لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

رفسنجانی: جمهوری اسلامی بدون مردم خدشه‌دار می‌شود


آیت الله رفسنجانی در دیدار با نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی
آیت الله رفسنجانی در دیدار با نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری ایران با متهم کردن مسئولان به بی‌توجهی به «نقد‌های منصفانه» تأکید کرده است که نظام جمهوری اسلامی بدون داشتن حمایت مردمی آسیب خواهد دید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری عصر روز یکشنبه در دیدار با جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی از مسئولان جمهوری اسلامی خواست، «با سعه صدر بیشتر عرصه را برای بیان ضعف‌ها و نارسائی‌ها هموار و به نقدهای منصفانه توجه کنند».

از زمان آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس دو نهاد مهم مجمع تشخیص و مجلس خبرگان رهبری چندین بار به انتقاد از وضعیت کشور پس از انتخابات پرداخته و شرایط موجود را «بحرانی» خوانده است.

وی به عنوان نخستین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی، در تنها نماز جمعه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری اقامه کرد، از شرایط به وجود آمده در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری به عنوان «بحران» یاد کرده و پیشنهادهایی برای برون‌رفت از این وضعیت نیز ارایه داده بود.

وی در این خطبه‌ها تأکید کرده بود که «هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد» و از قول آیت‌الله خمینی گفته بود که «مردم اگر همراه ما باشند همه چیز داریم» و «اگر مردم راضی نباشند» حکومت غیر ممکن است.

آقای هاشمى رفسنجانى آخرین بار در روز ۲۶ تیر امامت نمازجمعه تهران را برعهده داشت که در این روز انبوهى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران با حضور در نماز جمعه از آن به عنوان فرصتى بار بیان اعتراض‌هاى خود استفاده کردند.

از آن زمان تاکنون هیچ‌گاه نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان به عنوان خطیب نماز جمعه تهران اعلام نشده است و حتى نماز جمعه روز قدس در تهران که در سال‌هاى گذشته همواره به امامت آقاى رفسنجانى برگزار مى‌شد، بدون وى اقامه شد.

با این حال آقای رفسنجانی هراز چندگاهی ار فرصت‌های پیش‌آمده در دیدار به شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف استفاده کرده و به بیان دیدگاه‌های خود در باره وضعیت کنونی ایران پرداخته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان با اشاره به تلویحی به نارضایتی مردم از وضعیت کنونی گفته است که «امام در تمام مراحل انقلاب، آگاهی و انتخاب مردم را مهم‌ترین اصل و ملاک حرکت نهضت اسلامی می‌دانستند و انقلاب و سپس نظام جمهوری اسلامی را بر شانه اعتماد و اتکا به مردم به پیش بردند».

وی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای دوری مردم از نظام افزود: «نظام اسلامی تا جایی که بر شانه‌های مردم حرکت کرده همواره موفق و پیروز بوده است و اگر مردم را از نظام اسلامی بگیریم به آن خدشه وارد خواهد شد».

از سوی دیگر در حالی که گزارش‌هایی در رسانه‌های ایرانی در باره دعوت از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای شرکت در مراسم روز مجلس در روز دهم آذر منتشر شده است، محمدرضا باهنر نایب رییس اصول‌گرای مجلس به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است، مجلس شورای اسلامی تاکنون در این زمینه تصمیم نگرفته است.

این مراسم قرار است با حضور سران سه قوه از جمله محمود احمدی‌نژاد برگزار شود و از آنجایی که آقای رفسنجانی در مراسم تحلیف و سوگند رئیس دولت دهم حاضر نشده بود، رسانه‌های خبری از این مراسم به عنوان فرصتی برای حضور این دو چهره در کنار هم یاد کرده‌اند.

در مراسم سال گذشته روز مجلس علاوه بر آقای رفسنجانی، محمد خاتمی و مهدی کروبی نیز به عنوان رییس جمهور و رییس مجلس پیشین ایران حضور داشتند، در حالی که محمود احمدی‌نژاد از حضور در این مراسم خودداری کرده بود.
XS
SM
MD
LG