لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

واکنش غرب به درخواست ایران برای تغییر در پیش نویس توافق وین


خاویر سولانا (راست) و برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه
خاویر سولانا (راست) و برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه
خاویر سولانا می گوید پیش نویس توافق وین نیازی به انجام تغییرات اساسی ندارد و وزیر امور خارجه فرانسه نیز ایران را به «وقت‌کشی» متهم کرده و از احتمال تشدید تحریم‌ها علیه تهران خبر داد.

خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌ شنبه در واکنش به انتشار اخباری در باره تمایل ایران به انجام تغییراتی در پیش‌نویس توافق‌نامه وین اظهار داشت: «(دستیابی به این توافق) معامله خوبی بود و من فکر نمی‌کنم، نیازمند تغییرات اساسی باشد.»

پیشتر شبکه تلویزیونی عربی زبان العالم وابسته به رادیو و تلویزیون دولتى ايران به نقل از یک مقام ایرانی خبر داده بود که هر چند جمهوری اسلامی با چارچوب کلی پیش‌نویس توافق‌نامه وین موافق است، «اما خواستار انجام اصلاحات مهمی در آن است.»

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که مدیرکل آژانس انرژی اتمی چهارشنبه گذشته به چهار طرف مذاکرات وین تحویل داد،‌ ایران می‌پذیرد که حدود ۷۵ درصد از یک و نیم تن اورانیوم کم‌ غنی‌شده خود را برای غنی‌سازی بیشتر به روسیه بفرستد و در پایان میله های سوخت اتمی را از فرانسه تحویل بگیرد.

خبر موافقت تهران با «کلیات پیش‌نویس این توافق‌نامه» یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ از «تعلل و وقت‌کشی ایران» در ارائه پاسخ صریح و روشن به این پیش‌نویس ابراز نارضایتی کرده بودند.

كشورهاى غربى با حمایت از پيش‌نويس توافق پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اميدوارند كه با خروج بخش عمده‌اى از ذخاير اورانيوم ايران نگرانى‌ها از تلاش احتمالى تهران براى دستيابى به بمب هسته‌اى كاهش يابد.

این در حالی است که چند تن از مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی از جمله علی لاریجانی رییس مجلس و علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این توافق‌نامه مخالفت کرده‌اند.

با این همه منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی «احتمالا» این پیش‌نویس را تایید خواهد کرد.

به گفته وی «ايران در حال بررسى دو گزينه است كه يا سوخت مورد نياز رآكتور اتمى تهران را مانند دفعات قبل بخرد يا بخشى از اورانيوم غنى‌شده موجود در ايران را بدهد و در مقابل سوخت دريافت كند.»

«زمان برای ایران سپری می‌شود»

در همین حال برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به انتشار اخباری در باره تمایل ایران به «انجام تغییراتی در پیش‌نویس توافق‌نامه وین»، با متهم کردن جمهوری اسلامی به پیگیری «سیاست وقت‌کشی» از آن به عنوان یک « نشانه بد» یاد کرده است.

وی که در حاشیه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ با خبرنگاران سخن می‌گفت، با مطرح ساختن احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: «زمان برای ایرانیان در حال سپری شدن است... منطقه (خاورمیانه) بسیار ملتهب است و من فکر نمی‌کنم در چنین شرایطی ایران بتواند با زمان بازی کند. این کار خیلی خطرناک است.»

وزیر امور خارجه فرانسه با اعلام این که کشورهای غربی در صورت لزوم به سمت تشدید تحریم‌های ایران حرکت خواهند کرد، از تحریم‌های هدفمند اقتصادی به عنوان ابزاری موثر علیه ایران یاد کرده است.

از سوی دیگر به گفته دیپلمات‌ها، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در نشست عصر دوشنبه خود در باره مسئله هسته‌ای ایران به رایزنی پرداخته بودند، از مقام‌های اجرایی این اتحادیه خواسته‌اند، احتمال تشدید تحریم‌ها علیه ایران را مورد بررسی قرار دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است، فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG