لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

دفاع دو مرجع تقلید از اینترنت پرسرعت در ایران


آیت‌الله یوسف صانعی (چپ) آیت‌الله بیات زنجانی
آیت‌الله یوسف صانعی (چپ) آیت‌الله بیات زنجانی

آیت‌الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید شیعه، در پاسخ به استفتایی، ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت را باعث تضییع حقوق مردم خوانده و اعلام کرد که «بهانه احتمال استفاده نامطلوب برخی» نمی‌تواند مجوز «چنین دخالت‌هایی» شود.

پیشتر آیت‌الله بیات زنجانی نیز در فتوایی اعلام کرده بود که «سوء‌استفاده یک یا چند نفر مجوز... ایجاد محدودیت در ارائه خدمات نمی‌شود».

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، متن پاسخ آیت‌الله یوسف صانعی به استفتایی درباره ایجاد محدودیت در سرعت اینترنت را منتشر کرده است.

در این استفتا با اشاره به امکان وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت در کشور از آیت‌الله صانعی سوال شده است که «آیا به صرف بیم استفاده نامطلوب و ناصواب بعضی از افراد از اینترنت می‌توان آن را محدود کرد؟»

آیت‌الله صانعی در پاسخ تصریح کرده است: «ایجاد محدودیت... دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی‌تواند مجوز چنین دخالت‌هایی گردد.»

این مرجع تقلید اضافه کرد: «چگونه می‌توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آن که فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می‌داند خریدار از آن انگور شراب می‌سازد.»

این استفتا پس از آن منتشر شده است که موضوع مجوز خدمات تلفن همراه نسل سوم و چهارم و سرعت اینترنت تلفن‌های هوشمند در ایران در هفته‌های گذشته مورد اعتراض تعدادی از چهره‌های اصولگرا و روحانیون محافظه‌کار کشور قرار گرفته است.

وزارت ارتباطات ایران در شهریورماه مجوز خدمات تلفن همراه نسل سوم و چهارم را به دو شرکت همراه اول و ایرانسل داد.

بر اساس گزارش‌ها، سرعت بالاتر اینترنت و امکان تماس تصویری از طریق خود شبکه از جمله ویژگی‌های این تلفن‌های همراه است.

معترضان محافظه‌کار این خدمات معتقدند که شورای عالی فضای مجازی که به فرمان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تشکیل شد مجوز ارائه این خدمات را صادر نکرده است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از روحانیون محافظه‌کار، روز دو‌شنبه، سوم شهریور، در پاسخ به استفتایی اعلام کرد که گسترش خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

با این حال همین مرجع تقلید یک هفته بعد یعنی در روز ۹ شهریور گفت که اظهاراتش درباره غیرشرعی بودن استفاده از اینترنت پرسرعت «تحریف» شده، ولی در عین حال تاکید کرد که اینترنت نسل سوم مانند «آب گل‌آلود و غیربهداشتی است که باید تصفیه شود».

در همین زمینه خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه به نقل از محمود واعظی، وزیر ارتباطات، در پاسخ به این انتقادها به مراجع تقلید اطمینان داده است که این وزارتخانه هیچ گونه شتابی در اجرای نسل سوم و چهارم بدون توجه به مسائل فرهنگی ندارد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: استفاده از فضاهای مجازی ‌مانعی ندارد

در همین حال آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید، روز دوشنبه، ۱۰ شهریور، در پاسخ به استفتایی درباره عضویت در فیس‌بوک اعلام کرد که استفاده از فضاهای مجازی «برای جهات مشروع و صحیح ‌مانعی ندارد و مطلوب است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این مرجع تقلید در پاسخ خود تصریح کرد: «به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخلاق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد ‌مانعی ندارد، بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایت‌هایی که باعث سست‌ شدن عقیده و فساد اخلاق و یا ترویج باطل باشد حرام است.»

همزمان با این استفتا، غلامعلی حداد عادل، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس ایران، گفت که نباید جلو ماهواره و اینترنت رها شده و فیس‌بوک و توییتر آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای حداد عادل شامگاه دوشنبه تصریح کرد: «برای حفظ آرامش فرهنگی در جامعه نباید مسئولان مطالب خود را در فیس‌بوک بگذارند و رها کردن این مسائل موجب تشنج و تنش فرهنگی در کشور می‌شود.»

برخی از مقامات دولتی در جمهوری اسلامی عضو فیس‌بوک هستند، ولی این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است.

XS
SM
MD
LG