لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

دادستان تهران: عوامل اصلی فتنه به مرخصی نخواهند رفت


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
دادستان تهران در واکنش به درخواست‌ احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، برای عدم اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی رویدادهای پس از انتخابات، گفت که «عوامل اصلی به مرخصی نخواهند رفت.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران عباس جعفری دولت‌آبادی، این مطلب را روز دوشنبه، یک روز پس از دیدار خود با آیت‌الله احمد جنتی بیان کرده‌است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران در مصاحبه با ایسنا افزود: «این افرادی که اکنون در مرخصی به سر می‌برند اگر فعالیت مجدد کنند و مرتکب جرم شوند مطمئن باشند که به زندان باز خواهند گشت و ما اجازه نخواهیم داد کسانی که در بیرون فتنه‌گری می‌کنند، از مرخصی استفاده کنند.»

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه گذشته با دادن مرخصی به زندانیان سیاسی مخالفت کرد وگفته بود: «این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته‌است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به این‌ها مرخصی داد.»

دادستان تهران در این زمینه گفت که وی به دبیر شورای نگهبان اطمینان داده‌است که «اعطای مرخصی‌ در چارچوب‌های مشخص در قوه قضائیه تعریف شده‌است و مرخصی‌ها بر اساس فرآیندی مشخص، تعریف، تصویب و اجرا می‌شوند.» به گفته آقای دولت‌آبادی با این توضیحات «ابهام آیت‌الله جنتی برطرف شده» و وی از این اطمینان دادن «اظهار خشنودی» کرده‌است.
در پی مخالفت آیت‌الله جنتی با دادن مرخصی به زندانیان سیاسی، هم‌اینک با توضیحات دادستان تهران «ابهام آیت‌الله جنتی برطرف شده» و وی از این اطمینان دادن «اظهار خشنودی» کرده‌است.

جعفری دولت‌آبادی افزود: «در حال حاضر از برخی زندانیان به عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود و ما می‌توانیم با جدا کردن این بدنه از جریان فتنه، طرح آنها را خنثی کنیم. اگرچه ممکن است در تشخیص مصداق‌ها اشتباهاتی رخ دهد اما به کسانی که مرخصی داده‌ایم به محض اینکه برخلاف تعهداتشان عمل کنند مرخصی آن‌ها لغو خواهد شد.»

دادستان تهران همچنین در ادامه گفت: «در حال حاضر تعداد متهمان زندانی که منتظر محاکمه هستند ۲۰ نفرند، این افراد کسانی هستند که در جریان قضایای پس از انتخابات دستگیر شده و اکنون در زندان هستند. احکام زیادی در حال اجرا است و تعدادی نیز در شرف اجرا است.»

روز یکشنبه، مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، در واکنش به سخنان احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، خواستار آن شد که در مورد بازداشت‌شدگان سیاسی بررسی شود تا دانسته شود افرادی که در زندانند، چه کسانی هستند و گفت: «این افراد، مردم همین کشورند. جزو خانواده شهدا و یا جبهه‌ای هستند. دانشجو و استاد هستند.»

مهدی کروبی همچنین از مراجع و بزرگان خواست تا برای آنچه «حفظ آبروی اسلام و روحانیت و نیز جلوگیری از ضایع شدن حقوق زندانیان سیاسی» نامید، اقدام کنند.

«مهدی هاشمی در صورت بازگشت قطعاً دستگیر می‌شود»

دادستان تهران در مصاحبه با ایسنا، در مورد مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، که در خارج از ایران به سر می‌برد گفت که «پرونده مهدی هاشمی در دادسرای شهید مقدس مفتوح است و در صورت مراجعت به ایران قطعاً دستگیر و محاکمه خواهد شد.»

آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بدون نام بردن مستقیم از مهدی هاشمی خواستار برخورد با «کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند» شد و گفت: «این را باید جدی بگیریم، اگر اینها به ایران آمدند باید دستگیر شوند. درباره بعضی از این‌ها پیش‌تر بچه‌های اطلاعات پیش من می‌آمدند و ناراحت بودند از این ‌که این فرد فسادهای گوناگون دارد و جرات ندارند علیه او دم بزنند.»

احمد جنتی در ادامه گفت: «حالا بحمدلله طوری شده که امنیت از این فرد گرفته شده است، حالا توصیه می‌کنند که اگر آمد و خواست بیاید در فرودگاه دستگیر نکنند، چون هتک احترامش می‌شود. به خانه برود و بعد از آن که استراحت کرد، سراغش بروند. تازه زندان هم نبرند، خانه‌ای به او بدهید و ترددهایش را محدود کنید و در عین حال در آن خانه در رفاه کامل باشد.»

پیشتر غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، گفته‌بود که «به محض ورود مهدی هاشمی، با او همانند سایر متهمان برخورد و پرونده‌اش در دستگاه قضایی بررسی می‌شود.»

شماری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران، در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» در اعتراف‌های خود، به مهدی هاشمی اشاره کردند و بر همین اساس مهدی هاشمی رفسنجانی به مشارکت در ناآرامی‌های پس از انتخابات متهم شده‌است.

از سوی دیگر در روزهای منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیون خود شماری از چهره‌های سیاسی و فرزندان آنها از جمله خانواده هاشمی رفسنجانی را به فساد مالی و اقدام علیه دولت خود متهم کرد.

مهدی هاشمی در روزهای پس از انتخابات به بریتانیا و از آنجا به لبنان سفر کرد و هم‌اکنون در لندن به سر می‌برد. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که وی باید به ایران بازگردد و خود را به دادسرای تهران معرفی کند.
XS
SM
MD
LG