لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

جلیلی و لاریجانی با نخست وزیر ایتالیا دیدار کردند


نزديکی دبير جديد شورای عالی امنيت ملی به محمود احمدی نژاد به اين گمانه دامن زده است که احتمال دارد، ايران از مواضع پيشين خود نيز تصميمات تندتری اتخاذ کند.
نزديکی دبير جديد شورای عالی امنيت ملی به محمود احمدی نژاد به اين گمانه دامن زده است که احتمال دارد، ايران از مواضع پيشين خود نيز تصميمات تندتری اتخاذ کند.

سعيد جليلی، سرپرست جديد تيم مذاکرات هسته ای و علی لاريجانی که پيش از اين همين سمت را به عهده داشته، روز چهارشنبه با رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا ديدار کردند تا درباره برنامه هسته ای ايران، با وی گفت و گو کنند.


سعيد جليلی که در نخستين سفر ديپلماتيک خود به عنوان سرپرست تيم مذاکرات هسته ای به سر می برد، روز سه شنبه نيز در حالی که توسط علی لاريجانی همراهی می شد، با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار کرد.


آقای جليلی در پی استعفای آقای لاريجانی از سمت دبيری شورای عالی امنيت ملی که روز شنبه هفته جاری اعلام شد، به اين سمت منصوب شده است.


مذاکرات روز سه شنبه وی با خاوير سولانا، از سوی هر دو طرف «سازنده» توصيف شد و اعلام شد که طرفين در ماه آينده ميلادی بار ديگر با هم ملاقات خواهند کرد.


ديپلمات های ارشد ايرانی در حالی روز چهارشنبه با آقای پرودی در رم ملاقات کردند که ايتاليا، شريک شماره يک ايران در مبلادلات اقتصادی در ميان تمامی کشورهای عضو اتحاديه اروپا است. اين کشور همچنين در سال جاری، يکی از اعضای غير دائمی شورای امنيت نيز هست.

ايالات متحده آمريکا و متحدان اروپايی اش اميدوارند تا بتوانند از راه فشارهای ديپلماتيک، ايران را قانع کنند که از برنامه غنی سازی اورانيوم دست بکشد، چرا که اين نگرانی وجود دارد که ايران با غنی سازی اورانيوم، سلاح هسته ای توليد کند. ايران همواره چنين قصدی را تکذيب کرده است.



ديپلمات های ارشد ايرانی در حالی روز چهارشنبه با آقای پرودی در رم ملاقات کردند که ايتاليا، شريک شماره يک ايران در مبادلات اقتصادی در ميان تمامی کشورهای عضو اتحاديه اروپا است. اين کشور همچنين در سال جاری، يکی از اعضای غيردائمی شورای امنيت نيز هست.


خاوير سولانا که صبح روز چهارشنبه با ماسيمو دالما، وزير امور خارجه ايتاليا ديدار کرده است، در ساعات پيش روی روز چهارشنبه با رومانو پرودی ديدار می کند.


روز سه شنبه، گوردن براون نخست وزير بريتانيا گفته بود که اتحاديه اروپا، آماده است تا با وضع کردن تحریم هايی، فراتر از آنچه در قطعنامه های شورای امنيت آمده، «قويترين پيام ممکن» را مبنی بر مخالفت با دستيابی ايران به سلاح هسته ای، به اين کشور ارسال کند.


به گفته آقای براون که پس از مذاکره با اهود المرت، نخست وزير اسراييل، در کنفرانسی خبری حاضر شده بود، افزايش تحريم ها عليه ايران، «بايد تا زمان توقف برنامه هسته ای ايران» ادامه يابد.


موضع گيری تند آقای براون در حالی بيان شد که کناره گيری ناگهانی آقای لاريجانی از پرونده هسته ای ايران، از سوی پاره ای تحليل گران، پيروزی برای مواضع تند محمود احمدی نژاد توصيف شد.



به گفته آقای براون که پس از مذاکره با اهود المرت، نخست وزير اسراييل، در کنفرانسی خبری حاضر شده بود، افزايش تحريم ها عليه ايران، «بايد تا زمان توقف برنامه هسته ای ايران» ادامه يابد.

نزديکی سعيد جليلی، دبير جديد شورای عالی امنيت ملی به محمود احمدی نژاد به اين گمانه دامن زده است که احتمال دارد، ايران از مواضع پيشين خود نيز تصميمات تندتری اتخاذ کند.


پيش از اين، چهره های شاخص و ميانه رويی چون حسن روحانی، نخستين سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران نيز انتقادهای بی پرده ای از تندروی های رييس جمهوری و اطرافيانش بيان کرده اند.



با اين همه سعيد جليلی، روز سه شنبه و پس از پايان ديدار با خاوير سولانا گفت که ايران، همچنان «راه مذاکره» را پی خواهد گرفت، هر چند که ساعاتی پيش از اين اظهار نظر، آقای احمدی نژاد گفته بود که ايران با هيچ کس بر آنچه وی «حقوق مسلم هسته ای» توصيف می کند، مذاکره نخواهد کرد.


خودداری ايران از توقف غنی سازی اورانيوم – به رغم تاکيد کارشناسان هسته ای بر غيرضروری بودن اين کار برای يک برنامه صلح آميز هسته ای – تاکنون موجب شده تا شورای امنيت سازمان ملل، دو قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کند.


اين قطعنامه ها با رای مثبت کشورهای چين و روسيه تصويب شده اند و ايالات متحده در تلاش است تا در پی تصويب سومين قطعنامه در شورای امنيت، فشارها بر تهران افزايش يابند.


XS
SM
MD
LG