن حضور داشت. پس از جلسه، ظریف و کری گفت‌وگوی دو جانبه کوتاهی داشتند.

در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو هیات‌های ایرانی و آمریکایی مجددا با یکدیگر مذاکره کردند.

ظریف: ایران حاضر نیست تحقیقات درباره سانتریفیوژها را کنار بگذارد

خبرگزاری رویترز روز ۱۲ بهمن نوشت که محمدجواد ظریف در حاشیه همایش امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با این خبرگزاری و شرکت تلویزیونی «اینترنشنال مدیا اسوشیتس» به پرسشی در مورد این‌که «آیا ایران حاضر است تحقیقات درباره سانتریفیوژها را به عنوان بخشی از توافق نهایی کنار بگذارد؟» پاسخ داده‌است.

بنا بر این گزارش وی در پاسخ گفته‌است: «نه؛ ولی در عین حال حاضر نیستم درباره هوا هم مذاکره کنم. ما قصد داریم درباره جنبه‌های مختلف برنامه هسته‌ای‌مان گفت‌وگو کنیم و من فکر نمی‌کنم فناوری و علم هیچگونه ربطی به اشاعه [سلاح هسته‌ای] داشته باشند.»

این در حالی است که به گفته دیپلمات‌ها یکی از موانع موجود در مسیر مذاکرات پیش رو در وین، مسئله تحقیق و توسعه یک مدل جدید سانتریفیوژهای هسته‌ای پیشرفته است که ایران آن را نصب کرده‌است.

به گزارش رویترز، پایگاه خبری المانیتور در ماه دسامبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که ایران به گروه ۱+۵ اعلام کرده بود قصد دارد سانتریفیوژهای «IR-2m» اضافی را که مدل‌های تغییریافته سانتریفیوژهای نسل دوم هستند، نصب کند.

اما دیپلمات‌ها اکنون می‌گویند ایران به گروه ۱+۵ اطلاع داده‌است که قصد دارد توسعه سانتریفیوژهایی را که از «IR-2m» پیشرفته‌تر هستند، به پیش ببرد.

توافقی که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ با ایران حاصل شد، به تهران اجازه می‌دهد که به تحقیق و توسعه ادامه دهد ولی تهران را از نصب سانتریفیوژهای جدید بازمی‌دارد.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره انتظاراتی که از مذاکرات ۲۹ بهمن‌ماه (۱۸ فوریه) دارد و اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک توافق نهایی حاصل شود، گفت: «این تازه آغاز مذاکرات برای یک توافق نهایی است. این اولین گام از گام نهایی است و من انتظار دارم مدتی طول بکشد.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «البته از نظر ما رسیدن به یک توافق آنقدرها دشوار نیست، به شرطی که حسن نیت و تمایلی از جانب همه کشورهای دخیل وجود داشته باشد تا سعی کنند گزینه‌های مختلفی را که به هدف مشترک یعنی «برنامه هسته‌ای ایران منحصراً برای مقاصد صلح‌آمیز استفاده می‌شود» می‌پردازد، بررسی کنند.»

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ما آماده‌ایم، چراکه فکر می‌کنیم این به نفع ماست و هیچ هدف دیگری نداریم. بنابراین از نظر فرضی، این کار نباید چندان دشوار باشد. شاید رسیدن به جزئیات کمی دشوارتر باشد؛ بنابراین باید ببینیم.»

ظریف گفت که گروه ۱+۵ تقریباً به تعهدات خود در زمینه لغو برخی تحریم‌ها عمل کرده‌اند، ولی هنوز برای دیدن نتایج آن برروی تجارت ایران، زود است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: «تأثیر روانی وجود دارد، ولی تأثیرات عملی آن روی پتروشیمی و تجارت‌های دیگر هنوز مشاهده نشده‌است.»
XS
SM
MD
LG