لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

کنفرانس مطبوعاتی تعدادی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان اخير


خانواده های زندانیان در کنفرانس خبری روز سه شنبه
خانواده های زندانیان در کنفرانس خبری روز سه شنبه
روز سه‌شنبه برخی از خانواده‌های زندانيان سياسی اخير در يک کنفرانس خبری در محل انجمن دفاع از حقوق زندانيان شرکت کرده و به بيان ديدگاه‌ها و انتظارات خود و نيز تشريح آخرين وضعيت بستگان زندانی خود پرداختند.

در اين نشست خبری خانواده‌های مصطفی تاج‌زاده، احمد زيد‌آبادی، بهزاد نبوی، صفايی فراهانی، سعيد شريعتی، سعيد ليلاز، محمد قوچانی، ژيلا بنی‌يعقوب و شمار ديگری از بازدشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری شرکت داشتند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی نوروز فخر‌السادات محتشمی پور همسر مصطفی تاج‌زاده در اين جلسه اظهار داشت، بسياری از کسانی که هم‌اکنون در زندان هستند، هيچ کاری به جز «نقد خيرخواهانه نظام و اقدام برای افزايش مشارکت سياسی» نکرده‌اند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به «نقش بسيار مهم» برخی از افراد بازداشت شده در جريان پيروزی انقلاب اظهار داشت:« قرار نبود در جمهوری اسلامی ما حق‌کشی شود و خون مظلوم ريخته شود قرار بود همه بتوانند حرف بزنند و از رای خود دفاع کنند.»

همسر مصطفی تاج‌زاده با اشاره به ديدارها و مکاتبات خانواده‌های زندانيان با برخی از شخصيت‌های سياسی و مذهبی از «علما» خواست که در خصوص رويدادهای اخير موضع‌گيری کنند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود از عدم پاسخگويی قوه قضاييه به درخواست خانواده‌های زندانيان برای روشن کردن سرنوشت بستگان آنها انتقاد کرده و اظهار داشت:« عدم پاسخگويی نشان می دهد که نيروهای ديگری هستند که اختيار قوه قضائيه را در دست گرفته اند و تصميم گيری می کنند.»

خانم محتشمی‌پور با بيان اين که در حال حاضر قوه قضاييه استقلال ندارد و «هاشمی شاهرودی خود را کاره ای نمی‌داند» ، تاکيد کرد، با اين حال خانواده‌های بازداشت‌شدگان بايد بدانند، «عزيران» آنها «دست کدام جلاد هستند».

وی مقام‌های جمهوری اسلامی را به شکنجه روانی‌ زندانيان متهم کرده با اشاره به اعتراف‌های پخش شده از برخی بازداشت شدگان اظهار داشت:« در حال حاضر يک کلام از آنها برای ما قابل پذيرش نيست.»

«به شورای حقوق بشر سازمان ملل شکايت می‌کنيم.»

همسر احمد زيد آبادی نيز در اين نشست مطبوعاتی با بيان اينکه همسرش روز ۲۳ خرداد ساعت ۱۰ شب «از خانه ربوده شده است»، اظهار داشت، پنجاه روز است که وی را نديده است.

وی همچنين اظهار داشت، مسئولان قوه قضاييه به او گفته‌اند، بازداشت‌ها دست اين قوه نيست و« معلوم نيست، زيد آبادی را چه کسی دستگير کرده است.»

همسر زيد آبادی اعلام کرد، چنانچه مسئولان جمهوری اسلامی پاسخگوی خانواده زندانيان نباشند، آنها به شورای حقوق بشر سازمان ملل شکايت خواهند کرد.

همسر علی تاجرنيا، يکی ديگر از بازداشت‌شدگان اخير نيز با بيان اين که «بيشتر خانواده های زندانيان از اصرار بيش از حد بازداشت شدگان که می خواهند به خانواده های خود بقبولانند که هيچ گونه آزاد و اذيتی نمی‌بينند تعجب می‌کنند»، اظهار داشت، همه بازداشت‌شدگان از خانواده‌های خود خواسته‌اند، «پيگير کار آنها نباشند، به هيچ مرجع قضايی مراجعه نکرده و با هيچ رسانه‌ای هم مصاحبه نکنند.»

هنگامه رضوی همسر بهزاد نبوی نيز در جلسه مطبوعاتی کانون دفاع از حقوق زندانيان با بيان اين که همسرش ۶۸ ساله‌اش مسن‌ترين زندانی سياسی به شمار می‌آيد، نسبت به وضعيت جسمانی وی ابراز نگرانی کرد.

وی افزود، پنج روز پيش تنها به اين شرط به وی اجازه داده‌اند، تلفنی با همسرش در زندان صحبت کند که هيچ گونه خبری از تحولات سياسی به وی ندهد.

خانم رضوی با نمايشی خواندن دادگاه بازداشت‌شدگان و محکوم کردن اعتراف‌گيری افزود:« گويا مسولان کشور نمی دانند که اين روشها ديگر کهنه شده است و همه اقشار جامعه با اين روشها آشنا هستند.»

پنجاه وکیل آماده دفاع از بازداشت شدگان

در ادامه نشست خبری کانون دفاع از حقوق زندانيان اعضای خانوادهای شماری ديگری از زندانيان سياسی از جمله عبدالفتاح سلطانی، صفايی‌فراهانی، رمضان زاده، سعيد ليلاز، محمد قوچانی، عبدالله مومنی و ژيلا بنی‌يعقوب نيز به تشريح آخرين وضعيت بستگان زندانی خود پرداخته و نسبت به سرنوشت آنها ابراز نگرانی کردند.

در پايان اين نشست خبری فريده غيرت رئيس هیأت مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان با غير قانونی دانستن بازداشت و شيوه‌ برخورد با بازداشت شدگان از عدم پاسخگويی دستگاه‌های ذيربط به شدت انتقاد کرده و اظهار داشت:« در گذشته مردم برای شکايت از اينکه به آنها ظلمی روا شده به نيروی انتظامی و قوه قضائيه پناه می‌بردند اما اکنون از نيروی انتظامی بايد به کجا پناه برد.»

وی همچنين اعلام کرد، پنجاه تن از وکلا آمادگی خود را برای همکاری با کانون دفاع از حقوق زندانيان و رسيدگی به پرونده بازداشت‌شدگان اخير اعلام کرده‌اند.

خانم غيرت از خانواده‌های بازداشت‌شدگان خواست، در صورت نياز به وکيل به اين کانون مراجعه کنند.

بسياری از چهره های سرشناس اصلاح طلب پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت شده اند و تعدادی از آنها از جمله محمدعلی ابطحی، معان رييس جمهور در دوران محمد خاتمی، محسن ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت و از دانشجويان پيرو خط امام، بهزاد نبوی، از اعضای مجاهدين انقلاب و وزير در کابينه محمدعلی رجايی و حضور در دو کابينه آيت الله علی خامنه ای، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، به همراه دهها نفر ديگر به شرکت در «کودتای مخملی» متهم شده اند.

دادگاه اين افراد به همراه دهها نفر ديگر که از آنها با عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» پس از انتخابات رياست جمهوری نام برده شده، صبح روز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران برگزار شد و قرار است روز شنبه آینده نيز جلسه دوم آن برگزار شود.
XS
SM
MD
LG