لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

بازتاب تحریم های تازه علیه ایران در رسانه های انگليسی زبان


ديلی تلگراف می نويسد هدف آمريکا، ايجاد تغيير در قلب حکومت جمهوری اسلامی است در حالی که تا به حال نشانه ای از شکاف در درون حاکميت ايران مشاهده نشده است
ديلی تلگراف می نويسد هدف آمريکا، ايجاد تغيير در قلب حکومت جمهوری اسلامی است در حالی که تا به حال نشانه ای از شکاف در درون حاکميت ايران مشاهده نشده است

تحريم های تازه ايالات متحده آمريکا عليه ايران در روزنامه های آمريکايی و اروپايی بازتابی گسترده در يافته است.


در حالی که برخی از تحليلگران سياسی اين تحريم ها را گامی به سوی جنگ با ايران خوانده اند، گروهی ديگر حمله نظامی به ايران را فعلا منتفی دانسته اند.


روزنامه نيويورک تايمز در مقاله ای تحليلی می نويسد:« دستگاه ديپلماسی ايالات متحده آمريکا با اعلام تحريم های گسترده عليه سپاه پاسداران و برخی از بانک های عمده ايران حداقل نشان داده است که فعلا قصد حمله به ايران را ندارد.»


اين نشريه به نقل از نيکولاس برنز، معاون سياسی وزارت امورخارجه آمريکا آورده است:« ما اعتقاد نداريم که برخورد با ايران اجتناب ناپذير است.»


به گفته آقای برنز« تصميم به تحريم برخی موسسات حاکی از حمايت امريکا از ديپلماسی است و به هيچ شکلی انتظارحمله نظامی وجود ندارد.»


با اين حال، بنا بر تحليل روزنامه نيويورک تايمز، تحريم سپاه پاسداران نشان می دهد که دولت جرج بوش علی رغم تکذيب ايران، همچنان اعتقاد دارد که نيروی قدس به شبه نظاميان شيعه درعراق برای کشتن سربازان آمريکايی کمک می کند و اين تحريم ها اقدامی بازدارنده برای فعاليت های برخی اعضای سپاه قدس در داخل خاک عراق بوده است.


به نوشته نيويورک تايمز، ايالات متحده آمريکا اميدوار است در اين شرايط زمانی متحدان بيشتری را برای اعمال تحريم عليه ايران جمع آورد، چرا که تحريم های گذشته آمريکا عليه تهران که پس از انقلاب ايران وضع شد، چندان اهرم نيرومندی برای منزوی کردن ايران در جهان نبود.


اين روزنامه اضافه می کند که دستگاه ديپلماسی آمريکا اميدوار است که تاثير اين تحريم ها به صورتی عمل کند که همکاری با ايران در زمينه سياسی و اقتصادی درعرصه بين المللی به گونه ای خجالت آورشود.


« آخرين اقدام»


اما روزنامه واشينگتن پست پا فراتر گذاشته است و اين تحريم ها را آخرين اقدام آمريکا برای واداشتن ايران در زمينه توسعه فعاليت های هسته ايش مطرح کرده است.


سرمقاله نويس اين نشريه می نويسد که اگر اين اقدام ديپلماتيک آمريکا با شکست روبه رو شود، آن گاه است که دولت جرج بوش بايد تصميم بگيرد که حاضر است ايران مجهز به دانش اتمی را می پذيرد يا اينکه به اين کشور حمله نظامی خواهد کرد.


واشينگتن پست با انتقاد از سياستمدارانی که با تحريم های تازه عليه ايران مخالفند می نويسد:« افرادی که با تحريم های شديدتر عليه ايران مخالفند، احتمالاعلاقه بيشتری به جنگ با ايران دارند.»


سرمقاله نويس واشينگتن پست، انتقادات برخی از سياستمداران آمريکايی که مخالف حمله به ايران هستند واعتقاد دارند که تحريم های تازه مقدمه ای برای جنگ با ايران است را بی معنی و غير مسئولانه خوانده است.


