لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

رضا تقوی: گروه تندر را نمی‌شناسم


رضا تقوی، شهروند ایرانی-آمریکایی که روز شنبه پس از گذراندن ۳۰ ماه حبس از زندان اوین آزاد شد، روز یکشنبه اعلام کرد که با گروه «تندر» آشنایی ندارد.

به گزارش اسوشیتد پرس، رضا تقوی، تاجر ۷۱ ساله ساکن کالیفرنیا که بیش از دو سال پیش به اتهام ارتباط با یک گروه مخالف توسط مقامات جمهوری اسلامی در ایران بازداشت و روانه زندان شد، روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه، پس از آزادی اعلام کرد که مقامات زندان اوین با او هیچ رفتار نامناسبی نداشتند.

او که اکنون در تهران به سر می‌برد به این خبرگزاری گفت: «آن‌ها با من مهربان بودند، به ویژه که من مسن هستم... آن‌ها با دقت از من مراقبت می‌کردند.»

رضا تقوی، تاجر ۷۱ ساله ساکن کالیفرنیا، حدود ۳۰ ماه پیش به اتهام کمک مالی به مبلغ ۲۰۰ دلار به فردی مرتبط با گروه «تندر» که بر پایه گزارش‌های منتشر شده مسئولیت بمب‌گذاری تاریخ ۲۴ فروردین سال ۸۷ در مسجد سید الشهدای شیراز را بر عهده گرفته‌است، دستگیر و روانه زندان اوین شد.

گروه تندر یا انجمن پادشاهی ایران، یک گروه سیاسی است که فرود فولادوند آن را بنیاد نهاده است. به نوشته وبسایت رسمی این گروه، اعضای تندر خواستار برقراری نظام پادشاهی با انتخاب پادشاهی جدید از میان مردم ایران، «با رأی مردم» هستند.

رضا تقوی در مورد این گروه به خبرگزاری رویترز گفت که تاکنون نام این گروه را نشنیده است.

وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد از گروه تندر شکایت کند و افزود: «مقامات قضایی مرا آزاد کردند تا ببینند من چه کاری می‌توانم علیه آن افرادی که قرار بود این پول به دستشان برسد انجام دهم... من تصمیم دارم پرونده‌ای علیه آنان تنظیم کنم.»

در عین حال به گزارش اسوشیتد پرس قرار بر این است که آقای تقوی یکشنبه هفته آینده برای دیدار با افراد آسیب دیده از این بمب‌گذاری به شیراز سفر کند که به گفته این خبرگزاری به نظر می‌رسد این دیدار به عنوان شرط آزادی وی تعیین شده است.

آقای تقوی در مورد دستگیری خود به این خبرگزاری گفته است زمانی که قصد سفر به ایران را داشت،‌ به درخواست یکی از آشنایان قبول کرد که مبلغ ۲۰۰ دلار را به شخصی در تهران برساند و می‌افزاید: «یک ماه پس از آن به خاطر این کار دستگیر شدم، چون آن‌ها تروریست‌هایی بودند که مسجد (سید‌الشهدای شیراز) را بمب‌گذاری کرده بودند.»

ایران آقای تقوی را به اتهام ارتباط با گروه تندر دستگیر کرد و این در حالی است که به گفته پیر پراسپر،‌ وکیل مدافع آقای تقوی، موکلش همواره این اتهام را رد و اعلام کرده است که بی‌گناه است.

«پرونده موکلم هنوز معلق است»

پیر پراسپر، وکیل مدافع آقای تقوی می‌گوید اگرچه مقامات ایران اطمینان حاصل کرده‌اند که آقای تقوی با گروه تندر در ارتباط نبوده است و خطری برای حکومت محسوب نمی‌شود، با این‌حال پرونده وی همچنان معلق است.

به گفته وی با اینکه آقای تقوی هیچگاه به صورت رسمی تفهیم اتهام نشده است اما پرونده‌ای به نام او در قوه قضائیه جمهوری اسلامی موجود است.

قرار بر این است که آقای پراسپر طی این هفته در رابطه با پرونده موکلش با قاضی مربوطه دیدار کند تا پرونده به طور کامل بسته شود.

وی که تا کنون ۵ بار در رابطه با پرونده موکلش با مقامات ایرانی دیدار مستقیم داشته است؛ ۳ بار در ایران، یک بار در نیویورک و یک بار در اروپا، می افزاید اگرچه که در حالت فعلی پرونده موکلش معلق است اما آقای تقوی آزاد است که ایران را ترک کند.

وزارت خارجه آمریکا: دیگر شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کنید

به دنبال آزادی رضا تقوی از زندان اوین، وزارت امور خارجه ایالات متحده ضمن استقبال از این اقدام جمهوری اسلامی، ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران سایر شهروند آمریکایی زندانی را نیز آزاد کنند.

آسوشیتد پرس می‌نویسد نوئل کلِی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه، ۲۵ مهرماه ضمن استقبال از آزادی رضا تقوی، از مقامات ایرانی خواست تا به وضعیت «جاش فتال،‌شین بائر و سایر آمریکایی‌هایی بازداشت شده» در ایران نیز رسیدگی کنند و پرونده آنها را بدون تأخیر مورد بررسی قرار دهند.

جاش فتال، شین بائر و سارا شورد، سه شهروند آمریکایی در مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران بودند، توسط مأموران ایرانی دستگیر و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند.

مقامات جمهوری اسلامی در اواخر شهریورماه سارا شورد را تا زمان رسیدگی به پرونده این سه نفر در دادگاه آزاد کردند، اما دو نفر دیگر همچنان در زندان به سر می‌برند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده به تازگی با انتشار بیانیه‌ای به شهروندان خود و به ویژه افراد دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی در مور سفر به ایران و خطر «مواجهه با مشکل در خروج از ایران» هشدار اکید داده است. از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۸۸، این دومین هشدار دولت ایالات متحده به شهروندان خود در مورد سفر به ایران است.
XS
SM
MD
LG