لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

مشاور اتحادیه اروپا: هیچ دارویی در فهرست تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد


در حالی که اخبار ضد و نقیضی در مورد کمبود داروی کلیه به دلیل تحریم ارسال دارو به ایران به گوش می‌رسد، مشاور سیاستگذاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید که هیچ دارویی در فهرست تحریم‌های اتخاذ شده علیه ایران وجود ندارد.

در چند روز گذشته اخبار مختلفی مبنی بر کمبود داروی «راپامون» که بیماران کلیوی پس از پیوند مجبور به مصرف آن هستند، در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری ایرانی منتشر شده است و خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز ۱۵ شهریور گزارش داد که دبیر انجمن کلیه ایران دلیل این نایابی را تحریم این دارو از سوی کشورهای تحریم‌کننده ایران اعلام کرده است.

مهرداد عمادی، مشاور سیاستگذاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، در گفت و گو با رادیو فردا با اشاره به این‌که در چند روز گذشته تماس‌هایی از افراد مختلفی در ایران داشته است که در مورد تحریم دارو ابراز نگرانی کرده بودند، این تحریم را تکذیب کرد و گفت که هیچ دارویی در سبد تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.



وی گفت: در حال حاضر سه فهرست جامع از تمامی کالاهای شامل تحریم علیه ایران وجود دارد که عبارتند از فهرست های متعلق به سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و مدیریت تحریم‌ها که در هیچ کدام از آن‌ها نام هیچ دارویی به عنوان کالای تحریمی نیامده است.

آقای عمادی می‌افزاید: «حتی اتحادیه اروپا در زمانی که این لیست‌ها را تهیه می‌کرد، بسیار تأکید داشت که مسائلی مثل کالاهای پزشکی تحت شعاع این تحریم‌ها قرار نگیرد».

وی همچنین تصریح می‌کند که تخلف از فهرست این تحریم‌ها در سطح اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا وجود ندارد، زیرا میان این کشورها «هماهنگی بسیار نزدیکی وجود دارد».

مشاور سیاستگذاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا همچنین با تأکید بر این امر که تحریم‌ها از لحاظ حقوقی نیز باید مورد تأیید همه کشورها قرار گیرند، خاطر نشان می‌کند که جنبه حقوقی کالاهایی مانند دارو، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آقای عمادی همچنین امکان تأثیر غیر مستقیم تحریم برخی از شرکت‌ها و مسدود کردن شماره حساب آن‌ها بر ورود دارو به ایران را رد کرده و می‌گوید: اگر به عنوان مثال شرکتی که در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرد، هم موارد دارویی وارد می‌کند و هم کالاهایی که مصرف دوگانه دارند، این تحریم‌ خللی در واردات دارویی شرکت مزبور ایجاد نمی‌کند و شرکت مزبور می‌تواند از کشورهای تحریم‌کننده درخواست کند که فعالیت‌های دارویی‌اش مشمول تحریم‌ها نشود.

در فهرست تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی کشورهای مختلف علیه ایران، نامی از تحریم دارو به میان نیامده و این تحریم‌ها که به منظور وادار کردن ایران به توقف برنامه هسته‌ای خود به مرحله اجراء گذاشته شده‌اند، بیشتر حوزه نفت، گاز، بیمه، بانکداری ایران و همچنین فعالیت‌های سپاه پاسداران و شرکت‌های مرتبط با برنامه های اتمی و موشکی ايران را در بر می‌گیرند.
XS
SM
MD
LG