به نوشته واشينگتن پست، کاملا واضح است که دولت آقای بوش قصد حمله به ايران ندارد و مقامات رسمی ايالات متحده می دانند که بسته تحريم های اخير بهترين راه برای جلوگيری از جنگ با ايران بوده است.


«ايجاد تغيير در قلب حکومت»


اما روزنامه انگليسی ديلی تلگراف در مقاله ای به عواقب سياسی و اقتصادی تحريم های اخير بر ايران پرداخته و می نويسد:«هدف ايالات متحده آمريکا ايجاد تغيير در قلب حکومت جمهوری اسلامی است در حالی که تا به حال نشانه ای از شکاف در درون حاکميت ايران مشاهده نشده است.»


به نوشته اين روزنامه، اقدام روز گذشته آمريکا نشان می دهد که واشينگتن قصد دارد برای حل مشکل، به صورت پيوسته فشارهای خود را بر ايران افزايش دهد.


اين روزنامه اضافه می کند که «با قرار دادن نام سه بانک عمده ايران در ميان موسسات تحريم شده، آمريکا به طور جدی قصد دارد کليه فعاليت های اقتصادی ايران، به ويژه فعاليت هايی را که از طريق گروه های محافظه کار حاکم انجام می شود، در عرصه بين المللی مسدود کند.»


اين روزنامه با پرداختن به وجهه اقتصادی اين تحريم ها آورده است:« برای حکومت ايران که علاقه مند به حضور فعال در عرصه اقتصاد بين المللی و بهره بردن از منافع همکاری با روسيه، آسيا و اروپاست، رفته رفته اين موضوع آشکار می شود که در زمينه اقتصاد جهانی با محدوديت بيشتری مواجه خواهد شد؛ محدوديت هايی که غير قابل بازگشت هستند.»


«اهميت روسيه»


هفته نامه تايم در وب سايت خود به معادلات بين المللی که در پس اين تحريم ها قرار دارد و حمايت های احتمالی متحدان آمريکا از اين تحريم ها پرداخته است و می نويسد برخی از کشورهای اروپايی مانند آلمان و ايتاليا که از شرکای اقتصادی ايران محسوب می شوند با اعمال تحريم های يک جانبه عليه ايران مخالفند و می گويند در صورتی که شرکت های آنها ازايران خارج شوند، موسساتی از چين و روسيه جای آنها را خواهند گرفت.


به نوشته اين نشريه، اگرچه تحريم های اقتصادی آمريکا عليه ايران از سوی دو کشور فرانسه و بريتانيا مورد حمايت قرار می گيرد، اما دو کشور قدرتمند چين و روسيه با تحريم های يک جانبه به شدت مخالفند و آلمان و ايتاليا، دو شريک اقتصادی ايران در اروپا نيز با تحريم هايی که خارج از چارچوب سازمان ملل متحد باشند، مخالفت می کنند.


با اين حال، به نوشته مجله تايم، ايالات متحده آمريکا به دنبال مدلی است که در آن« ائتلافی از کشورهای موافق با خود» را برای برخورد با ايران تشکيل دهد.


به نوشته تحليلگر اين هفته نامه، فشار آمريکا برای ايزوله کردن ايران در زمينه فعاليت های هسته ای با وجود حمايت های روسيه از ايران راه به جايی نمی برد، چرا که نزديکی روسيه در جريان توسعه فعاليت های هسته ای ايران برگ برنده تهران است.


تايم اشاره می کند اهميت نزديکی ايران به روسيه فقط برای حق وتو روسيه در سازمان ملل نيست، بلکه به اين دليل است که روسيه مهم ترين عرضه کننده تجهيزات جنگی به ايران و از سوی ديگر سازنده نيروگاه اتمی بوشهر نيز هست.


تايم در اين مقاله نتيجه می گيرد که در شرايط فعلی سياست هايی که تاکنون از سوی کشورهای مختلف در قبال ايران اتخاذ شده نشان می دهد که رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک بسيار مشکل است.


XS
SM
MD
LG