لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

درخواست چین، روسیه و هند از ایران برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (راست)، یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین (وسط) و اس. ام. کریشنا، همتای هندی آنها، در یک نشست خبری در دونگهو، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه (راست)، یانگ جیه‌چی، وزیر خارجه چین (وسط) و اس. ام. کریشنا، همتای هندی آنها، در یک نشست خبری در دونگهو، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۰
وزیران امور خارجه چین، روسیه و هند روز دوشنبه پس از دیدار در چین طی بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به جهان ثابت کند که برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است و خواستار بازگشت تهران به پای میز مذاکرات هسته‌ای شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه وزیر پس از دیدار در شهر «ووهان» چین بیانیه مشترکی منتشر کردند که بر روی وب‌سایت وزارت امور خارجه چین نیز آمده است.

یانگ جیه‌چی، سرگئی لاوروف و اس. ام. کریشنا در بیانیه خود نوشته اند: «سه وزیر خارجه، حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به‌رسمیت می‌شناسند؛ اما در عین حال ایران باید اطمینان جامعه بین‌المللی را به ماهیت کاملاً صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود جلب کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «تنها راه برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران، گفت‌وگو، مذاکره و دیگر روش‌های مشابه صلح‌آمیز است.»

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در نامه‌ای موافقت خود را با پیشنهاد آغاز گفت‌وگوی هسته‌ای در اوایل ماه آینده در اروپا، به مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اعلام کرد.

خانم اشتون پس از رایزنی با شش قدرت جهانی در نامه‌ای به سعید جلیلی پیشنهاد برگزاری جلسه مذاکره در تاریخ پنجم دسامبر را پذیرفت اما پیشنهاد کرد که محل این گفت‌وگوها در کشور سوئیس یا در اتریش باشد.

کاترین اشتون قرار است در این گفت‌وگوها نمایندگی شش کشور ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان را بر عهده داشته‌باشد.

صحبت بر روی آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای با ایران نزدیک شش ماه طول کشیده ‌است. آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و گروه پنج به علاوه یک مهرماه سال ۸۸ در ژنو برگزار شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز روز جمعه به نقل از یک دیپلمات اروپایی خبر داد که کاترین اشتون خواستار آن شده که گفت‌وگوهای تازه هسته‌ای به‌جای یک روز، طی سه روز برگزار شود.

در حالی که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا امیدوارند در جریان گفت‌وگوهای پیش رو به ویژه درباره مبادله سوخت هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران با اورانیوم غنی شده ایران به توافق برسند، مقام‌های ایرانی بارها اعلام کرده‌اند، قصد ندارند در دور تازه مذاکرات در این باره گفت‌وگو کنند و در باره مبادله سوخت، تنها با گروه وین شامل آمریکا، فرانسه و روسیه به گفت‌وگو خواهند نشست.

در این میان فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز درباره موضوع گفت‌وگوهای تازه گفته‌است: «ما انتظار داریم، که مسائل عمده مربوط به برنامه هسته‌ای (ایران)‌ در این مذاکرات مورد بحث قرار گیرد.»

شورای امنیت سازمان ملل همراه با آمریکا و اتحادیه اروپا برای وادار کردن جمهوری اسلامی به توقف برنامه هسته‌ایش، تحریم‌های شدیدی را علیه ایران تصویب کرده‌است، اما ایران نگرانی نسبت به احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG